آیا تغییرات بخش‌های خبری صدا و سیما می‌توانند منتقدان را مجاب کنند؟ بخش‌های خبری رسانه ملی روی خط تغییرات گسترده

گروه فرهنگ و هنر – از زمانی که رییس صدا و سیما تغییر کرد و پیمان جبلی به این سازمان آمد، شاهد تغییرات اساسی در بخش‌های گوناگون بزرگ‌ترین رسانه رسمی کشور هستیم. در ابتدا شاهد توقف سریال‌سازی برای ایجاد تغییرات اساسی و بررسی‌های مجدد بودیم و حالا نوبت به اخبار رسیده است.
این روزها مهمترین تغییرات سازمان صداوسیما در بخش‌های خبری به‌وجود آمده است به ویژه که اولین انتصاب‌ها هم از همین بخش‌ها به وقوع پیوست و حالا هر روز اخباری از تغییرات عمده در بخش‌های خبری سازمان به گوش می‌خورد.
آبان ماه بود که حسن عابدینی به عنوان سرپرست خبرگزاری صداوسیما منصوب شد. با آمدن او تغییرات در بخش‌های گوناگون خبری نیز آغاز شد. صبح یکشنبه ۱۵ اسفند ماه بخش‌های خبری تلویزیون در شبکه یک و شبکه خبر، تغییرات قابل توجهی به خود دیدند.
اخبار ساعت ۸ صبح به صورت همزمان از شبکه یک سیما و شبکه خبر معاونت سیاسی پخش شد. این بخش خبری از استودیوی متعلق به خبرگزاری صداوسیما روی آنتن رفت که پیش از این به اخبار صبحگاهی شبکه یک اختصاص داشت. این در حالی است که پیشتر بخش‌های خبری شبکه خبر، از استودیوی اختصاصی متعلق به خود این شبکه پخش می‌شد.


حذف لوگو و زیرنویس اخبار شبکه یک و جایگزینی آن با لوگو و زیرنویس شبکه خبر، از دیگر تغییرات اخبار امروز تلویزیون در بخش خبری ساعت ۸ صبح است. این در حالی است که پیش از این، بخش‌های خبری شبکه یک سیما، طراحی گرافیکی و زیرنویس مختص به خود را داشت. همچنین اخبار ساعت ۱۴ و ۲۱ شبکه اول سیما نیز دچار تغییراتی شد.
پس از آن در شامگاه دوشنبه 16 اسفند ماه، بخش خبری «۲۲:۳۰» شبکه دو سیما که حدود ۲ دهه فعالیت داشت از باکس پخش این شبکه حذف شد و در یک زیرنویس اطلاع رسانی شد که از این پس پخش نخواهد شد.
از طرفی بخشی در شبکه خبر تحت عنوان «گفتگوی ویژه خبری» به پخش رسید که مجری آن المیرا شریفی مقدم است که پیش از این بخش خبری همین شبکه با عنوان «تیتر امشب» را اجرا می‌کرد و حالا این دو بخش خبری شبکه دو سیما و شبکه خبر با هم ادغام شده‌اند.
یکی دیگر از قدیمی‌ترین بخش‌های خبری تلویزیون که به اخبار ساعت ۱۹ در شبکه یک سیما تعلق داشت نیز از این شبکه حذف شد و از این پس از شبکه خبر روی آنتن می‌رود. ریحانه سادات میرصانع گوینده این بخش خبری روز ۱۷ اسفند قبل از شروع اخبار اعلام کرد: پیش از شروع خبرها به اطلاع شما عزیزان می‌رسانم که بخش خبری ساعت ۱۹ از فردا فقط از شبکه خبر پخش می‌شود و دیگر از شبکه یک پخش نخواهد شد.
سرپرست خبرگزاری صداوسیما درباره حذف «گفتگوی ویژه خبری» از شبکه دو سیما به خبرنگار مهر بیان کرد: ما دو برنامه گفت‌وگومحور داشتیم که هر دو هم خبری بود و در یک زمان به تلاقی می‌رسید و این شد که این موازی کاری‌های غیرضروری حذف شد.
وی درباره پخش گفتگوی ویژه خبری از شبکه خبر اظهار کرد: برنامه «تیتر امشب» که از شبکه خبر پخش می‌شد و ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن می‌رفت و همچنین «گفتگوی ویژه خبری» که از شبکه دو پخش می‌شد یا موضوعاتشان یکی بود و یا بسیار به هم نزدیک بودند. به هر حال برنامه‌های گفتگومحور در فضای خبری عمدتاً برگرفته از سوژه‌های خبری روی هستند.
عابدینی اضافه کرد: از طرفی از ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۵ در شبکه یک بخش خبری دیگری داریم که معمولاً یکی از سه هدلاین و سرخط‌های اصلی خبر ۲۱ به عنوان گفتگوی ویژه انتخاب می‌شد. بر این اساس در چارچوب مدیریت یکپارچه و هوشمند تصمیم گرفته شد یکی از این گفتگوها وجود داشته باشد و حتی برنامه گفتگومحور شبکه یک نیز از ساعت ۲۱:۴۵ به بعد در شبکه خبر ادامه یابد.
وی ادامه داد: دو برنامه گفت‌وگومحور در فضای سیاسی در یک زمان مشابه پخش می‌شد آن هم با موضوعاتی که گاهی یکی بود.
عابدینی درباره تغییرات بخش‌های خبری سازمان و ادغام‌هایی که در این روزها صورت گرفته است توضیح داد: در حال حاضر دو بخش خبری این تغییرات را تجربه می‌کند. اخبار ساعت ۱۴ تا ۱۵ در شبکه یک و شبکه خبر همزمان روی آنتن می‌رود و میز اقتصاد که ساعت ۱۴:۴۵ شروع می‌شود از این پس در شبکه خبر ادامه می‌یابد.
وی اضافه کرد: شبکه خبر به عنوان شبکه اصلی پخش خبر خواهد بود و به کار خود ادامه می‌دهد و بخش‌های خبری شبکه‌های سیما که با یکدیگر تلاقی دارند هم‌افزایی می‌شوند. برخی می‌گفتند شبکه خبر ادغام می‌شود اما ما شاهد تقویت شبکه خبر خواهیم بود.
عابدینی همچنین گفت: پیش از این خبرنگاران کمی بودند اما الان خبرنگاران شبکه خبر، خبرنگاران رادیو و خبرنگاران خبرگزاری صداوسیما در چارچوب گروه‌های مختلف خبری ساماندهی شده و در تالار خبر شیشه‌ای صداوسیما مستقر شده‌اند.
وی با اشاره به چارت معاونت سیاسی و تغییرات آن هم عنوان کرد: پیش از این پنج گروه اصلی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با پنج سردبیر داشتیم و الان این تقسیم‌بندی به ۳۵ گروه تخصصی افزایش پیدا کرده است.
عابدینی همچنین با تکذیب شایعه حذف بخش خبری «بیست و سی» از باکس شبکه دو سیما تاکید کرد: پخش این بخش خبری کمافی السابق ادامه خواهد داشت.
یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که در سال‌های اخیر به بخش‌های خبری گوناگون صدا و سیما وارد می‌شد، داشتن جهت‌گیری‌های سیاسی و عدم بی‌طرفی و همچنین گاهی تدوین‌های عجیب در گزارش‌های مردمی بود. حالا باید دید آیا تغییرات در بخش‌های خبری، این انتقادات را هم پوشش خواهد داد؟
سایر اخبار این روزنامه
دلارزدایی پوتین به سلطه اقتصادی آمریکا پایان می‌دهد؟ مسکو و پکن علیه یوغ «دلار» ژوبین صفاری تیغ دو لبه افزایش قیمت نفت در بیست و دومین جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهوری مجوز واردات روغن، گوشت گوسفندی و سیب زمینی صادر شد آیا تغییرات بخش‌های خبری صدا و سیما می‌توانند منتقدان را مجاب کنند؟ بخش‌های خبری رسانه ملی روی خط تغییرات گسترده ایران با مزایای اقتصادی احیای برجام چه می‌کند؟ مقابله با شوک‌های احتمالی تحریم در آینده رئیس‌ جمهوری در اجلاس خبرگان رهبری: بسترهای فسادزای اقتصادی اصلاح می‌شوند اجاره‌نشینان برای خرید خانه درنگ نکنند مسکن آماده ورود به دوره رکود؟ رئیس قوه قضائیه: جلوی تکرار صدور احکام خلاف شرع گرفته شود بازتاب پرتاب ماهواره نور ۲ در رسانه‌های عربی وزیر کشور: فضای مجازی این روزها به دنبال گمراه کردن کودکان است کرملین: جهان مشتاق است بداند که در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین چه گذشته است دستور رئیس قوه قضائیه و بخشنامه رئیس سازمان زندان‌ها؛ اعطای مرخصی نوروزی به مجرمین خطرناک ممنوع شد اولیانوف: روسیه مذاکرات وین را تحت الشعاع قرار نداده است