آرین احمدی آنها هم شعار می‌دهند

حدود دو هفته از شروع درگیری‌های روسیه و اوکراین با موضع‌گیری‌های متفاوت سیاسی کشورهای جهان می‌گذرد؛ جنگی که تیتر خبری تمام رسانه‌های جهان را به خود اختصاص داده است و در کنار مسائل سیاسی و نظامی با عکس‌العمل‌ها و اظهارات عجیب فرهنگی نیز مواجه شده است.
در خلال این جنگ شاهد بودیم بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران غربی چهره‌ای متفاوت از شعارهای بشر دوستانه و ضد نژاد پرستی خود نشان دادند. در واقع فارغ از ابعاد سیاسی و نظامی جنگ روسیه و اوکراین، پارادوکس رفتاری این تحلیل‌گران و سیاستمداران نه تنها موجب شگفتی بسیاری از مردم جهان، بلکه اظهارنظرهای نژادپرستانه آنها در پاره‌ای اوقات موجب خشم افکار عمومی شد.
غربی که مداوم در سال‌های اخیر با پروپاگانداهای رسانه‌ای، خود را به عنوان اتوپیا یا همان آرمان شهر جا زده بود، این بار نتوانست افکار نژادپرستانه خود را پنهان کند و حتی در پذیرفتن پناهجویان غربی و غیر غربی نیز رفتار تبعیض آمیز و حتی خارج از آداب انسانی داشت!
از مرز لهستان که پناهجویان سیاه پوست مقیم اوکراین را چند شب بدون هیچ امکاناتی با رفتاری توهین آمیز و نژادپرستانه در آن سرما معطل می‌کنند گرفته تا دانشجویان ایرانی که مجبور به جمع آوری زباله‌ها می شوند، نشان از رفتارهای تبعیض آمیز و نژاد‌پرستانه غربی‌ها دارد. آنها خود را چشم آبی‌های بلوندی می‌دانند که نسبت به همه برتری داشته و گویی خونشان رنگین‌تر از سایر انسان‌های جهان است. آنها همچنین جنگ و کشتار را خاص کشورهای دیگر مثل افغانستان، عراق، یمن و غیره می‌دانند و از بروز جنگ در اروپا متعجب هستند!


درواقع شواهد نشان می‌دهد، اروپایی که ادعای تمدن و مدرنیته را دارد اینک متفاوت از شعارهای سابق خود عمل می‌کند. به همین دلیل است که برای اکثر مردم جهان این سوال پیش آمده که چرا عکس‌العمل غرب به جنگ‌های افغنستان و عراق و یمن همانند اوکراین نبود ؟چرا در آن جنگ‌ها، واژه هایی همچون تجاوز یا کشتار از زبان تحلیل‌گران و سیاست مداران غربی خارج نشد؟ چرا خاطیان آن جنگ‌ها با انواع تحریم مواجه نشدند؟ گویی واژه‌های پرطمطراقی همچون برابری انسان‌ها ، صلح، عدالت، نه به جنگ و غیره از نگاه غربی‌ها فقط جنبه تزئینی داشته و درعمل نه تنها به هیچ کدام از این واژه‌ها اعتقادی نداشته، بلکه هر کجا پای منافعشان در میان باشد به راحتی مواضع انسانی خود را تغییر می‌دهند.
بنابراین فارغ از اتفاقات تلخی که در جنگ روسیه و اوکراین رقم می‌خورد و دور از هرگونه مسائل و موضع‌گیری‌های سیاسی، به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده که کمی آگاهانه‌تر به اتفاقات پیرامون خود بنگریم و سطح سواد رسانه‌ای خود را در برابر انواع پروپاگانداهای خبری، فرهنگی و سیاسی بالاتر ببریم. یعنی تصور نکنیم آسمان آنها رنگ دیگریست و متاثر از شعارهای آنها ، سبک زندگی و فرهنگ غنی کشورمان را زیر سوال نبریم. در واقع همانطور که آنها از هر رخداد و اتفاقی به دنبال منافع خود هستند ، چه خوب است که ما هم از اتفاقات رخ داده در جنگ روسیه و اوکراین در جهت بالا بردن سواد رسانه‌ای آحاد مردم و همچنین شناساندن بهتر فرهنگ غنی کشورمان به قشر نوجوان و جوان بهره ببریم.