مسکو: اروپا از تسلیحات هسته‌ای امریکا خالی شود

جنگ اوکراین در حال پیدا کردن ابعاد استراتژیک منطقه‌ای است و در ششمین روز ادامه این جنگ به سختی می‌توان گفت نتایج تنش‌ها تنها محدود به مرز‌های اوکراین خواهد بود. «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه ادامه حضور سلاح‌های هسته‌ای امریکا در اروپا را غیرقابل قبول دانسته و خواستار خروج این تسلیحات از اروپا شده‌است. به نظر می‌رسد خطوط قرمز روس‌ها دیگر محدود به مرز‌های اوکراین و کشور‌های همجوار با روسیه نیست، بلکه مسکو به‌دنبال آن است محیط اروپا را برای خود امن کند. اتحادیه اروپا روز دوشنبه و سه‌شنبه فهرستی از تحریم‌های جدید علیه روسیه اعلام کرد و نام سخنگوی «ولادیمیر پوتین» و چند کلان سرمایه‌دار این کشور را به فهرست سیاه تحریم‌های خود افزود. اعلام این تحریم‌ها به دلیل جنگ در اوکراین عنوان شده و البته مسکو نیز همزمان با جنگ، اقدامات کشور‌های غربی در ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین را به شدت مورد انتقاد قرار داد. «سرگئی لاوروف»، وزیرخارجه روسیه روز سه‌شنبه در واکنش به ارسال تجهیزات کشور‌های غربی به خاک اوکراین اعلام کرد که «برای مسکو قابل قبول نیست سلاح‌های هسته‌ای امریکا در اروپا وجود داشته باشد و زمان آن فرا رسیده است این تسلیحات هسته‌ای از اوکراین خارج شوند و غرب نباید در کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق تأسیسات نظامی ایجاد کند.» این نخستین بار است که روسیه به صراحت خواستار آن شده تا تسلیحات هسته‌ای امریکا از اروپا خارج شود و مشخص است که دیگر برای روس‌ها حضور تسلیحات هسته‌ای امریکا در اروپا قابل قبول نیست. تغییر شرایط استراتژیک در اروپا
براساس آمار مؤسسه غیردولتی «مرکز کنترل تسلیحات و منع اشاعه» که در واشنگتن مستقر است، در سال‌۲۰۲۱ امریکا مالکیت ۱۰۰‌سلاح هسته‌ای در اروپا را دردست داشته که این تسلیحات در شش‌پایگاه ناتو در کشور‌های آلمان، بلژیک، هلند، ترکیه، ایتالیا نگهداری می‌شوند و اکنون روسیه خواستار برچیده شدن این تسیلحات هسته‌ای شده است. گویا جنگ اوکراین اکنون ابعادی فراتر از مرز‌های این کشور پیدا کرده و مسکو به شدت نسبت به تحرکات هسته‌ای امریکا در اروپا نگران است.
وزیرخارجه روسیه در سخنان روز سه‌شنبه خود در عین حال آمادگی مسکو برای همکاری با واشنگتن در زمینه ثبات استراتژیک را نیز اعلام کرد و از امریکا و متحدانش خواست استقرار موشک‌های کوتاه برد و میان‌برد را در نزدیکی مرز روسیه متوقف کنند. پیش از این نیز سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته بود هدف اصلی مسکو از عملیات نظامی در اوکراین محافظت از روسیه در برابر تهدیدات ایجاد شده توسط غرب است.
شکل گیری شرایط جدید استراتژیک در اروپا پس از جنگ در اوکراین را در رد و بدل کردن اظهارات مقامات روسی و غربی هم می‌توان دید. روز یکشنبه هم «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه فرمان آماده باش نیرو‌های «بازدارنده هسته‌ای» روسیه را اعلام کرد و روز دوشنبه «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد مردم کشورش طی یک همه‌پرسی به اصلاحات قانون اساسی رأی دادند. نتایج این همه پرسی مقدمه موافقت احتمالی با استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در خاک بلاروس است که بخشی از شاخ و شانه کشیدن‌های هسته‌ای جدید میان مقامات روسی و غربی طی چند روز گذشته نیز به شمار می‌رود.


«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه همچنین در سخنان دیگری نیز به شرایط جدید استراتژیک پس از جنگ اوکراین این‌گونه اشاره کرده که روسیه موشک‌های خود را نزدیک مرز‌های امریکا قرار نداده است و از همین رو استقرار موشک‌های امریکا در اروپای شرقی را نمی‌پذیرد. این سخنان پوتین در چهارمین روز حمله به اوکراین اعلام شده و او تأکید کرد که این حمله به‌دلیل جلوگیری از توسعه ناتو صورت گرفته است. در واقع کاخ کرملین در جریان جنگ علیه اوکراین به‌دنبال ترسیم محیط امنیتی جدید مطلوب خود در اروپاست و از همین رو نیز اکنون قاطعانه حضور هسته‌ای امریکا در اروپا را رد می‌کند. بایدن: نگران جنگ هسته‌ای نیستیم
در واکنش به اظهارات هسته‌ای مقامات روسی و غربی، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا هم روز سه‌شنبه گفت که نیازی به نگرانی در مورد جنگ هسته‌ای نیست. بایدن در پاسخ به این سوال که آیا امریکایی‌ها باید نگران جنگ هسته‌ای باشند، گفت: «خیر.»
از سوی دیگر، کاخ سفید هم اعلام کرد که بایدن روز دوشنبه «میزبان کنفرانسی با متحدان و شرکای خود در مورد پاسخی واحد» به عملیات نظامی روسیه در اوکراین بوده است. گاردین در این ارتباط اعلام کرده است بایدن در تماس با نخست وزیر کانادا، رئیس کمیسیون اروپا، رئیس شورای اروپا، رئیس‌جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان، نخست وزیر ایتالیا، نخست وزیر ژاپن، دبیر کل ناتو، رئیس جمهور لهستان، رئیس جمهور رومانی و نخست وزیر انگلیس درباره واکنش در برابر روسیه رایزنی کرده است.
غربی‌ها همزمان تلاش دارند سطح بحران در اوکراین را محدود به مرز‌های این کشور نگه دارند. به هر میزان که روس‌ها در تلاش برای تحمیل شرایط امنیتی جدید خود در اروپا هستند، اما کشور‌های اروپایی و امریکا نگران درگیری مستقیم با روسیه و وارد شدن به جنگ تمام عیار در اوکراین هستند. این بی‌علاقگی غرب برای ورود به جنگ اوکراین را در پاسخ امریکا به درخواست «زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین می‌توان دید و در حالی که در چند روز گذشته رئیس جمهور و دیگر مقامات ارشد اوکراینی خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان اوکراین شده بودند، اما غربی‌ها به این درخواست کی‌یف دست رد زده‌اند. «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید با رد درخواست کی‌یف برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، گفت هیچ توجیهی برای تغییر سطح آمادگی نیرو‌های امریکایی نیز وجود ندارد. ساکی درباره درخواست کی‌یف برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین توضیح داد: «منطقه پرواز ممنوع مستلزم حضور نیرو‌ها برای اجرای آن است و این منجر به جنگی با روسیه می‌شود که ما خواستار آن نیستیم.»
همچنین «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس هم روز سه شنبه گفت که نمی‌توانیم منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین اعمال کنیم چرا‌که در این صورت مجبوریم با روسیه بجنگیم. «بوریس جانسون» تأکید کرد هدف قرار دادن هواپیما‌های روسیه در منطقه پرواز ممنوع فرضی بر فراز اوکراین، به معنای درگیر شدن در جنگ با مسکو است.
پیش از این نیز معاون نخست وزیر انگلیس درخواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرده و افزوده بود این کار به گسترش جنگ و ورود مستقیم متحدان اوکراین به جنگ با نیرو‌های روسیه دامن خواهد زد. «دومینیک راب» در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: انگلیس به جای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه را به همراه دیگر کشور‌ها و از طریق تضمین تحریم‌ها و تحقیق درباره جنایت جنگی طی منازعه حال حاضر تحت فشار می‌گذارد تا تغییر رویه دهد. او خاطرنشان کرد: «ما منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را اعمال نخواهیم کرد چرا‌که ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که مجبور به شلیک به هواپیما‌های روسی می‌شویم.»