5 محور مذاکرات ایران و قطر

امیر قطر امروز با طیف متنوعی از موضوعات در دستور کار خود برای دیدار و رایزنی با مقامات کشورمان راهی تهران می‌شود. این سفر در پاسخ به سفر سه ماه پیش سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان به دوحه انجام می‌شود و انتظار می‌رود موضوعات مختلفی در دستور کار آن باشد.
همکاری دوجانبه به موازات تعامل منطقه‌ای
با توجه به سیاست حسن‌همسایگی دولت سیزدهم و اولویت‌بخشی همکاری با کشورهای منطقه و همسایه، انتظار می‌رود که تقویت‌وتوسعه روابط دوجانبه و چندجانبه در منطقه ازجمله موضوعات مهم مورد رایزنی مقامات دوطرف باشد. 
همکاری در زمینه برگزاری جام‌جهانی 2022



یکی دیگر از موضوعات موردبحث بین مقامات ایرانی و قطری طی ماه‌های گذشته همکاری مشترک به‌ویژه در زمینه میزبانی جام‌جهانی 2022 است که در این زمینه پیشتر تفاهماتی حاصل شده است. تاکید بر انجام این تفاهمات در بالاترین سطوح می‌تواند منجر به تسریع‌وتسهیل اجرای مفاد توافقات مربوطه شود.
آزادسازی مطالبات ایران
آزادسازی منابع مسدود شده ایران در برخی کشورهای خارجی ازجمله موضوعات مهم در دستور کار دولت سیزدهم بوده است. در حالی که در گذشته، مواردی مانند پرداخت بدهی انگلیس منوط و در بند حصول توافق بر سر احیای برجام در وین بود، دولت فعلی توانست برخی از این پرونده‌ها مانند وصول‌طلب و سود آن از انگلیس را بدون اینکه در وین اتفاقی بیفتد، به سرانجام برساند، اما همچنان برخی از منابع ایران مسدود است. به‌نظر می‌رسد دوحه که به‌دنبال تبدیل به یک میانجیگر مهم در منطقه است، تلاش کند در زمینه آزادسازی این منابع واسطه‌گری کند.
پیگیری تبادل زندانی
اما مقامات قطری برای اینکه نقش میانجیگرانه چشمگیری داشته باشند، احتمالا به‌دنبال این هستند که با کمک به فضای مذاکرات وین، سهم هرچند کوچک در زمینه تحقق احیای برجام ایفا کنند. چراکه امیر قطر پس از سفر به ایران، به برخی از کشورهای اروپایی و غربی خواهد رفت. دوحه احتمالا تصور می‌کند که زمینه‌سازی برای تبادل برخی زندانیان محل اختلاف را نیز تسهیل کند. از این‌رو، امیر قطر احتمالا چنین موضوعی را در دستور کار داشته باشد.
همکاری‌ها در حوزه انرژی
ایران و قطر دو کشوری در منطقه با ذخایر قابل توجه انرژی هستند و در سازمان‌های بین‌المللی مربوطه حضور دارند. رایزنی‌وتلاش برای توسعه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها درخصوص بازار انرژی طبیعتا نیازمند به طرح آن در گفت‌وگوهای مقامات دو کشور است.