تظاهرات سراسری در عراق علیه جریان انحرافی مردم مراکز «الصرخی» را به آتش کشیدند

  سرویس خارجی-
مردم در استان‌های مختلف عراق مانند بغداد، الدیوانیه، بصره، بابل و شهرهای مختلف این کشور باز هم به خیابان‌ها آمدند و ضمن حمله به مقرها و دفاتر جریان انحرافی الصرخی، این مراکز را یا پلمب کردند یا به آتش کشیدند.
ماجرا از آن‌جا شروع شد که «علی موسی عاکول کاظم المسعودی» خطیب مسجد «الفتح المبین» در شهرستان «الحمزه الغربی» در استان بابل که از پیروان «محمود الصرخی» -مدعی مرجعیت که در عراق به مرجعِ بعثی نیز شناخته می‌شود- است، جمعه پیش در جریان سخنرانی خطبه‌های نماز جمعه این مسجد، خواستار تخریب کلیه مرقدها و قبور و مزار انبیاء و امامان و شخصیت‌های دینی شد. امری که با محکومیت و اعتراض شدید مردمی و سیاسی در عراق همراه شد و علاوه‌بر تظاهرات‌ و تجمع مقابل دفاتر جماعت الصرخی، موجی علیه این اظهارات در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد. این اعتراض‌ها با شدت و با گستردگی بیشتر ادامه دارد. اعتراض‌های مردمی شامگاه سه‌شنبه نیز با گستردگی بیشتر برگزار شد؛ به نحوی که در استان الدیوانیه، معترضان، دفتر و مسجد متعلق به فرقه انحرای «الصرخی» را به تعطیلی کشاندند. کانال تلگرامی «صابرین نیوز» نیز گزارش داده، عشیره «آل جبیر» در استان ذی قار، با حمله به دفتر «الصرخی»، این مکان را تخریب کردند. این در حالی است که مردم منطقه «البیاع» در بغداد، به سمت دفتر الصرخی حرکت کردند تا دفتر الصرخی را ببندند. این دفتر در محله «الشهداء» بغداد قرار دارد. مردم مناطق «الشعب» و «اور» نیز برای پلمپ مقرها و دفاتر الصرخی در مناطق خود اعلام آماده‌باش کامل کردند. معترضان در البیاع، بر سر در دفتر الصرخی، شعارهایی مانند «کلا کلا الصرخیه» (الصرخیه، هرگز هرگز) و «کلا کلا آل‌سعود» (آل‌سعود هرگز هرگز) به نحوی تأکید کردند که این اقدامات به نحوی به عربستان ارتباط دارد و از این مسئله ابراز انزجار کردند. شهروندان بصره نیز تظاهراتها و راهپیمایی‌های گسترده‌ای در برابر دفاتر الصرخی در این استان برگزار کردند. معترضان همچنین تأکید کردند که این دفاتر را پلمپ می‌کنند. از کاظمین نیز خبر می‌رسد که مردم این شهر مقدس، در حال برگزاری تظاهرات و اعتراضات گسترده در برابر دفاتر الصرخی هستند. معترضان همچنین وارد این دفاتر شدند و کتابهای موجود در آن را به آتش کشیدند.
همچنین رسانه‌های عراقی، بعدازظهر چهارشنبه، خبر دادند که دادگاه تحقیق شهر «عماره» در جنوب شرق عراق حکم جلب «محمود صرخی» را صادر کرده است. در بیانیه شورای قضایی آمده است: «دادگاه تحقیق عماره حکم جلبی علیه متهم «محمود عبدالرضا محمد» ملقب به «محمود صرخی» صادر کرده است.» در ادامه این بیانیه آمده است: «دادگاه، مطابق با احکام ماده ۳۷۲ مجازات‌ها، حکم جلب را صادر کرده است؛ احکام این ماده بر پیگرد هر فردی که به صورت علنی به اعتقاد یک طایفه‌ای دینی تعرض می‌کند و به تحقیر شعایر آن می‌پردازد، تأکید دارد.»


گفتنی است، «محمود الصرخی» در سال ۲۰۰۳ قبل از سرنگونی رژیم صدام، دیکتاتور معدوم عراق به یکباره ظاهر شد و خود را به عنوان یکی از مراجع دینی عراق در سطح «آیت‌الله‌العظمی» معرفی کرد. الصرخی به رغم نداشتن وزنه‌ای علمی، خود را از شاگردان آیات شهید محمدباقر صدر و سید علی سیستانی معرفی کرد و از سال ۲۰۰۳ میلادی
(در۴۰ سالگی) با ادعای «مرجعیت» در عراق فعالیت خود را آغاز نمود. او و جریان او تا کنون منشأ فتنه‌های مختلف در عراق بوده‌اند.