فولاد صعود کرد سپاهان امیدوار ماند

گروه ورزشی/ مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، جمعه شب ادامه یافت که در گروه D، سپاهان ایران و پاختاکور ازبکستان در ورزشگاه ملک‎ عبدالله شهر بریده عربستان به مصاف هم رفتند. شاگردان محرم نویدکیا در حالی به میدان رفتند که چاره‌ای جز کسب 3 امتیاز نداشتند. نیمه اول این مسابقه چندان چنگی به دل نزد. با شروع نیمه دوم این پاختاکور بود که بهتر بازی را آغاز کرد و موقعیت‌های خوبی هم برای گلزنی به دست آورد که از دست داد. در ادامه تعویض‌های نویدکیا روند بازی را از دقیقه 60 به بعد تغییر داد و دقیقه 76 ارسال میلاد جهانی برای شهباززاده با ضربه والی زیبای این بازیکن تبدیل به گل اول مسابقه شد. اما سپاهانی‌ها خیلی زود و دقیقه 78 روی ارسالی از سمت راست خط دفاعی گل تساوی را از علیجانف مدافع چپ پاختاکور دریافت کردند. در ادامه، دو تیم یک بازی انتحاری‌ انجام دادند ولی این سپاهان بود که دقیقه 2+90 با ارسال یک بازیکن تعویضی دیگر یعنی رضا میرزایی و ضربه شهباززاده به گل دوم رسید و این بازیکن با دبل خود باعث شد تیمش سربلند از زمین مسابقه بیرون خارج شود. گفتنی است در این بازی، سروش رفیعی، جهانی، شهباززاده، میرزایی و رشید مظاهری نمره بالای 7 از متریکا گرفتند. در دیگر دیدار این گروه، التعاون عربستان با نتیجه پرگل 4-3 مغلوب الدحیل قطر شد. با این نتیجه، الدحیل با 12 امتیاز در صدر گروه قرار گرفت، التعاون هم 7 امتیازی باقی ماند و سپاهان با این پیروزی ارزشمند 7 امتیازی شد تا شانسش برای صعود در بازی پایانی حفظ شود. پاختاکور هم با 3 امتیاز از صعود بازماند. سپاهان در حالی در بازی بعد باید به مصاف الدحیل برود که مغانلو، فرشاد احمدزاده و محمد کریمی با دریافت کارت زرد، دو کارته شدند تا در بازی آخر مقابل الدحیل غایب باشند. در سمت مقابل معز علی مهاجم الدحیل هم به دلیل محرومیت بازی با سپاهان را از دست داد.
شهباززاده: پاختاکور فوتبال بازی نمی‌کرد، نمی‌بردیم
شهباززاده هم که ستاره تیمش در مصاف با پاختاکور بود و پس از ورود به زمین با 2 گل درخشید و به عنوان بهترین بازیکن زمین لقب گرفت، در کنفرانس خبری پس از مسابقه گفت: « به دلیل اینکه هر دو تیم فقط با برد می‌توانستند در جدول بمانند، یک مقدار بازی را حساس کرد. شاید این حساسیت اجازه نداد در نیمه اول عملکرد خیلی خوبی داشته باشیم. ولی در ادامه تا آخر توانستیم بجنگیم. همان طور که مربی‌مان گفت پاختاکور خیلی فوتبال خوبی بازی می‌‌کرد. فکر می‌‎کنم اگر پاختاکور فوتبال بازی نمی‌کرد، ما صاحب موقعیت نمی‌شدیم. آنها هم برد لازم داشتند و این به ما کمک کرد تا در دقایق پایانی موقعیت گیرمان بیاید و خدا را شکر بازی را بردیم.»
نکونام، استراماچونی را هم شکست داد


در بازی‌های گروه C ، شباب الاهلی امارات 2-1 آخال ترکمنستان را شکست داد. در دیگر بازی این گروه، فولاد ایران در ورزشگاه ملک عبدالله جده برابر الغرافه قطر رفت. در این دیدار، شاگردان جواد نکونام خیلی مسلط کار را شروع کردند و دقیقه 15 به گل رسیدند. حرکت عالی ساسان انصاری از سمت راست و پاس او به آیاندا پاتوسی باعث شد این بازیکن با یک پاس دیدنی پشت پا، لوسیانو پریرا را در موقیت خوبی قرار دهد و پریرا هم با یک ضربه بغل پای هوشمندانه دروازه الغرافه را باز کرد. اهوازی‌ها در ادامه هم می‌توانستند گل‌های بیشتری در نیمه اول بزنند اما در نیمه دوم مالکیت در اختیار شاگردان آندره آ استراماچونی بود اما آنها نتوانستند از سد خط دفاعی محکم فولاد عبور کنند‌. همین اتفاق آنها را بسیار عصبانی کرد و در دقایق پایانی بازی درگیری شدیدی نیز رخ داد و بازیکنان الغرافه معتقد بودند که شاگردان نکونام دست به اتلاف وقت زده اند. در دیداری که به خاطر درگیری‌ها و توقف بازی، 100 دقیقه به طول انجامید، داور دو بازیکن الغرافه را اخراج کرد و به 10 بازیکن کارت زرد نشان داد که سهم هر تیم 5 کارت بود. کله زدن و موکشیدن توسط دو بازیکن الغرافه، جزو مواردی بود که با واکنش داور ژاپنی مواجه شد. با این حال فولاد با برتری 1-0 به سومین برد خود در دور گروهی دست یافت و با کسب یازدهمین امتیاز صعود خود را در فاصله یک هفته تا پایان دور گروهی تا حد زیادی قطعی کرد. بازی برگشت فولاد و شباب الاهلی در هفته ششم برای تعیین صدرنشین گروه است و شاگردان نکونام با یک تساوی نیز اول خواهند شد. ضمن اینکه الغرافه و آخال هم با 5 و یک امتیاز از صعود بازماندند. در این مسابقه، سعید عزت الهی از ابتدا در ترکیب الغرافه حضور داشت و از ۷۷ جای خود را به ناصر عبدالسلام داد. گفتنی است در بازی فولاد برابر الغرافه شهاب گردان، مهدی شیری، شاه عباسی، پاتوسی و پریرا نمره بالای 7 از متریکا گرفتند.
شیمبا: خیلی خوب بازی را کنترل کردیم
شیمبا که به عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی شد، در نشست خبری بعد از بازی گفت: «همان گونه که آقای نکونام گفت بازی سختی بود. این آخرین شانس الغرافه برای صعود بود اما ما خیلی خوب بازی را کنترل کردیم. از اینکه توانستیم به دور بعد صعود کنیم، خیلی خوشحال هستم.»
تعجب خبرنگار «الکاس» از دستاورد فولاد
این دستاورد بزرگ شاگردان نکونام تعجب عمر القحطان خبرنگار و کارشناس شبکه «الکاس» قطر را به همراه داشت. این خبرنگار مطرح عراقی الاصل در این زمینه نوشت: «فولاد ایران که صعودش به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا 2022 در منطقه غرب قطعی است هیچ بازیکن ملی‌پوش ایرانی در ترکیبش ندارد!»

نشست خبری

نکونام: هر 3 روز یک بازی، کشنده است

نکونام در کنفرانس خبری بعد از بازی با الغرافه گفت:« روز اول گفته بودم که گروه‌مان، گروه سختی است و تیم‌ها به یکدیگر نزدیک هستند. خوشحالم از اینکه تیم‌مان صعود کرده اما بازی آخر برای‌مان مهم است. الغرافه آخرین شانس خود را داشت و با تمام قوا مقابل تیم ما حاضر شدند تا بتوانند موفق شوند. به هواداران‌ تبریک می‌گویم و تمام کسانی که برای تیم ما دعا می‌کنند. به بازیکنان‌ و کسانی که در کنارمان هستند، خسته نباشید می‌گویم.» سرمربی فولاد با گلایه از تصمیم AFC توضیح داد: «در همه‌ دنیا بازی‌ها را با تماشاگر به صورت رفت و برگشت برگزار می‌کنند اما بازی‌های آسیا به صورت متمرکز برگزار می‌شود. در کشوری که گرم است و رطوبت دارد بازیکنان باید
3 روز یکبار بازی کنند و اینها برای بازیکنان کشنده است و شرایط را سخت می‌کند.»

نویدکیا: خوشحالم توانستیم لحظه آخر به مسابقات برگردیم

نویدکیا در نشست خبری بعد از بازی با پاختاکور گفت: «اگر بخواهم منصفانه در مورد این گروه صحبت کنم، فکر می‌کنم در فاکتور موقعیت ‎سازی پاختاکور بهترین تیم گروه ما بود و دلم می‌خواهد به مربی آنها (سلاوچه وویسنکی) به خاطر فوتبال خوبی که بازی می‌کنند، تبریک بگویم. نیمه اول متعادل بود و در 20 دقیقه اول نیمه دوم باز هم پاختاکور موقعیت‌های خیلی خوبی داشت. ما یک مقدار عجولانه فوتبال بازی کردیم و خیلی از فضاها را از دست دادیم ولی بعد تصمیم گرفتیم تغییراتی ایجاد کنیم و ریسک‌های بزرگی انجام بدهیم. خوشحالم به همان نسبت که به پاختاکور شانس دادیم، شانس‌های زیادی هم به وجود آوردیم. خوشحالم توانستیم لحظه آخر به مسابقات برگردیم و هنوز شانس داریم. این خیلی می‌تواند امیدوارکننده باشد برای بازی آخر.»