برنامه‌ای برای سفر گروسی به ایران در دستورکار نیست

آرمان ملي: هيچ برنامه‌اي براي سفر مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران تنظيم نشده است. پايگاه اينترنتي نورنيوز در اين باره نوشت: برخي کانال‌هاي غير رسمي در فضاي مجازي با انتشار خبري مدعي شدند که رافايل گروسي، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به زودي به ايران سفر خواهد کرد. بر اساس رويه جاري، اطلاع‌رساني در مورد تعاملات ايران با آژانس صرفا از طريق سازمان انرژي اتمي انجام مي‌شود و طبيعتا انتشار اخباري خارج از اين مسير قابل استناد نيست. چندي قبل مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با بيان تلاش در رفع ابهامات مانده در زمينه ايران گفت، تهران سانتريفيوژهاي خود را به مکان امن‌تر انتقال مي‌دهد. مدير کل آژانس بين‌الملل انرژي اتمي گفت که آژانس هنوز در تلاش در روشن ساختن پاسخ‌هاي تهران درباره ابهامات باقي‌مانده در زمينه غني سازي است و تهران نيز سانتريفيوژهاي خود را به مکان امن‌تر انتقال مي‌دهد. «رافائل گروسي» در زمينه تاسيسات غني سازي در ايران گفت، آژانس هنوز در تلاش براي روشن ساختن پاسخ‌هاي تهران درباره موضوعات برطرف نشده مربوط به آثار اورانيوم با منشأ انساني در سه سايت اين کشور است. گروسي همچنين به توانايي ايران براي غني‌سازي اورانيوم و استفاده تهران از سانتريفيوژهاي پيشرفته‌تر اذعان کرد. وي گفت: «آنها سانتريفيوژها را به مکاني که احساس مي‌کنند امن‌تر است، منتقل مي‌کنند.»
25 اسفند سال گذشته هم رافائل گروسي، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفته بود که به توافق با ايران در مذاکرات وين نزديک هستيم. وي در پاسخ پرسشي مبني بر اين‌که با توجه به گفته سرگئي‌لاوروف، وزير خارجه روسيه مبني بر دريافت ضمانت کتبي، آيا طرف‌هاي مذاکرات در وين در آستانه توافق قرار دارند يا خير، گفت که از اظهارات لاوروف خوشحال است و توافق را نزديک مي‌داند. گروسي در خصوص وقفه اخير در مذاکرات وين، گفت که معتقدم اين موضوع به تحريم‌هاي اعمال‌شده به دليل وضعيت اوکراين مرتبط بود. به واسطه اين تحريم، برخي اقدام‌ها و تدابيري که در چارچوب برجام پيش‌بيني شده بود، در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت. مديرکل آژانس همچنين گفت که برجام يک وسيله پيچيده است که در قالب آن برخي محدوديت‌ها براي ايران درنظر گرفته شده و همزمان مشوق‌ها و همکاري‌هايي را نيز به اين کشور ارائه مي‌دهد. البته اين همکاري‌ها تحت نظارت آژانس صورت مي‌گيرد و شامل فعاليت تجاري از جمله خريداري تجهيزات از سوي کشورها از جمله چين و روسيه مي‌شود. اين بخش ناگهان با ابهام رو‌به‌رو شد و باعث ايجاد وقفه در مذاکرات و بازگشت هيأت‌هاي مذاکره‌کننده به پايتخت‌ها شد.
واکنش ايران به ابهامات آژانس
آنچه گروسي در اين مدت بيان کرد و مدعي ابهاماتي درباره آنها بود با پاسخ طرف ايراني مواجه شد. بهروز کمالوندي، معاون و سخنگوي سازمان انرژي اتمي با ذکر اين نکته که برنامه کلي براي توسعه توليد ماشين‌هاي سانتريفيوژ و تامين و امنيت آن توأمان براي ما مهم است، گفت: «متاسفانه به دليل عمليات تروريستي صورت گرفته در (مجتمع) تساي کرج مجبور شديم يک مقدار تدابير امنيتي را تشديد کنيم. يعني بخش مهمي از ماشين‌ها را جابه‌جا کنيم، باقيمانده‌اي هم داشت که اين باقيمانده را به نطنز و قبل از آن هم به اصفهان منتقل کرديم.» وي يادآور شد: «به عبارت ديگر ماشين‌هاي توليد قطعات سانتريفيوژ به دليل اهميتي که دارد به جاي امن‌تر جابه‌جا شدند و الان هم در حال کار هستند.» کمالوندي خاطرنشان کرد: «آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در دو مرحله گزارش داده بود يکي در مرحله انتقال اين ماشين‌ها و ديگر هم در مرحله نصب دوربين‌ها و شروع به کار آنها که با توجه به اينکه برخي ابهام‌ها هم مطرح شده بود توضيحاتي در اين رابطه داديم از جمله اين‌که کاري که انجام مي‌شود در چارچوب توافقاتي است که داريم و نظارت‌ها هم وجود دارد، بدون اينکه اطلاعات در اختيار آژانس قرار داده شود.» سخنگوي سازمان انرژي اتمي گفت: «همچون سابق دوربين‌ها اطلاعات را ذخيره مي‌کند و نهايتا اگر توافقي صورت بگيرد آژانس به اطلاعات دوربين‌ها دسترسي دارد و اگر هم توافقي حاصل نشود، اطلاعات نزد ما خواهد ماند و احتمالا حذف خواهد شد.»