سخنگوی وزارت خارجه: جو وین منفی نیست

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد:‌ آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد.
به گزارش ایسنا،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که یکی از وزرای دولت سابق گفته بود که در مذاکرات قبلی در دولت روحانی موضوع FTO (فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی) درمورد سپاه حل شده بود و آیا چنین موضوعی صحت دارد، گفت:‌ موضوعات باقی مانده در گفت‌وگوهای وین برای همه به صورت روشن گفته شده است. وی افزود: در طی ۱۱ ماه مذاکرات همواره گفته‌ایم که تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. امروز توافقی را در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم. موضوعات باقی مانده نیز به محض اینکه تمام شود می توانیم بگوییم کل متن توافق شده است و تا آن روز هم هر بخشی از این متن امکان بالا و پایین شدن دارد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین و برجام گفت: آنچه که در وین در حال گفت‌وگو است با رعایت تمام مفاد برجام است و قرار نیست در برجام تغییری ایجاد. دو سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل سنجه و معیار حرکت ما بوده است از جمله تایم‌ها و زمان‌هایی که در این توافق مشخص شده است.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره علت توقف مذاکرات و اینکه آیا بحث ماندن سپاه در لیستگروه‌های تروریستی آمریکا عامل این توقف است، اظهار کرد: همان طور که هفته قبل نیز گفتم موضوعات باقی مانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است و ما تاکید می‌کنیم که پیام‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته قبل و بعد از سفر ایشان به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق افتد که توافقی را اعلام کرد، فاصله دارد. مسئول عقب انداختن، پاسخ مناسب واشنگتن است.


خطیب‌زاده گفت:‌ همانطور که پیش از این تاکید کرده ایم باید تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این موضوع بکند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند. اجزای این فشار حداکثری باید کلا از بین برود و نکته دوم مورد توجه ما این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود.
وی ادامه داد: ‌آنچه که بین ما و آمریکا باقی مانده است در هر دو این قسمت‌ها دچار نقص است.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین تصریح کرد:‌ جو وین منفی نیست چون ایران و گروه ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سوی آمریکا هستیم. پاسخی که بتواند نگرانی‌هایمان را در دو حوزه‌ای که اشاره کردم مرتفع کند. هماهنگ‌کننده برجام و اتحادیه اروپا وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. ایران در جریان مذاکرات وین بیشترین ابتکارات را داشته و اکنون نیز با ابتکارات مناسب تلاش کرده‌ایم که اطمینان لازم را برای بازگشت صادقانه آمریکا (به معنای حقوقی آن) به همراه اجرای تعهدات از سوی این کشور صورت بگیرد. به نظر می‌آید واشنگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته است و هر زمان که آمریکا به چند موضوع باقی مانده پاسخ بدهد به وین برمی‌گردیم و جو وین همچنان برای امضا و حصول توافق آماده است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات اخیر در پاکستان و برخی از نگرانی‌های امنیتی در مرزهای شرقی کشور و تحرک گروه‌های تروریستی در این مرزها گفت:‌ ما نگرانی‌های جدی در ارتباط با مرزهای شرقی داشته و داریم و اینکه مقامات مرزی ما با مقامات پاکستان و افغانستان گفت‌وگو می‌کنند در همین راستا است. البته ما اشراف اطلاعاتی و امنیتی نسبت به این مرزها داریم و همواره هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان و همچنین دولت و ارتش پاکستان را متوجه این موضوع کرده‌ایم که برای روابط دو کشور مهم و حیاتی است که مرزها با ثبات بمانند و ثبات در این مرزها پایدار باشد.
سایر اخبار این روزنامه
حوادث مسجدالاقصی حاصل هماهنگی تل‌آویو با کشورهای عربی است ادامه حملات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی جلال خوش‌چهره برجام به دست تقدیر سپرده؟ جانشین پلیس راهور مطرح کرد فاصله کهکشانی کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا حوادث مسجدالاقصی حاصل هماهنگی تل‌آویو با کشورهای عربی است ادامه حملات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی از سوی مرکز ملی فضای مجازی ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی تکذیب شد راه رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی برای پرداخت حقوق و دستمزد چیست؟ حقوق و تورم، شکافی که سخت جبران می‌شود خط و نشان رئیس جمهوری در روز ارتش با کوچکترین حرکتی مقصد نیروهای مسلح ما مرکز رژیم صهیونیستی خواهد بود در نشست شورای عالی قوه قضائیه مطرح شد دستور رئیس قوه قضائیه برای کوتاه کردن فرآیندهای دادرسی سخنگوی وزارت خارجه: جو وین منفی نیست ناآرامی در مرزها و بی‌اعتمادی متقابل، پاشنه آشیل روابط پاکستان و افغانستان تورم در آمریکا؛ فریاد جمهوری‌خواهان بر سر دولت دموکرات دریادار سیاری: خودکفایی، ارتش ما را میان قدرت‌های برتر جهان قرار داده است