«دستِ تکراری» در جیب هواداران «سرابِ سهامِ» استقلال و پرسپولیس

بخشی از سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در حالی از روزگذشته واگذار خواهد شد که این بار «دست در جیب هوادار» کردن با روشی جدید اجرا خواهد شد و بازهم سر علاقمندان این دو تیم بدون کلاه می‌ماند.
به گزارش مهر، از زمانی که نخستین مسئول در ورزش ایران تاکید کرد استقلال و پرسپولیس بزودی واگذار خواهند شد بیش از ۲۰ سال می‌گذرد اما با وجود تلاش‌های کاذبی که صورت گرفت و شعارهایی که داده شد، این دو باشگاه هنوز اندر خم یک کوچه هستند و با وجود تاکیدی که مبنی بر واگذاری آنها صورت گرفته به نظر می‌رسد آنها پس از این همه سال لبه پرتگاه خطرناکی قرار گرفته اند که عاقبت خوبی در انتظارشان نخواهد بود.
مسعود سلطانی فر وزیر پیشین وزارت ورزش و جوانان تلاش زیادی کرد تا واگذاری این دو باشگاه به نام خودش و جزو عملکردش در این وزارتخانه به ثبت برسد اما هر چه او عجله کرد عمر حضورش به تکمیل و انجام این پروژه قد نداد تا با تغییراتی که در سازمان خصوصی سازی رخ داد، «تب تند» او به قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی منتقل شود.
قربانزاده که در نخستین اظهار نظرهایش برای واگذاری دو باشگاه مصمم نبود و حتی در برخی نشست‌های کارشناسی تاکید کرده بود تا زمانی که موانع سر راه خصوصی شدن این دو باشگاه برداشته نشود قدمی برنخواهد داشت، در فاصله زمانی کوتاهی تغییر موضع داد و عنوان کرد اگر این دو باشگاه تا ۱۵ اسفند واگذار نشوند او هم در سازمان خصوصی حضور نخواهد داشت!


همین عجله در واگذاری باعث شد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در شرایطی از روز ۱۵ اسفند در فرابورس وارد پذیره نویسی شوند که هیچ زیرساختی برای این اتفاق بزرگ فراهم نشد و سرخابی‌های تهران با کوهی از بدهی‌های ریز و درشت که مهمترینش بدهی‌های سنگین مالیاتی است قدم اول را در این عرصه بردارند. قدمی که به نظر می‌رسد بسیار لرزان است و دو تیم پا روی پوست موزی خواهند گذاشت که ممکن است آنها را با سر به زمین بکوبد.
واقعیت واگذاری سهام به هواداران و طرفداران این است که آنها به عنوان سهامداران باشگاه بتوانند در تعیین اعضای مجمع، هیات مدیره و مدیرعامل تاثیرگذار باشند و در سرنوشت تیم شان تعیین کننده باشند اما اتفاقی که برای هواداران استقلال و پرسپولیس رخ خواهد داد این است که رقمی برای خرید سهام پرداخت می‌کنند اما هیچ نفعی از این سهام و از این خرید نخواهند برد و تنها به تیم‌شان کمک مالی خواهند کرد و در تصمیم گیری ها هم هیچکس سراغی از آنها نخواهد گرفت!
در واقع دولت و مسئولان تصمیم گیر دوباره دست در جیب مردم خواهند کرد تا بتوانند برای مدتی دو باشگاه را اداره کنند اما هیچ نقشی را برای مردم در تعیین تکلیف اداره این دو باشگاه قائل نخواهند شد.
هوادارانی که از امروز برای خرید سهام اقدام می‌کنند به امید این که بتوانند سودی از سهام دو باشگاه ببرند و افزایش سرمایه داشته باشند قدم برداشته اند اما این سهام برای آنها «سراب» خواهد بود چرا که مرداب مشکلات مالی تمام داشته‌های این دو باشگاه را خواهد بلعید و بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت بتوانند در این بازار قد راست کنند.
هواداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که بخش عمده آنها جوانان و نوجوانانی عاشق و احساسی خواهند بود مثل اکثر مردم سواد و اطلاعات کافی برای حضور در بورس را ندارند و با این نیت که بتوانند سرمایه‌ای برای آینده دست و پا کنند و کمکی هم به تیم خود داشته باشند برای خرید اقدام می‌کنند اما آنها باید بدانند که از این «نمد»، کلاهی برایشان درست نخواهد شد و بازهم سرشان بی‌کلاه خواهد ماند.
اتفاقی که در سال‌های گذشته از طریق کارت‌های هواداری و ارسال پیامک و … رخ داد و سرانجامش خالی کردن جیب هواداران بود بدون این که امتیاز ویژه ای در اختیار آنها قرار بگیرد یا از این راه مزایایی به آنها اختصاص پیدا کند که دیگران از آن بی بهره بودند.
شاید سهام را بخرند اما هیچ تاثیری در تصمیم سازی برای باشگاه ندارند!
این بار هم همین اتفاق رخ خواهد داد. سهام استقلال و پرسپولیس پذیره نویسی می‌شود و عده‌ای عاشق قرمز و آبی اقدام به خرید سهام می‌کنند اما «چاه ویل» مشکلات مالی سرخابی‌ها پول آنها را خواهد بلعید و از آنجایی که دولت هم فکری اساسی و کارشناسی برای آینده نکرده و ندارد و نمی‌خواهد مالکیت این دو باشگاه را از دست بدهد، کاسه چکنم چکنم دست خواهد گرفت و دوباره روز از نو روزی از نو. با شرایطی بدتر و تیم‌هایی ویران‌تر از قبل!
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در روز درختکاری: تخریب جنگل‌ها و محیط زیست، تخریب منافع ملی است پیمان مولوی ارز۴۲۰۰ به نام مردم به کام ذی‌نفعان دستگاه‌های نظارتی همچنان در خواب زمستانی! به جای عطر؛ قیمت برنج ایرانی هوش از سر می‌برد همه سناریوها برای نبود رئیس جمهور اوکراین غربی ها به دنبال جانشین برای زلسنکی؟ «دستِ تکراری» در جیب هواداران «سرابِ سهامِ» استقلال و پرسپولیس ابتکار ایران با کارت آژانس اتمی پایان مذاکرات وین در انتظار تصمیم آمریکا « ابتکار» ابعاد مختلف حذف احتمالی ارز ۴۲۰۰ در سال آینده را بررسی کرد کوپن به جای ارز ترجیهی؟ رئیس‌ جمهوری در مراسم روز درختکاری: دستگاه‌های دولتی مانع تغییر کاربری اراضی کشاورزی شوند سومین جلسه دادگاه پرونده سرکرده گروهک تروریستی تندر از برنامه ریزی برای ترور مسئولان گیلان تا طراحی عملیات خرابکاری در بندر گناوه فرصت‌های ترانزیتی ایران برای روسیه محصور در تحریم‌های حمل ونقلی تجربه واگذاری امتیازات ترانزیتی به ترکیه را تکرار نکنیم