تنفس در مذاکرات وین

■  نماینده اتحادیه اروپا: ما تقریباً به توافق رسیده‌ایم
■  رئیس سازمان سیا: فارغ از نتیجه مذاکرات وین، ایران همچنان تهدیدی برای امریکاست
■  نماینده چین در مذاکرات: متن توافق، آماده شده اما به تعدیل نهایی نیاز دارد



گروه سیاسی/ گذاشتن درخواست‌های دقیقه آخری روی میز مذاکرات همواره یکی از تاکتیک‌های کشورهای غربی بوده است. این اتفاق بار دیگر از سوی ایالات متحده رخ داده تا شاید بتواند امتیازات جدیدی از ایران دریافت کند. همزمان با این رویکرد نادرست از سوی امریکا جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از نیاز به وقفه در مذاکرات وین خبر داد؛ وقفه‌ای که طرف‌های مذاکره در نظر دارند بعد از آن روند را ادامه دهند. به همین منظور علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان شب گذشته وین را به مقصد تهران ترک کرد. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به وقفه در مذاکرات وین اعلام کرد: «وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد.» وی ادامه داد: «دستیابی به‌ موفقیت در گفت‌و‌گوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود و هیچ عامل خارجی‌ بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نمی‌گذارد.» اما علت وقفه در مذاکرات چیست؟
زیاده‌خواهی جدید امریکا
علت این وقفــــــه را می‌تــوان در لابه لای صحبت‌های مقامات کشورمان جست‌و‌جو کرد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه تلفنی گفت‌وگو کردند.  وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو تصریح کرد: اگر واقع‌بینی بر رفتار همه طرف‌ها حاکم باشد، همچنان به نقطه وصول توافق خوب و قوی نزدیک هستیم. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان‌ کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی امریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است. امیرعبداللهیان افزود: «موضوعات اصلی و لغو مؤثر تحریم‌ها نباید تحت تأثیر زیاده خواهی طرف امریکایی قرار گیرد.»  وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با بورل عنوان کرد: «امریکا نمی‌تواند به بهانه فشار افکار عمومی کشورش، هر روز حرف جدید و متفاوتی را از طریق هماهنگ کننده به ما منتقل کند. اگر طرف امریکایی مشکل افکار عمومی را دارد، باید بگویم ما هم مشکل افکار عمومی را در ایران داریم. آنها با حساسیت و با دقت بالایی تحولات را رصد می‌کنند و از دولت پاسخگویی و رفع مؤثر تحریم‌ها و حفظ توان بالای هسته‌ای صلح‌آمیز را مطالبه می‌کنند.»  
حمایت اتحادیه اروپا از درخواست تضمین اقتصادی توسط تهران
در همین گفت‌وگو بورل ضمن بیان اینکه «شما ایرانی‌ها مذاکره‌کننده‌های سخت و توانمندی هستید» گفت: موضوع تضمین اقتصادی برای شما مهم است و ما از تحقق آن حمایت می‌کنیم. ما و شما به تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق ادامه خواهیم داد، زیرا مسیر طولانی را طی کرده‌ایم.
انجام توافق در گرو تصمیم امریکا
یک منبع نزدیک به تیم مذاکرات ایران نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا عدم تصمیم‌گیری و درخواست‌های جدید امریکا را چالش اخیر در روند مذاکرات معرفی کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود پس از توقف مذاکرات، رایزنی‌ها برای حل مسائل باقیمانده ادامه یابد. این منبع خبر داد: پیش از شروع این دور از مذاکرات و بعد از بازگشت باقری به تهران، هیأت مذاکره‌کننده ایران مواضع و دیدگاه‌های خود در مورد آخرین جزئیات متن را به طرف مقابل اعلام کرده و در صورتی که از سوی طرف مقابل تصمیم‌‌های مقتضی اتخاذ شود، توافق در دسترس است. ایران جمع‌بندی نهایی خود را پیرامون مذاکرات انجام و آن را به طرف مقابل ارائه داده است و انجام توافق در گرو تصمیم طرف‌های مقابل و بویژه امریکاست. این منبع آگاه خاطرنشان کرد: امریکا با پاسخ‌های خود با طرح مسائل جدید، چالش‌هایی را در مرحله نهایی مذاکرات ایجاد کرده است.  وی ادامه داد: در این بین برخی مسائل مانند موضوعات فیمابین روسیه و امریکا نیز وجود دارد که البته به مسأله مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ در وین بی‌ارتباط خواهد بود و لازم است دو کشور امریکا و روسیه این مسأله را میان خود حل کنند. پیش‌بینی می‌شود پس از بازگشت تیم‌ها به پایتخت، رایزنی‌ها برای حل مسائل باقی مانده به صورت فعال ادامه پیدا کند.
جمع‌بندی توافق به روسیه ارتباطی ندارد
در شرایطی که امریکا خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده و تصمیم لازم در برابر مطالبات ایران را به‌طور کامل اخذ نکرده، انگشت اتهام کشورهای غربی به سمت روسیه رفته است. اما میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در این خصوص می‌گوید: «آنچه مهم است و باید بگویم این است که جمع‌بندی توافق فقط به روسیه بستگی ندارد. بازیگران دیگری هم هستند که نیاز به زمان بیشتر و دغدغه‌های بیشتری دارند.»
امریکا: مذاکرات شکست نخورده است
سخنگوی کاخ سفید نیز در خصوص مباحث اخیر مذاکرات به سؤالات در خصوص احتمال شکست گفت‌و‌گوهای وین پاسخ داد. در همین خصوص خبرنگاری از جن ساکی پرسید: «فرانسه گفته است که پنجره توافق ایران در حال بسته شدن است و فرصت برای توافق رو به پایان است. آیا امریکا با چنین دیدگاهی موافق است؟» جن ساکی در واکنش به این پرسش گفت: «دیدگاه ما این است که ما نزدیک هستیم. ما در چند هفته گذشته این‌گونه بوده‌ایم. همه ما که در جریان چنین مذاکراتی بودیم می‌دانیم که پایان مذاکرات همیشه بخش دشوار و چالش‌برانگیز آن بوده است. من چنین ارزیابی که شما به آن اشاره کردید ندارم و آن را تکرار نمی‌کنم. ما همچنان این گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک را داریم.» سخنگوی‌ کاخ سفید همچنین گفت: امریکا به تعامل با روسیه در مذاکرات وین ادامه می‌دهد و نمی‌خواهد این مسأله را به تحریم‌هایی که به خاطر حمله به اوکراین بر روسیه اعمال شده‌اند، ربط بدهد. ساکی در این راستا بیان کرد: تیم ما به همکاری با شرکایمان در توافق هسته‌ای ایران، از جمله روسیه، ادامه می‌دهد.
مورا: تقریباً به توافق رسیده‌ایم
مورا روز جمعه در مقابل هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین، درجمع خبرنگاران گفت: متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده است. ما در محدوده پانوشته‌های مذاکراتی هستیم. برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه‌ای داشته باشیم. من با همه هیأت‌ها کار خواهم کرد تا بر این شرایط فایق آییم. مورا تأکید کرد: به‌عنوان هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات باید بگویم که تمامی هیأت‌ها با روح روشن مصالحه با یکدیگر مذاکره کردند. نتیجه آنکه ما تقریباً به توافق رسیده‌ایم. وی روحیه و جو حاکم بر مذاکرات را خوب توصیف کرد.
ابراز امیدواری چین برای ازسرگیری مذاکرات در دو روز آینده
وانگ کوان، مذاکره‌کننده ارشد چین در مذاکرات وین پس از اعلام وقفه در گفت‌وگوها گفت امیدوار است مذاکرات دو روز دیگر از سر گرفته شود. وی افزود: متن نهایی توافق آماده شده، اما به جرح و تعدیل‌های نهایی نیاز دارد. وی همچنین افزود که «ما همیشه بر این عقیده هستیم که نگرانی همه طرف‌ها باید بررسی شود.»
بازی جدید فرانسه و انگلیس
نکته قابل توجه اینکه نماینده امریکا درخصوص وقفه صورت گرفته در مذاکرات سکوت کرده و هیچ موضعی را اتخاذ نکرده است اما نماینده انگلیس و فرانسه تلاش داشتند تا توپ را از زمین واشنگتن خارج کرده و در زمین مسکو بیندازند.
استفانى القاق، مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در توئیتی نوشت: «عمیقاً از توقف مذاکرات وین ناامید شدم. توافقى عادلانه و جامع روی میز آماده نهایى شدن بود. ایران و امریکا سخت کار کردند تا مسائل نهایی را حل کنند. تروئیکای اروپا هم‌اکنون آماده نهایى کردن توافق است. عوامل خارجی باید در چند روز آینده حل و فصل شوند یا توافق احتمالی از بین برود.» نماینده ارشد فرانسه در مذاکرات وین نیز با اشاره به توئیت نماینده انگلیس این بازی را تکمیل کرد و نوشت: «سه کشور اروپایی از این موضوع بسیار ناامید هستند که انریکه مورا به دلیل عوامل بیرونی مذاکرات، مجبور شد بحث‌ها در مورد بازگشت به برجام را متوقف کند.»

بــــرش
تمسخر امریکا توسط پوتین: امریکا به التماس افتاده است

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه ۱۹ اسفند در جلسه هیأت دولت درباره بحران انرژی در جهان و تلاش برخی کشورهای غربی برای کاهش یا قطع واردات انرژی خود از روسیه تصریح کرد: به کشورهای غیردوست می‌گویم که ما به تعهدات خود در زمینه انرژی پایبند هستیم. وی با بیان اینکه روسیه تنها سه درصد نفت امریکا را تأمین می‌کند، گفت: روسیه عامل افزایش بهای نفت نیست و این سیاست‌های کشورهای غربی است که این بحران را ایجاد کرده است. وی همچنین ناتوانی امریکا را به تمسخر گرفت و گفت: «آنها حاضرند با ایران و ونزوئلا که خودشان آنها را تحریم غیرقانونی کرده‌اند صلح کنند و فوراً تمام اسناد را امضا کنند. خب از ابتدا نباید تحریم می‌کردید که امروز به التماس بیفتید» وی با کنایه ادامه داد امریکا بزودی به روسیه هم التماس خواهد کرد و مجبور می‌شود از تحریم مسکو نیز به همین صورت دست بکشد. پوتین همچنین گفت: امریکا سعی دارد با فریب دادن مردم خود، روسیه را عامل افزایش بهای انرژی معرفی کند اما کشورهای غربی مردم خود را می‌فریبند و تحریم‌ها علیه روسیه نامشروع است.