عدالت در قلم و بیان ارزش‌ فرهنگی انقلاب است

گروه فرهنگی: رئیس جمهور در آیین اختتامیه سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال، جهاد تبیین را آن نوع نگارش و پژوهشی خواند که دشمن را مقابل خود ببیند و تأکید کرد: «نویسندگان باید با کسانی که روایت جمهوری اسلامی و مجاهدانش را مکتوم می‌خواهند، مقابله کنند.» به گفته رئیس‌جمهور در امتداد مسأله عدالت در بیان، باید به سراغ نگارشی رفت که دشمنان اسلام و ایران آن را نمی‌پسندند؛ نگارشی که در بیان حقیقت چهره دشمن باشد، همان چیزی است که دشمن به آن حساسیت نشان می‌دهد.
جایزه کتاب سال، محملی برای کشف استعدادهای برتر
صبح روز گذشته به میزبانی تالار وحدت، آیین اختتامیه سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا» دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و «محمدعلی زلفی گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «احمدعلی حیدری» دبیر علمی بیست و نهمین جایزه جهانی کتاب سال، «علیرضا مختارپور» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و همچنین جمعی از اهالی کتاب و متولیان فرهنگی کشور برگزار شد.در این برنامه که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، آیت‌الله رئیسی گفت: «رویداد کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بجز ایجاد ارتباطات علمی، فرهنگی و اجتماعی می‌تواند محملی برای کشف استعدادهای برتر و درنتیجه میدان دادن به آنها نیز باشد تا هرچه بیشتر شاهد رشد فرهیختگان در کشور باشیم.»وی ادامه داد: «به رغم پیشرفت‌هایی که در فضای سایبر و دیجیتال صورت گرفته، کتاب همچنان جایگاه خودش را حفظ کرده است و این فضا در اصل بدل به محلی شده برای انتقال مضمون کتاب‌ها تا مخاطبان، بیشتر با منابع آشنایی پیدا کنند. بنابراین کتاب به‌عنوان پل ارتباطی بین تمدن‌ها و فرهنگ‌ها است و بهترین راه برای شناخت شخصیت‌ها.»رئیس جمهور تصریح کرد: «کتاب و کتابخوانی نقش مهمی در تحلیل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد و نقش آن در شناخت نظریات علمی مهم است. هم امام راحل و هم رهبر معظم انقلاب با تشویق محققان و حضور در نمایشگاه‌های کتاب و سیره عملی‌شان در کتابخوانی باعث دلگرمی اهالی قلم شده‌اند.»آیت‌الله رئیسی در ادامه با تأکید بر ایجاد و ابداع مفهوم «جهاد تبیین» توسط مقام معظم رهبری، ادامه داد: «یکی از جلوه‌های مهم  موضوع جهاد تبیین، کتاب است. کتاب نقش مهمی در روشنگری برای نسل‌ها نسبت به رویدادها دارد. آزادی بیان همواره در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید بوده است، اما در کنار آن عدالت در بیان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.»
رئیس‌جمهور تأکید کرد: «در آیه شریفه «ن وَالْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ» باید دقت کرد که هر مسطوری مورد قسم خداوند متعال نیست. آن مسطوری مورد قسم است که بیان نجات انسان و بیان معارف الهی باشد. هر بیانی قطعاً مورد قسم حضرت حق تبارک و تعالی نیست. بیانی که عدالت، معنویت و اخلاق  را در جامعه احیا کند مهم است و باید به آن پرداخته شود. اگر بیانی زمینه‌های بی‌اخلاقی را در جامعه فراهم کرد، مورد قسم نیست. بیان باید از دریچه دانش باشد.»


آیت‌الله رئیسی ادامه داد: «در روزگار مدرن حق مالکیت فکری موضوع مهمی در علم حقوق است. حق‌التألیف و حق‌الترجمه باید محفوظ باشد، اما فراموش نکنیم که کسی که کتاب را می‌خواند نیز حقی دارد که متأسفانه از این حق کمتر صحبت می‌شود. نباید حق کودکان، نوجوانان و همه جامعه کتابخوان کشور را زیرپا گذاشت و این حق با سخن محققانه اعمال می‌شود.»رئیس‌جمهور ادامه داد: «سخن باید محققانه و بر اساس مبنا باشد. آنچه رهبر معظم انقلاب درباره کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی فرمودند باعث افتخار ما در دانشگاه‌ها است. مباحث علمی در دانشگاه‌ها باید روز به روز توسعه پیدا کند، اما اگر قصد تسری دادن این مباحث به جامعه وجود دارد، باید محققانه صورت گیرد. در میان مردم باید با زبان مردمی صحبت کرد. پیامبران نیز با زبان مردم صحبت می‌کردند. شیوه امام و رهبری هم همین گونه بوده است. رهبر معظم انقلاب که از جمله شخصیت‌های علمی مطرح هستند، مسائل پیچیده را به زبانی ساده بیان می‌کنند.»
روشنفکران حقیقی همیشه در حال رصد جامعه هستند
آیت‌الله رئیسی گفت: «مسأله عدالت در بیان، همواره مورد تأکید اندیشمندان و همچنین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. امیدوارم این مسأله در چنین آیین‌ها و نشست‌هایی مورد توجه و ترویج قرار بگیرد. همچنین امیدوارم کتاب‌ها و آثاری که در این محفل‌ها معرفی می‌شود، باعث رونق کتابخوانی در کشور شود. یکی از راه‌های پاس داشتن کتاب و فرهیختگان، برگزاری آیین‌هایی مثل کتاب سال است.»
رئیس دولت سیزدهم گفت: «در امتداد مسأله عدالت در بیان، باید به سراغ نگارشی رفت که دشمنان اسلام و ایران آن را نمی‌پسندند. نگارشی که در بیان حقیقت چهره دشمن باشد، همان چیزی است که دشمن به آن حساسیت نشان می‌دهد. همین نگارش در حوزه جهاد تبیین قرار می‌گیرد. همه ما در جریان هستیم که امروزه عده‌ای می‌خواهند پلشتی‌های دوره قاجار و پهلوی را تطهیر کنند و بر بسیاری از حقایقی که توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مجاهدان ایران ایجاد شده، سرپوش بگذارند. اینجا وظیفه محققان بسیار سنگین است و باید مدام بنویسند تا حقایق، هم به آحاد جامعه و هم جهانیان منتقل شود.»آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به این نکته که هر نگارشی جهاد تلقی نمی‌شود، گفت: «آن نگارشی جهاد است که دشمن را جلوی خود ببیند. نگارشی جهاد است که مقابل آن جریانی باشد که می‌خواهد عمل مجاهدان دفاع مقدس، مجاهدت‌های مدافعان حرم، مجاهدت‌های برادر شهید سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، مکتوم بماند. صاحبان قلم و بیان باید در بیان این مجاهدت‌ها جهاد کنند و پیشتاز این عرصه باشند.»رئیس‌جمهور در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «روشنفکر حقیقی کسی است که بیش و پیش از همه جامعه را ببیند و احساس خطر کند و به جامعه هشدار دهد. روشنفکران حقیقی همیشه در حال رصد جامعه هستند و در جایگاه دیده‌بانی به آحاد جامعه و هموطنانشان هشدار می‌دهند. دولت‌ها، جمعیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد باید از جوانان فرهیخته و نویسندگانی که مضامین عالی را به جامعه منتقل می‌کنند، حمایت کرده و در جهت ترویج اندیشه‌های نیک بکوشند.»