چانه‌زنی‌های دیپلماتیک از تهران تا وین

شهروند| مذاکرات وین همچنان حاشیه‌های پررنگی دارد. از سفر روز گذشته وزیر امور خارجه سلطنت عمان به تهران گرفته تا اظهار نظرات حسین امیرعبداللهیان و سخنگوی کاخ سفید در مورد زمان توافق. در وین نیز تنور رایزنی‌های دیپلماتیک و جلسات داخلی هیات‌های مذاکره‌کننده در گفت‌وگوهای وین حسابی داغ شده و نشست‌ها که از نخستین ساعت کاری روز آغاز می‌شود تا نیمه‌های شب ادامه دارد؛ با این حال واشنگتن هنوز تصمیم‌های سیاسی لازم را نگرفته است. هیات مذاکره‌کننده ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل‌ها، پیشنهادها و خواسته‌های روشن خود را در موضوعات باقی‌مانده روی میز قرار داده و اگر آمریکا و طرف‌های غربی، واقع‌بینانه عمل نکنند به طور قطع مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.
امیرعبداللهیان: پیام‌های زیادی از مقامات آمریکا مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم دریافت می‌کنیم
بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه سلطنت عمان که صبح دیروز راهی تهران شد، در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال رسمی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. پس از آن وزرای خارجه بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند و در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.
حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری پس از دیدار با وزیر خارجه سلطنت عمان گفت: «مذاکرات وین به مرحله حساس و مهمی رسیده است و ما امروز علاوه بر مناسبات دوجانبه در موضوعات مختلف، مسائل منطقه‌ای و از جمله مذاکرات وین را با جناب آقای وزیر امور خارجه سلطنت عمان مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.» وی با تاکید بر اینکه همچنان موضوعات اندک ولی بسیار مهم در مذاکرات ما در وین باقی مانده است، گفت: «من در مونیخ و همکارم آقای دکتر باقری در وین به صراحت به طرف‌های غربی در ملاقات‌های دیپلماتیک و همچنین آقای جوزف بورل، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، تاکید کردیم که به هیچ وجه در مذاکرات وین از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد و این مسأله را با قوت نشان خواهیم داد.»



وزیر امور خارجه تأکید کرد: «در عین حال لازمه هرگونه مذاکره‌ای را مفید بودن آن می‌دانیم و اینکه منافعی برای ملت بزرگ ایران در آن مذاکره متصور باشد.»  وی تصریح کرد: «ما کماکان گفت‌وگوهای مستقیم مذاکره‌کننده ارشد ایرانی را با نمایندگان کشورهای ۱+۴ در وین داریم و از طریق آقای مورا، نماینده اتحادیه اروپا و تبادل non-paper ها نماینده آمریکا با نماینده جمهوری اسلامی ایران هم تبادل پیام‌ها انجام می‌شود.»  
امیرعبداللهیان افزود: «پیام‌های زیادی از مقامات آمریکا مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم دریافت می‌کنیم. برای ما مهم این است که چه نفعی در این گفت‌وگو خواهد بود و آیا آینده متفاوتی از آنچه در مذاکرات کنونی روی داده و دستاوردی فراتر از این وجود خواهد داشت.»  
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: «از طرف آمریکایی تاکنون عمدتا حرف پیام‌های مثبت شنیده‌ایم، ولی تا این لحظه هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود به عمل نیاورده است.» امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: «ما در مجموعه مذاکرات وین خوشبین هستیم و امیدواریم اندک موضوعات حساس مهم و باقیمانده در مذاکرات با واقع‌بینی طرف غربی طی روزهای آینده به نتیجه برسد و از تلاش‌هایی که در بیش از ۹ ماهه گذشته در وین حاصل شده است به این نتیجه برسیم که همه طرف‌های مقابل ما در بازگشت به تعهدات کامل خودشان ذیل توافق سال ۲۰۱۵ میلادی در وین پایبند خواهند ماند.»
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ادامه مذاکرات ایران و عربستان سعودی با بیان اینکه پیامی از طریق وزیر خارجه عراق از طرف سعودی برای آمادگی گفت‌وگوها دریافت کردیم، گفت: «آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کردیم و آمادگی داریم با همکاری‌های مشترک با همه طرف‌ها درباره مسائل منطقه با جدیت ادامه دهیم.» وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: «حل بحران‌ها در منطقه هیچ راهی جز گفت‌وگو و همکاری ندارد و رقابت‌ها جز تخریب منطقه و بر باد رفتن ثروت‌های منطقه چیزی به همراه نخواهد داشت. کشورهای منطقه نمی‌توانند امنیت خود را در سایه ناامن‌سازی دیگران کسب کنند. آمادگی خود را برای ابتکار منطقه‌ای برای رشد منطقه اعلام می‌کنیم.»
حامل نامه سلطان عمان برای رئیس‌جمهوری ایران هستم
بر پایه این گزارش، بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان نیز در این کنفرانس خبری گفت: «نامه سلطان عمان را به رئیس‌جمهوری ایران منتقل می‌کنم. امیدواریم سفر آقای رئیسی به عمان در آینده نزدیک صورت بگیرد.»
وی اضافه کرد: «می‌خواهیم در سطح بخش خصوصی هم روابط اقتصادی بین دو کشور را گسترش دهیم. روابط سیاسی بین دو کشور مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل است و تلاش می‌کنیم به نفع دو کشور و منطقه باشد.»
آمریکا: مذاکرات وین پیشرفت قابل توجهی داشته است
دیروز همچنین سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری به سوالی درباره احتمال انجام شدن توافق در چند روز آتی و موضوع تبادل زندانیان آمریکایی در ایران پاسخ داد.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به‌ این سوال که گفته می‌شود طرفین مذاکرات وین به یک توافق نزدیک شده‌اند و آیا از نظر او احتمال دارد این هفته توافقی انجام شود و آیا آمریکا با انجام شدن توافقی که شامل آزادسازی زندانیان آمریکایی و انگلیسی نباشد، موافقت خواهد کرد، با بیان اینکه اجازه بدهید با سوال دوم شما شروع کنم چون واقعا مهم است، مباحثات درباره آمریکایی‌هایی که به ادعای وی بی‌گناه و به‌طور  غیرقانونی بازداشت شده‌اند، را جدا از مذاکرات برجام [توافق هسته‌ای] عنون کرد و گفت: «رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرده است «تصور بازگشت به توافق برای ما بسیار سخت است، در حالی که چهار آمریکایی بی‌گناه و بقیه در ایران گروگان گرفته شده‌اند». بازگرداندن زندانیان به خانه واقعا فوریت دارد و ما می‌خواهیم به زودی حل و فصل شود، اما این گفت‌وگوها از کانال جدایی انجام می‌شود.»
ساکی درباره احتمال رسیدن به توافق در چند روز آینده گفت: «ما پیشرفت  قابل توجهی داشته‌ایم و این پیشرفت ادامه دارد. تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیز توافق نخواهد شد. بنابراین، تا آن موقع نمی‌خواهم ارزیابی خوشبیانه‌ای به شما ارائه بدهم. اما مسلما خوب است که پیشرفت چشمگیری انجام شده. اگر ایران جدیت نشان دهد، ما بر این باوریم که می‌توانیم و باید در زمینه بازگشتی دوجانبه به اجرای کامل برجام، به تفاهم برسیم.»

«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان گفت: نامه سلطان عمان را به رئیس‌جمهوری ایران منتقل می‌کنم. امیدواریم سفر آقای رئیسی به عمان در آینده نزدیک صورت بگیرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: از طرف آمریکایی تاکنون عمدتا حرف پیام‌های مثبت شنیده‌ایم، ولی تا این لحظه هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود به عمل نیاورده است.
ساکی درباره احتمال رسیدن به توافق گفت: ما پیشرفت  قابل توجهی داشته‌ایم و این پیشرفت ادامه دارد. تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیز توافق نخواهد شد.