معامله دو سر سود فدای عامل خارجی؟

سیدمحمود کمال آرا (زکریا)‪-‬ اگر طول مذاکرات را به دو بخش قبل از توافق برجام ۹۴ و بعد از آن تقسیم کنیم، روشن است که دشمنان آشکار و دوستان غریبه هیچگاه صرفا سنگ هسته‌ای بودن و یا نبودن ج. ا. ا را به سینه نزده اند.
از همان تصویر یادگاری سه نفره در سفارت روسیه می‌شود به تاریخ دخالت عوامل خارجی در تصمیم‌های سیاسی ملت ایران پی برد. دخالت‌هایی که شاید زمانی به دلیل ناکارآمدی نظام وقت و در زمانی دیگر به دلیل تغییر توازن قدرت و مناسبات بین‌المللی در منطقه و فرامنطقه صورت می‌گرفته است.
قدرت‌هایی که همیشه سعی داشته‌اند با کارت ملت ایران در زمین سایر ملل بازی را به نفع خود تغییر دهند. زمانی که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با شعار نه شرقی و نه غربی، پیام انقلاب را به تمامی کشورها صادر کرد، باید پیش‌بینی می‌شد که قدرت‌های دو بلوک شرق و غرب، منافع ملی خود را هیچگاه فدای ملت ایران نخواهند کرد و بدون شک این قدرت میدان و دیپلماسی جمهوری اسلامی است که تامین کننده‌ی منافع ملی خواهد بود. از چرخش‌های نابهنگام شرق در بحران‌های سوریه تا بزنگاه‌های تاریخی در برابر رژِیم صهیونیستی، کلید واژه‌هایی است که چهره پوشیده‌ی برخی عوامل خارجی را به اذهان عمومی معرفی می‌کند. چرخش‌هایی که فایل صوتی منتسب به سرپرست اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم از بخش‌هایی از آن پرده برداشته بود.
امتیاز‌گیری غرب از شرق و شرق از غرب بر سر معامله‌ی منافع ملت ایران، محوری واضح است که در طول قریب به دو دهه مذاکرات هسته‌ای به چشم میخورد. مذاکراتی که سالهاست نمایندگان ایران را سر میز گفتگو در برابر دشمنان آشکار و دوستان غریبه نشانده است. اگر طول مذاکرات را به دو بخش قبل از توافق برجام ۹۴ و بعد از آن تقسیم کنیم، می‌توان دریافت که غرب و شرق هیچگاه صرفا سنگ هسته‌ای بودن و یا نبودن ج. ا. ا را به سینه نزده اند. در قبل از توافق برجام، جنس دخالت عوامل خارجی با قوت کمتر و شکننده‌تر ارزیابی می‌شد، اما امروز با وجود تغییر معادلات منطقه‌ای و تغییر قدرت اقتصادی و نظامی در بلوک شرق و غرب، حالا جنس دخالت عوامل خارجی هم در مذاکرات تغییر کرده است. شاید به یقین بتوان گفت در مذاکرات اخیر، موضوع هسته‌ای ج. ا. ا حالا در اولویت‌های نخست هتل کوبورگ نباشد. جایی که شخص اصلی تعیین کننده‌ی زمان نهایی توافق که لحظه به لحظه موفقیت‌های اعضای نشست را مخابره می‌کرد، همان عامل خارجی می‌باشد که تا دیروز معاملات دو سر سود می‌کرد و امروز، دوست غریبه‌ای است که معامله یک سر سود را برای کشورش می‌خواهد و شاید تکرار نمادین عکس ۸۰ سال پیش پیام روشنی از طرف سفیری باشد که حالا سعی می‌کند در رسانه‌های ج. ا. ا، اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی کشورش را در خصوص توافق احیای برجام تلطیف کند.


با تمام این تفاسیر، باید اطمینان داشت وجود تیم انقلابی در هیئت مذاکره‌کننده و همچنین رهنمودهای مقام معظم رهبری و ایستادگی میدان وارِ رئیس دستگاه دیپلماسی، همانند گذشته منافع ملی را در برابر هرگونه عامل خارجی محافظت خواهد کرد. ج. ا. ا همواره با جنگ مخالف است و منافع ملی را در راس تمامی مذاکرات درنظر گرفته و بحران‌های اخیر فرا منطقه‌ای هیچ تاثیری در روند خواسته‌های ملت ایران در برابر قدرت‌های جهانی
نخواهد داشت.