بزرگ‌ترين برنده دلار ۴۲۰۰ توماني رانت‌خوارها بودند نه مردم

عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران با بيان اينكه موضوع ارز ترجيحي را بايد در دولت خاتمي انجام مي‌داديم و نداديم، گفت: اين اصلاح در دولت روحاني مبدل به اصلاحات دردناك و در دولت سيزدهم تبديل به جراحي شده است و اگر دوباره اين امر را به تعويق بيندازيم منجر به قطع عضو مي‌شود.
سعيد ليلاز از چهره‌هاي اقتصادي جريان اصلاح‌طلب و عضو حزب كارگزاران است، او در يك گفت‌وگوي تفصيلي با ايرنا درباره موضوعات مختلفي از جمله تصميمات اقتصادي دولت روحاني، سياست خارجي و رويكردهاي سياسي گذشته و فعلي كشور اظهارنظر كرده و ناگفته‌هاي جالبي را هم از پشت پرده و نوع تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي در دولت تدبير مطرح كرده و تحليل جامعي از وضعيت اقتصادي اين روزها دارد. آنچه در ادامه مي‌آيد بخش كوتاهي از گفت‌وگوي تفصيلي ايرنا با سعيد ليلاز است كه مشروح آن به زودي منتشر خواهد شد.
او در خصوص اصلاح ارز ترجيحي و دستاوردها و پيامدهاي آن گفت: درباره اين موضوع ما تعارف نداريم و مي‌دانيم چه ماموريت سنگيني بر عهده آقاي خاندوزي است بنابراين تا مي‌توانيم بايد از نظر تبليغاتي و سياسي از اين دولت حمايت كنيم چراكه بزرگ‌ترين برنده دلار ۴۲۰۰ رانت‌خوارها و دلال‌ها هستند نه مردم.
وي با بيان اينكه آن چيزي كه در دولت آقاي خاتمي اصلاح بود و بايد انجام مي‌داديم و نداديم در دولت آقاي روحاني مبدل به اصلاحات دردناك و در دولت سيزدهم تبديل به جراحي شده است، ادامه داد: اگر دوباره اين امر را به تعويق بيندازيم منجر به قطع عضو مي‌شود اين‌گونه نيست كه شما از بيماري خودت فرار كني. 


اين اقتصاددان تصريح كرد: آمارهاي بانك مركزي در دولت‌هاي قبل و فعلي مي‌گويد تا ۷۰ درصد سود ارز ۴۲۰۰ به جيب گروه معدودي مي‌رود همان كه مقام رهبري چند وقت پيش گفتند كه آقاي محمود حجتي وزير سابق جهاد كشاورزي گفته بودند يك آقايي هست كه نمي‌گذارد ما اين ارز را حذف كنيم ديگر اين موضوع به لسان رهبري رسيد. بنابراين سود اصلي را دلال‌ها و رانتخوارها مي‌برند. نمي‌توانيد تصور كنيد جلوي چشم من چه ثروت‌هاي ميلياردي يك‌شبه‌اي با دلارهاي رانتي شكل گرفت.وي افزود: ۷۰ درصد استدلال من براي كوپني كردن كالاها همين رانت بود كه اين ارزپاشي كه براي دانه‌هاي روغني، شكر، نهاده‌هاي دامي و ساير اقلام انجام مي‌دهيد به دست مردم نمي‌رسد چرا اقتصاددان ما بايد از اين وضع دفاع كند؟
اگر ارز ۴۲۰۰ را حذف نكنيم  با  شورش‌هاي  بزرگ روبرو  مي‌شويم
ليلاز در عين حال با تاكيد بر اينكه اگر ارز ۴۲۰۰ را حذف نكنيم با شورش‌هاي بزرگ روبرو مي‌شويم، گفت: ممكن است شما بگوييد اين وضع منجر به انقلاب و دعوا مي‌شود من مي‌گويم بله مي‌دانم چون اين ارز را به موقع حذف نكرديم و به اين وضع دچار شديم اما اگر باز هم نكنيم بايد با شورش‌هاي بزرگ روبرو شويم زيرا ما زيرساخت اين را نداريم كه دايما اين دلار ۴۲۰۰ را پرداخت كنيم.عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران با تاكيد بر اينكه ۱۵ ميليون ايراني در خارج از كشور از يارانه‌ دولت ارتزاق مي‌كنند، ادامه داد: ما مي‌گوييم اين يارانه بايد هوشمند شود يك زماني كوپن مي‌داديم اين كوپن تقلبي بود؟ وقتي كسي از دنيا مي‌رفت، نمي‌فهميديم وقتي تمام شد ۸ ميليون شناسنامه باطل‌شده داشتيم؛ اكنون نيز طرف به محض اينكه فوت مي‌كند تمام حساب‌هاي بانكي‌اش بسته مي‌شود پس قدرت و تكنولوژي اين را داريم.
ارز ۴۲۰۰  عامل  تلاطم‌هاست  اما  بايد  تدريجي حذف  شود
وي بر همين اساس گفت: راه‌حل اين وضعيت اين است كه پس از مهار تورم كه عامل اصلي اين تلاطم‌هاست ارز ۴۲۰۰ را به مرور حذف كنيم نه يك‌شبه. ليلاز گفت: هيچ كارشناس دلسوزي نبايد پيشنهاد شوك درماني به آقاي رييسي بدهد. هر كس به آقاي رييس‌جمهور از اين پيشنهادات داد بايد به وي شك كرد چراكه ساختار فعلي ايران تحمل اين قبيل اقدامات را ندارد ما بايد تدريجي دست به اين كار بزنيم. البته مقدار زيادي از اين روند تدريجي نيز طي شده است.