نماینده آمریکا در امور یمن: آتش بس در صنعا مسیر را برای پایان درگیری‌ها هموار می‌کند

تد لندکینگ نماینده آمریکا در امور یمن اعلام کرد که آتش بس در صنعا مسیر را برای پایان درگیری‌ها در این کشور هموار می‌کند.
به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، لندکینگ در مصاحبه با رویترز گفت: آتش بس وضع شده در یمن اولین قدم برای آتش بس دائمی در این کشور است.
وی افزود: اگر جامعه جهانی و طرف‌های درگیر بتوانند با یکدیگر همکاری کنند، این می‌تواند به یک آتش بس دائمی تبدیل شود. ما می‌خواهیم این لحظه حساس که به یمن برای عبور از این مسیر سخت کمک می‌کند را ادامه دهیم.
به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که کشورش با چراغ سبز به عربستان سعودی منجر به حملات گسترده در هفت سال گذشته علیه فقیرترین کشور عربی جهان شد، از اعلام آتش بس دو ماهه در یمن استقبال کرد.


کاخ سفید عصر جمعه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا از اعلام آتش بس دو ماهه در یمن استقبال کرد و خواستار پایبندی به آن شد.
رئیس جمهوری آمریکا در حالیکه عربستان سعودی حملات گسترده علیه یمن را به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور داشته است، از نقش رهبری ریاض و نیز کشور عمان برای به ثمر نشستن و موفقیت در برقراری آتش‌بس پیش از آغاز ماه مبارک رمضان قدردانی کرد.
هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز جمعه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد می‌خواهم اعلام کنم که طرف‌های درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه که از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در ساعت ۱۹ اجرایی می‌شود، پاسخ مثبت دادند.
در این بیانیه آمده است: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند. آن‌ها همچنین برای ورود کشتی‌های سوخت به بنادر حدیده و انجام پروازهای تجاری در داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند.
عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.
نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.
بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند. سازمان ملل متحد ادامه درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می‌داند.
سایر اخبار این روزنامه
مسکو: مذاکرات صلح به اندازه کافی پیشرفت نکرده تا پوتین و زلنسکی دیدار کنند مذاکره صلح یا اعلام پیروزی؟ شهاب زمانی اروپای متحد و خاورمیانه منفعل! «بدرود آناتولی» نوشته دیدو سوتیریو مرور شد روایت جان شیرین یک کارشناس: افت آموزشی جبران می‌شود اما روابط مخدوش شده والدین با فرزندان نه وقتی دانش‌آموزان حروف الفبا را نمی‌شناسند در پاکستان چه خبر است؟ پایان متفاوت عمران خان امیرعبداللهیان: به توافق در وین نزدیکیم « ابتکار» اما و اگرهای سیاست توقف تولید خودروی سمند و 405 را بررسی کرد سیاست‌های ضدونقیض چالش جدی صنعت خودروسازی رئیسی در تماس تلفنی رئیس جمهوری عراق: تهران از ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق حمایت می‌کند آغاز ضرب‌الاجل ۴۰ روزه صدر برای تشکیل دولت عراق مالکی به قدرت باز می‌گردد؟ اندیشکده روسی: بایدن منتظر اشتباه پوتین بود تا پا به اوکراین بگذارد اوکراین، تحریم‌ها علیه مسکو و آینده جهانی‌شدن نماینده آمریکا در امور یمن: آتش بس در صنعا مسیر را برای پایان درگیری‌ها هموار می‌کند واردات خودرو به ایران و «دوراهی مجلس - هیئت عالی نظارت»