پيشنهاد زاكاني را با آب طلا بنويسيم!

عليرضا زاكاني همه را به آرامش دعوت كرده؛ به آرام كردن فضا؛ به آتش بس يك طرفه. اتفاقي كه بايد مورد استقبال قرار گيرد. فضاي سياسي ايران اين روزها شلوغ است و پر جدل. هر روز حمله‌اي به سپاه يا دستگاه قضايي يا جريان مؤمن و حزب‌اللهي مي‌شود. جرياني كه در انتخابات توانست رأي اكثريت را از آن خود كند، به‌جاي آنكه براي رفع مشكلات كشور احساس مسئوليت بيشتري كند، عملاً ديگر نه افتتاح مي‌كند و نه سراغي از مشكلات اساسي مردم مي‌گيرد و هر روز جنجال جديدي به‌پاست. يك روز دعوايي كودكانه در مورد اينكه فرمان حمله موشكي را من دادم؛ فردايش حمله به سپاه؛ فردا و فرداهايش كشور و دستگاه اطلاعاتي معطل شعار چهار نفر و نصفي آدم در حاشيه  راهپيمايي بزرگ است! و بعد مي‌رسيم به اينكه چرا فلان مداح به رئيس‌جمهور انتقاد كرده و ... همين طور با حاشيه‌ها روزها مي‌گذرد؛ مردم هم ناخواسته همراه و پيگير اين جدل‌ها مي‌شوند، بي آنكه حواسشان باشد دغدغه‌شان اقتصادي بود يا سياسي يا فرهنگي و اصلاً هر چه كه بود، آيا با جدل و منازعه مي‌توان به آن رسيد؟ دو زن ادعاي مادري نوزادي را داشتند و شكايت پيش امام علي عليه السلام آوردند. گفت همزمان هر كس نوزاد را طرف خود  بكشد؛ يكي از زن‌ها كودك را رها كرد، امام او را مادر نوزاد دانستند؛ چه آنكه به بچه دلسوزتر بود و زودتر رها كرد.
    ***دعوا را به ديدار مادربزرگ و نوه تقليل ندهيم
قانون ممنوعيت مهاجرت اتباع شش كشور از جمله ايران به امريكا حالا اجرايي شده و واكنش محمدجواد ظريف يك توييت است كه در مورد محروميت ديدار مادربزرگ‌ها و نوه‌ها نوشته است! بيراه هم نمي‌گويد، اين هم به هر حال مشكلي است و البته از يك جهتي شايد هوشمندانه به نظر برسد كه ظريف كوشيده تا بگويد جهت خصومت امريكا، مردم ايران است اما سطح منازعه را خيلي پايين آورده است. دولت امريكا مي‌كوشد خود را در مبارزه با تروريسم جدي نشان بدهد و همزمان هم اين تروريسم را ايران و ايراني‌ها معرفي كند. قانون منع مهاجرت ايراني‌ها به امريكا به خوبي دولت امريكا را به اين دو هدفش مي‌رساند؛ بعد ما در مورد ديدار مادربزرگ و نوه توييت كنيم كه در كل مگر مشكل چند درصد ايراني هاست؟ اين قانون كل ايراني‌ها را مظنونين تروريست معرفي مي‌كند؛ ميليون‌ها انساني را كه عملاً كاري با كسي ندارند و ناامني‌اي براي كسي به وجود نياورده‌اند. ظريف در مورد همان درصد اندكي كه به دليل حضور بستگان در امريكا با اين قانون دچار مشكل مي‌شوند، حرف مي‌زند؛ اما واقعيت اين است اين قانون عليه همه ايراني‌ها حتي كساني كه در ذهنشان هم سفر به امريكا نيست، موضع گرفته و جو رواني عليه آنان درست كرده است؛ آن را به دعواي ديدار مادربزرگ و نوه تقليل ندهيم.
  ***


ميزان رأي به روحاني ملاك تحويل گرفتن استان‌ها!
در هفته‌هاي منتهي به انتخابات اخباري پيچيد كه دهداران موظف شدند به مردم روستا بگويند اگر رأي روحاني در روستا پايين باشد، با توجه به آنكه روحاني حتماً رأي مي‌آورد، بودجه روستا را قطع مي‌كنند و حالا تشويق‌هاي مالي براي رأي دادن به روحاني بماند. آن روزها تصور شد اين بي اخلاقي‌ها صرفاً براي رأي آوردن روحاني است و بعد از انتخابات تمام مي‌شود. اما سفر جهانگيري به گيلان و بيان علت سفرش نشان داد كه بي اخلاقي فقط در كلام و قبل انتخابات نبوده و در عمل و بعد انتخابات هم لحاظ مي‌شود! جهانگيري در سفر اخير در بدو ورود به رشت مي‌گويد: « مردم گيلان در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري هم مشاركت بالا داشتند و هم رأي بالايي به دولت دكتر روحاني دادند. از اين بابت مهم‌ترين هدف اين سفر عرض ادب و تشكر از مردم اين استان است.»