مشکل حوزه دارو ریشه‌ای حل شده/ بودجه دارو چقدر است؟

شهروندآنلاین– سخنگوی دولت در نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال «شهروندآنلاین» که براساس مصوبه مجلس، دولت موظف است در صورت حذف ارز ترجیحی دارو این هزینه را از طریق بیمه یا روش‌های دیگر تامین کند و با توجه به اینکه وزیر بهداشت بر عدم‌افزایش قیمت دارو تاکید دارد، دولت چه برنامه‌ای برای کنترل این بازار در پیش گرفته تا در آینده شاهد افزایش قیمت و کمبود دارو نباشیم، گفت: «ارز ترجیحی دارو همچنان ادامه دارد. این ارز از دارو حذف نشده است.»

به گفته علی بهادری‌جهرمی یکی از دلایل کمبود و افزایش برخی اقلام دارویی، کمبود ارز تخصیصی در سال گذشته در حوزه دارو  بوده است. «در نیمه دوم سال سعی شد با استقرار دولت مردمی این کمبود جبران شود.» به گفته بهادری‌جهرمی در بودجه سال گذشته در حوزه دارو حدود 2میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته شده بود. «این میزان کفاف نیاز کشور در حوزه دارو را نمی‌داد.» سخنگوی دولت در ادامه از افزایش این مبلغ در بودجه 1401 خبر داد. «در بودجه 1401 این مبلغ به حدود 3میلیارد دلار رسیده است. هرچند علاوه بر این افزایش بودجه‌ای، حمایت‌هایی هم درخصوص بیماری‌های خاص صورت خواهد گرفت.»

بهادری‌جهرمی با این خبر خوش که اولین مشکل حوزه دارو یعنی کمبود منابع در بودجه 1401 به شکل ریشه‌ای حل شده است، ادامه داد: «اقدام بعدی هم این بوده که در ماه ابتدایی سال، یک‌سوم مبلغ  بودجه حوزه دارو، تخصیص پیدا کرده است. به این معنی که در یک‌دوازدهم سال، یک‌سوم از بودجه در نظر گرفته شده به این منظور اختصاص یافته است.»



به گفته سخنگوی دولت، پیش‌بینی‌ می‌شود امسال در حوزه دارو با مشکلی مواجه نباشیم. «درخصوص اجرایی‌کردن بودجه 1401 طبیعتا زیرساخت‌های لازم برای اصلاح نظام پرداخت یارانه صورت می‌گیرد.» او ادامه داد: «ان‌شاءالله دولت مردمی در سال 1401 بیمه را همگانی خواهد کرد. ان‌شاءالله یکی از برنامه‌های دولت مردمی است که بتواند اجرایی کند. بی‌شک این مورد یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم خواهد بود.»

به اعتقاد سخنگوی دولت مدیریت بر عدم‌افزایش قیمت در حوزه دارو به چند عامل وابسته است؛ مهیاشدن زیرساخت‌ها و توسعه داروهای تحت‌پوشش بیمه. به گفته بهادری‌جهرمی براساس آمارهای مرکز آمار ایران کمبود دارویی در نیمه دوم 1400 حدود یک‌چهارم مدت مشابه سال قبلش بوده است. «در نیمه دوم سال 99 حدود 250قلم کمبود دارویی اعلام شده که این رقم در نیمه دوم سال 1400 به 60قلم کاهش یافته است.» به اعتقاد او در حوزه تورم یا افزایش قیمت دارو هم وضعیت به همین‌گونه است. «نرخ تورم دارو در نیمه دوم 1400 به نسبت نیمه دوم سال 99 تقریبا کمتر از نصف بوده است. درواقع این نرخ در نیمه دوم سال 1400 حدود 13.7 بوده، در حالی که نرخ تورم دارو در نیمه دوم 99 حدود48/. گزارش شده است.»

به اعتقاد سخنگوی دولت توجه ویژه به حوزه دارو در دولت مردمی موثر  واقع شده است، هرچند همین میزان تورم و کمبود دارویی هم مورد پذیرش دولت مردمی نیست. «هرچند باید توجه ویژه به مسیری که تا به امروز طی شد، داشت. ان‌شاءالله با همین مسیر و با اصلاح نظام پرداخت یارانه اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.» به باور او شاید اگر اصلاح نظام پرداخت یارانه پیش از این صورت گرفته بود، ما امروز شاهد تورم و کمبود دارو نبودیم.