«ابتکار» وضعیت بازار مسکن در سال 1401 را بررسی کرد مسکن در دوراهی رونق و رکود

کیمیا نجفی
افزایش قیمت مسکن طی سال‌های اخیر سبب شد تا بسیاری از خانوارها قید صاحب‌خانه شدن را بزنند. این در حالی است که آمارها از کاهش سرعت رشد مسکن در سال جاری حکایت دارد و مخابره شدن برخی اخبار از سوی وین این امیدواری را به وجود آورده است که سال 1401 بازار مسکن شاهد روزهای بهتری خواهد بود.
کاهش انتظارات تورمی به دلیل اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای و ثبات بازار ارز باعث شده است تا برخی افراد منتظر افت قیمت مسکن در سال آینده باشند. حال این پرسش مطرح می‌شود که نتیجه برجام چه تاثیری در بازار به همراه خواهد داشت و وضعیت بازار مسکن سال آینده چگونه خواهد بود؟ مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: «چیزی که در مورد بازار مسکن می‌توان حدس زد این است که سال آینده ما شاهد نوسانات شدید نخواهیم بود. بازار یک ثبات نسبی را تجربه می‌کند و اگر تورم مهار نشود سیر افزایشی ادامه دارد، ولی با شیب نه چندان زیاد. وجود این شرایط در صورتی که برجام احیا شود باعث امید به آینده خواهد شد و ثبات بازار مسکن می‌تواند حجم معاملات مسکن را افزایش دهد.»
فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ رشد قیمت مسکن نهایتا به اندازه افزایش نرخ مصالح ساختمانی خواهد بود بیان کرده بود: «احتمالا با وقوع توافق هسته‌ای، تثبیت نسبی نرخ ارز، کنترل روند کسری بودجه و فروش نفت بیشتر، تورم تا حدودی کنترل می‌شود؛ بازار مسکن نیز با رکود ساخت و ساز و معاملات مواجه خواهد شد. اگر توافق شود، تقریبا می‌توانیم آن را با دوره برجام بعد از سال ۱۳۹۳ مقایسه کنیم. بخشی از منابع مالی به سمت تجارت، صنعت، تولید و خدمات می‌رود و منابع چندانی به سمت ساخت‌وساز نمی‌آید. در واقع ورود پول به دارایی‌های مستغلاتی کم می‌شود. نتیجه آن تداوم رکود تولید و معاملات مسکن خواهد بود. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت مسکن در سطح افزایش قیمت مصالح گران شود. یعنی متناسب با هزینه تمام شده قیمت خانه بالا می‌رود و جهش قیمتی در بازار مسکن به مفهوم دارایی اتفاق نمی‌افتد.» میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی با ارزیابی بازار مسکن در سال آتی به «ابتکار» گفت: به صورت کلی دو حالت برای بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ متصور است. اولین حالت بحث رکود تورمی و دیگری بحث رونق تورمی است و این دو حالت به نتیجه برجام بستگی دارد. من معتقدم اگر توافق صورت بگیرد بازار به سمت رونق تورمی حرکت خواهد کرد و اگر توافق صورت نگیرد ما رکود تورمی در بازار مسکن را خواهیم داشت.


وی افزود: از سال 92 تا سال ۹۶ ما شاهد یک ثبات در قیمت مسکن بودیم. همیشه می‌گویند تورم در بخش مسکن نشات گرفته از تورم کلی اقتصاد است البته ممکن است گاهی اوقات تورم بخش مسکن از تورم کلی شدیدتر باشد. اما یک نکته در خصوص بازار مسکن وجود دارد و آن هم این است که ما در ۵۰ سال اخیر تورم صفر و یا منفی نداشته‌ایم اما در حوزه مسکن مقاطعی ثبات قیمت را داشته‌ایم و حتی گاهی اوقات شاهد تورم منفی نیز بوده‌ایم. بنابراین من گمان می‌کنم اگر برجام احیا شود با توجه به وضعیت کلی که اقتصاد دارد شاید یک رونق تورمی در بازار مسکن خواهیم بود.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: رکود تورمی و رونق تورمی به مفهوم جهش قیمت نیست. از آنجا که مسکن در کشور ما یک کالای سرمایه‌ای شناخته می‌شود ما در بخش مسکن هر چند سال یک بار شاهد یک جهش قیمتی هستیم. بنابراین من گمان می‌کنم برای سال آینده حداقل ما جهش قیمتی را نخواهیم داشت و افزایش مسکن نیز متناسب با نرخ تورم خواهد بود.
قیمت مسکن تابع مسائل کلان اقتصادی
محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن نیز با اشاره به وضعیت بازار در سال 1401 به «ابتکار» گفت: من معتقدم که مسکن آن چنان تحت تاثیر مسائل سیاسی نخواهد بود. به بیانی روشن‌تر مسکن تابع اقتصاد کلان کشور است بنابراین اگر نتایج برجام منجر به ایجاد اشتغال، تولید پایدار، رونق گرفتن صنعت و افزایش توان اقتصادی خانوارها شود می‌تواند بازار مسکن را نیز با خود همراه کند.
وی افزود: خبرها حاکی از افزایش خوب دستمزدها برای سال آینده بوده و دولت نیز تعرفه‌های دولتی را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر بحث انرژی، حمل و نقل، مواد اولیه حکایت از عدم کاهش قیمت‌ها دارد، پس در شرایطی که همه چیز میل به افزایش دارد نمی‌توان انتظار کاهش قیمت مسکن داشت.
فاطمی‌عقدا ادامه داد: هزینه ساخت واحدهای مسکونی بستگی به قیمت مصالح، تعرفه‌های دولتی و زیرساخت‌های لازم دارد اگر هزینه این مسائل کاهش یابد به دنبال آن قیمت مسکن نیز کاهشی می‌شود.
وی افزود: اگر لغو تحریم‌ها منجر به رشد اقتصادی شود، حاشیه سود سازندگان در بازار مسکن کم خواهد شد اما اصل این مسئله قیمت مسکن را کاهش نمی‌دهد. اصل قیمت زمان کم می‌شود که ساخت و ساز ما از حالت سنتی‌ساز و تکسازی به سمت صنعتی‌سازی و تولید انبوه برود. در چنین شرایطی قیمت تمام شده مسکن کاهش پیدا می‌کند در غیر این صورت هنگامی که تمام بازارها میل به رشد دارند ما نمی‌توانیم انتظار کاهش قیمت در بخش مسکن را داشته باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» وضعیت بازار مسکن در سال 1401 را بررسی کرد مسکن در دوراهی رونق و رکود پیمان مولوی نیازمند جمهوری شایسته‌سالاری هستیم دولت همچنان مصر به حذف یارانه ارزی است کشمکش ادامه دار بر سر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی نمایندگان به آنچه در وین می گذرد خوشبین نیستند دلواپسان احیای برجام در مجلس در نظر گرفتن اوکراین برای ناتو، غیر اخلاقی بود بازی دوسر باخت کی‌یف با کارت ناتو آیا حمله روسیه به اوکراین می‌تواند سرآغاز تقابلی همه‌گیر در جهان باشد؟ رسانه‌های مختلف چگونه باید وقایعی مثل جنگ را پوشش دهند؟ خبر با بوی باروت و گلوله در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهوری مطرح شد حمله روسیه به اوکراین چه تاثیری بر مذاکرات وین دارد؟ از جنگ در کی یف تا مذاکره در وین مخالفت با افزایش قیمت سیگار حاشیه ساز شد جزئیات فروش و حفظ سهمیه جدید بنزین یارانه‌ای عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: رسیدگی به طرح صیانت در صحن علنی از هجمه به مجلس و نظام جلوگیری می کند