بالستیکِ سایبری

زهره صفاری/ سایت‌های دولتی و وزارتخانه‌های صهیونیست‌ها در گسترده‌ترین حمله سایبری به این رژیم برای ساعاتی نه تنها در سطح بین‌المللی بلکه در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز از دسترس خارج شدند تا با فلج شدن نهادهای وابسته به دولت صهیونیستی، سران تل آویو مجبور به اعلام وضعیت اضطراری سایبری شوند.گرچه براساس ادعای برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی و همچنین سایت «نشنال» متعلق به متحد استراتژیک آن؛ امارات، در این حمله که از ساعت 18:15 تا 19:30 روز دوشنبه به وقت تل آویو رخ داد، تنها سایت‌های متصل به سرور «gov.il» آسیب دیده و نهادها و وزارتخانه‌های وابسته به دفاع و امنیت رژیم صهیونیستی از این حمله در امان مانده‌اند اما به گزارش شبکه خبری «الجزیره» به نقل از منابع معتبر امنیتی، هکرها علاوه بر دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، وزارتخانه‌های کشور، بهداشت و دادگستری را نیز در فهرست هدف قرار داده بودند.گستردگی این حمله سایبری تا حدی بود که نه تنها رسانه‌های عبری زبانی مانند «هاآرتص» به آن اعتراف کردند که بلافاصله پس از آغاز این اختلال، مدیر بخش ملی سایبری رژیم صهیونیستی در توئیتی درصدد کم اهمیت کردن آن برآمد و نوشت: «در واپسین ساعات کاری، این هک به‌صورت سرویس قطع خدمات با ایجاد ترافیک سنگین درخواست‌های بدون هدف، سرورها را با اختلال شدید روبه‌رو کرده و شماری از سایت‌ها از جمله تارنماهای دولتی از دسترس خارج شده‌اند. اما این اختلال پس از یک ساعت به حالت عادی بازگشت.»گرچه سران صهیونیست نسبت به این حمله عظیم سایبری سکوت کرده‌اند اما «یوآز هندل»، وزیر ارتباطات این رژیم پس از برگزاری جلسه فوق‌العاده با سران رژیم صهیونیستی از برقراری وضعیت اضطراری سایبری ناشی از هک گسترده سایت‌های دولتی خبر داد.همزمان گمانه‌زنی‌ها درباره طراح این حمله بزرگ در حالی ادامه دارد که نفوذ خارجی در بررسی‌های اولیه مسجل شده اما هنوز هیچ کشور یا گروهی مسئولیت آن را نپذیرفته است. با وجود این، به گزارش سایت «نشنال» امارات، «مایک سکتون»، کارشناس سایبری و سیاسی خاورمیانه معتقد است: «شکل این حمله شباهت زیادی به روش‌های مورد استفاده هکرهای روسی دارد. سال 2006 نیز حمله مشابهی از سوی روسیه به دولت استونی شد. بنابراین با توجه به حمایت اسرائیل از تحریم‌ها علیه مسکو، می‌توان این احتمال را با قوت پیگیری کرد.»به گزارش «اسپوتنیک»، پایگاه عبری زبان «بازنت» نوشت: «کاربران اسرائیلی برای بازکردن سایت‌های داخلی با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند و با‌وجود آماده باش نهادهای پدافندی و مقر مرکزی سایبری رژیم صهیونیستی، نگرانی‌ها از هدف قرار گرفتن سایت‌های راهبردی و زیربنایی اسرائیل همچون برق و آب هم وجود داشته و ارزیابی‌ها برای پیشگیری از این حمله احتمالی بسرعت در دستور کار قرار گرفته است.» در همین حال برخی منابع این حمله را به گروه «سایه‌های سیاه» نسبت داده‌اند. چراکه به نوشته «یورونیوز»، این گروه چند ماه پیش نیز اطلاعات هزاران کاربر اسرائیلی را از چند سایت هک کرده بود.
تلاش صهیونیست‌ها برای پنهان کردن خسارات
اعتراف رسانه‌های صهیونیستی و بین‌المللی و حتی ارتش رژیم اشغالگر قدس، به گستردگی این حمله هکری سبب شد تا مقامات این رژیم اجرای سناریوی پنهان‌سازی خسارات را زودتر از تصور اما با روشی غیرمستقیم آغاز کنند. در همین راستا «گیل مسینگ»، سخنگوی تکنولوژی نرم افزاری «چک پوینت» رژیم صهیونیستی احتمال خسارات را بسیار بعید اعلام کرده است. او در این رابطه به «بلومبرگ» گفت: « اینگونه حملات معمولاً با ارسال پیام‌های متعدد، بی‌نظمی گسترده‌ای را ایجاد می‌کند اما این به معنای آن نیست که لزوماً در این میان اطلاعاتی درز کرده یا رمزگشایی شده‌اند.»سایت «وای نت» رژیم صهیونیستی نیز همزمان در همین راستا اقدامات خود را کلید زد و هر گونه افشای اطلاعات مهم و حیاتی رژیم صهیونیستی در این حمله را غیرممکن خواند و مدعی شد آسیب وارد شده به زیرساخت سرویس‌های صهیونیستی قابل بازیابی است. این در حالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند در پی این حمله «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، جلسه کابینه را بیش از دو ساعت ترک کرد و دفتر وی هم پاسخی در این رابطه نداد.
استقبال مقاومت


 «ماهر مزهر»، عضو کمیته مرکزی جبهه مردمی آزادی فلسطین با اشاره به تشدید تجاوزگری ارتش رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی، با اعلام استقبال مقاومت از این حمله بزرگ و بی‌سابقه سایبری به وزارتخانه‌های دولتی اشغالگران به «العالم» گفت: «این رژیم جعلی ضربات دردناکی را دریافت کرده که اثباتی بر شکنندگی آن است.»