حتی یک گام از حقوق هسته‌ای عقب نمی‌نشینیم

گروه سیاسی/ روز گذشته، همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای، در مراسمی با حضور رئیس جمهور از 9 دستاورد جدید هسته‌ای کشورمان رونمایی شد. این دستاوردها متنوع و کاربردی  هم نشانه کاربردی و صلح آمیزبودن صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و هم نشانه پیوند آن با نیازها و ضرورت‌های بخش دیگر کشور، از حوزه سلامت و بهداشت تا کشاورزی است. نکته مهم‌تر شاید این واقعیت باشد که دستاوردها و پویایی‌های صنعت هسته‌ای کشورمان، درست در بحبوحه شرایطی به دست آمد که دشمنان از آن به عنوان «فشار حداکثری» یاد می‌کنند. از این رو، می‌توان آنچه روز گذشته در سالن اجلاس سران از آن رونمایی شد را سند دیگری بر شکست این سیاست ضدایرانی، یعنی فشار حداکثری دانست. از این رو می توان اظهارنظر رئیس جمهور پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای را درک کرد که گفت «دانش هسته‌ای کشورمان غیرقابل بازگشت است.»
صنعت هسته‌ای بومی شده است
رئیس جمهور طی سخنان خود در شانزدهمین سالروز ملی صنعت هسته‌ای کشور، یکی از مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران را انسان‌های تاریخ‌ساز و خطرپذیر و سرداران و شهدای سرافراز هسته‌ای دانست و گفت: امروز به‌رغم خواست دشمنان و با تکیه بر اراده‌های پولادین دانشمندان هسته‌ای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های چشمگیری کرده و از آن مهم‌تر اینکه این صنعت در کشورمان بومی شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت الله رئیسی تصریح کرد: تحریم‌ها، تهدیدها و ظلم‌های بسیاری که به ملت ایران روا شد ما را متوقف نکرد و نخواهد کرد. ترور دانشمندان صنعت هسته‌ای و خرابکاری در مراکز هسته‌ای به هیچ‌وجه نتوانست ملت ایران را در پیشبرد اهداف صلح‌آمیز خود متوقف کند.
سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد


وی با طرح این سؤال که، مگر جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است که دشمنان این‌گونه مقابل ما ایستادند، اظهار کرد: دشمنان به‌خوبی می‌دانند که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ندارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بیش از ۱۵ بار در گزارش‌های خود تأیید کرده که هیچ تخلفی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران دیده نشده است. رئیس‌ جمهور ادامه داد: فعالیت‌ها و تجهیزات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در مجموع حدود سه درصد از تجهیزات هسته‌ای موجود در جهان را شامل می‌شود، اما ۲۵ درصد از ظرفیت‌های بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این حجم از فعالیت‌های هسته‌ای اختصاص یافته است که این نشان می‌دهد نگرانی بدخواهان جمهوری اسلامی به دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ناشی از قدرتمند شدن و برخورداری ایران از دستاوردهای پرشمار صنایع صلح‌آمیز هسته‌ای است.
آیت‌الله رئیسی گفت: کشورهای متعددی در همین منطقه از سلاح هسته‌ای برخوردار هستند، اما دشمنان هیچ حساسیتی نسبت به سلاح‌‌های هسته‌ای آنان ندارند و این نشان می‌دهد که آنچه از ناحیه جمهوری اسلامی ایران آنان را نگران می‌کند استقلال و قدرتمند شدن ایران است.
توانمندی صلح‌آمیز هسته‌ای با قدرت ادامه می‌‌یابد
رئیس جمهور با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران آن است که از حق مسلم ملت بزرگ ایران با تمام وجود دفاع کند، اظهار کرد: هرگز اجازه نخواهیم داد سلطه‌گران به حقوق مسلم ملت ایران کوچک‌ترین دست‌درازی کرده یا فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را دچار کندی یا توقف کنند و مسیر دستیابی روزافزون به دستاوردها و توانمندی‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با قدرت و قوت ادامه خواهد یافت.
وی تصریح کرد: صنایع هسته‌ای و صنایع نظامی کشور بیش از هر عرصه دیگری مشمول تحریم و فشار بوده است، اما شاهد آن هستیم که بیشترین پیشرفت‌های کشورمان نیز در این عرصه‌ها به دست آمده است. دلیل این پیشرفت‌ها آن است که فعالیت‌های کشورمان در این عرصه‌ها متکی به اراده بلند و محکم دانشمندان جوان جمهوری اسلامی ایران است.
رئیسی با بیان اینکه دولت با جدیت بهره‌گیری از دستاوردها و پیشرفت‌های صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای در دیگر عرصه‌های صنعتی کشور از جمله خودروسازی را پیگیری می‌کند، تدوین سند راهبردی سازمان انرژی اتمی برای افق ۲۰ ساله این صنعت را شایسته قدردانی دانست و گفت: این سند گواه وجود ایده و برنامه‌ریزی در این مجموعه برای دستیابی به افق‌های بلندتر است.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: در روز ملی صنعت هسته‌ای که متعلق به ملت بزرگ ایران است اعلام می‌کنیم که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با اتکا به خلاقیت و اقدامات نوآورانه در مسیر کسب پیشرفت‌های روزافزون به حرکت خود ادامه خواهد داد.
در مذاکرات هسته‌ای حتی یک گام از حقوق ملت عقب نمی‌نشینیم
رئیس جمهور تأکید کرد: اگرچه دشمنان نمی‌خواهند بشنوند اما برای چند صدمین بار اعلام می‌کنیم که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است و عدم پذیرش آنها هرگز باعث توقف کار ما نخواهد شد. در مذاکرات هسته‌ای نیز حتی یک گام از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد. وی گفت: جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ترک نکرده و آن را متوقف هم نمی‌کند، اما راهبرد ما همان راهبردی است که مقام معظم رهبری اعلام کردند و همواره همین راهبرد که بر اساس تکالیف قانونی، دولت را موظف به حمایت از حقوق ملت و دستاوردهای دانشمندان عزیز کشورمان می‌کند مورد توجه دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای خواهد بود.
پیشرفت هسته‌ای، نماد خودباوری
رئیس جمهور پیش از این سخنرانی با حضور در نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای، از ۹ دستاورد جدید هسته‌ای کشور و نیز سایر دستاوردهای علمی و صلح‌آمیز کشور در سال‌های گذشته بازدید کرد.
آیت‌الله رئیسی، در جریان این بازدید ضمن ابراز بالندگی از پیشرفت‌های جوانان و دانشمندان ایرانی در حوزه هسته‌ای، حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، دانش و فناوری هسته‌ای کشورمان را غیرقابل بازگشت خواند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ایران پژوهش و تحقیق در حوزه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را منوط به خواست یا نظر دیگران نخواهد کرد، افزود: خوشبختانه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشمندان در استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شتاب خوبی گرفته و دولت از این روند حمایت خواهد کرد.
سازمان انرژی اتمی همچنین در جریان این نمایشگاه از سه برنامه راهبردی خود برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای، توسعه کاربرد پرتوها و ساخت نیروگاه تمام بومی ۳۶۰ هزار مگاواتی در دارخوین خبر داد.
تهیه سند راهبردی هسته‌ای بیست ساله
رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم، با اعلام اینکه با هم اندیشی و تشکیل کارگروهی از جامعه نخبگان، سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای را تهیه کردیم، اظهار کرد: برای مرتبه اول است که سند راهبردی صنعت هسته‌ای برای افق بیست ساله تهیه شده، سیر مراحل تصویب را طی کرده و امروز از سوی مقام عالی ریاست جمهوری رونمایی می‌شود. همچنین سند توسعه منابع انسانی، سند توسعه کاربرد پرتوها، به منظور پوشش دهی کل محصولات تولیدی کشور بویژه در بخش کشاورزی و مواد غذایی در قالب ۱۲ قطب منطقه‌ای پیش‌بینی شده و سند توسعه برق اتمی شامل، برنامه احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه جدید در بازه زمانی فوق نیز رونمایی خواهد شد.
سند چهارچوب برنامه کشور به آژانس ارائه می‌شود
به گزارش ایرنا، محمد اسلامی در زمینه تعاملات بین‌المللی بویژه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با خنثی‌سازی نفوذ دشمنان، تعاملات را به سمت رفتار حرفه‌ای هدایت و کنترل کنیم، اظهارکرد: نکته حائز اهمیت، ضرورت ارائه سند چهارچوب برنامه کشور (CPF) برای ارائه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که پیش از این مورد غفلت واقع شده و فقدان این سند فرصتی برای بدخواهان شده تا با دروغ پردازی‌های مستمر و عملیات روانی برنامه هسته‌ای ایران را زیر سؤال ببرند. معاون رئیس جمهور با بیان اینکه این سند در دست تهیه است و پس از تکمیل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ارائه خواهد شد، افزود: همزمان انتظار داریم با سیاست شفاف‌سازی صورت گرفته این نهاد بین‌المللی نیز نسبت به اجرای وظایف قانونی خود متعهد باشد و بیش از این در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و فشارها و عملیات مخرب دشمنان ملت ایران به سرکردگی رژیم صهیونیستی وادادگی نشان ندهد.
اسلامی در پایان تصریح کرد: دنیا بداند ما از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم و به همت همکاران خودمان و نصرت الهی مؤمن هستیم.

بــــرش

جزئیات 9 دستاورد هسته‌ای

روز گذشته با حضور رئیس جمهور از 9 دستاورد هسته‌ای کشورمان رونمایی شد، این درحالی است که سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۷ دستاورد جدید داشته است و آنچه روز گذشته رونمایی شد، صرفاً نمونه‌های برجسته آن بوده است. از 77 دستاورد مورد اشاره، ۲۹ دستاورد مربوط به حوزه سوخت اتمی، ۱۹ دستاورد مربوط به حوزه تحقیق و توسعه، ۱۵ دستاورد مربوط به حوزه تأمین انرژی و ۱۴ دستاورد مربوط به حوزه کاربرد پرتوهاست.
 ۹ دستاورد اصلی و نمونه که روز گذشته با حضور رئیس جمهور رونمایی شد، به قرار زیر است:
۱- سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن.
۲- تدوین دانش فنی و ساخت اولین نمونه صفحات سوخت سیلیسایدی به منظور جایگزینی سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران.
۳- طراحی و ساخت سامانه سم‌زدایی از پسته با استفاده از فناوری پلاسمای سرد. با این روش قارچ‌ها و باکتری‌های محصول پسته از بین می‌رود و مانعی به عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی‌گیرد.
۴- طراحی و ساخت سامانه پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان. این سامانه به صورت انتخاب، سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و کاهش درد و رنج بیماران سرطانی را موجب می‌شود.
۵- تولید رادیو نوکلوئید تربیوم-۱۶۱ به‌صورت بدون حامل اضافه شده. در این روش ذرات رادیو اکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می‌شود و سلول سرطانی را به‌صورت موضعی از بین می‌برد.
۶- نشاندارسازی کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ۶۸ با نام تجاری پارس سیگزافور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ۶۸- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ۲۸ نوع سرطان صعب العلاج و تمام متاستازهای آن.
۷- تولید کیت رادیوداروی FAPI باهدف نشاندارسازی با رادیوداروی لوتشیوم ۱۷۷، گالیوم ۶۸ و تکنسیوم ۹۹.
۸- کسب فناوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف.
۹- طراحی و ساخت چشمه لیزر میکرو ماشین کاری، جهت ساخت قطعات ریز با دقت بسیار بالا.

صفحات سوخت سیلیسایدی، جایگزین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران

تدوین دانش فنی و ساخت اولین نمونه صفحات سوخت سیلیسایدی، یکی از دستاوردهای برجسته هسته‌ای بود که روز گذشته رونمایی شد. سوخت «سیلیساید»، سوختی است که از مسیر اورانیوم فلزی عبور می‌کند و تولید صفحات سوخت سیلیسایدی نوعی سوخت هسته‌ای است که فناوری آن صرفاً در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست.
ایران از دی‌ماه ۱۳۹۹ کار تحقیق و توسعه و ساخت این نوع سوخت را در میان مخالفت‌ها و هجمه‌های شدید کشورهای اروپایی و امریکایی آغاز کرد. هرچند برنامه تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) نخستین بار از ۱۳۹۷ به آژانس ارائه شده و در طول این مدت نیز در چند مرحله اطلاعات تکمیلی و نهایتاً اطلاعات پرسشنامه طراحی (DIQ) به آژانس ارسال شد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به نوبه خود در تیرماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد ایران به این نهاد اطلاع داده که قصد دارد تا به تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا خلوص ۲۰ درصد برای سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران بپردازد.
در مقابل کشورهای اروپایی نسبت به این مسأله ابراز نگرانی کردند که سازمان انرژی اتمی نیز در واکنش به این اظهارنگرانی، طی بیانیه‌ای یادآور شد که در اوایل دهه ۸۰ (شمسی) در گزارشی که در آن زمان به آژانس ارائه شد اعلام شده بود که تحقیق و توسعه در رابطه با تولید اورانیوم فلزی برای مصارف صلح‌آمیز و متعارف در حد مقدماتی و به میزان اندک با موفقیت انجام شده بود. با این توضیح که در فرایند تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) اورانیوم فلزی یک محصول میانی است که در فرایند تولید بدون توقف در این مرحله، بلافاصله سوخت پیشرفته (سیلیساید) تولید می‌شود.
این درحالی است که بر اساس ماده ۴ قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» سازمان انرژی اتمی مکلف شده است تا از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان، ظرف مدت ۵ ماه از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، بهره‌برداری کند و این اقدام در زمان تعیین شده انجام شد.
به‌طور کلی این توانمندی کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها را به طور قابل توجهی ارتقا خواهد داد و ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هسته‌ای تبدیل می‌کند.