بازگشت طرف‌های برجامی به میز مذاکره


گروه سیاسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که حصول توافق در مذاکرات وین بر سر احیای برجام دردسترس است. به گزارش ای اف پی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه پیش از نشست گروه ۷ درباره مذاکرات وین گفت: مذاکرات به تاخیر افتاده بود و حال از سرگرفته می‌شوند. چشم‌انداز برای حصول توافق نهایی وجود دارد. بورل در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به جلسه سران گروه ۷، گفت سفر «انریکه مورا» به تهران مثبت بود و مذاکرات با ایران به‌زودی از سر گرفته می‌شود.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی در این‌باره توضیح داد: «مذاکرات هسته‌ای با ایران تعلیق شده بود، اما سفر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به ایران اجازه از سرگیری مذاکرات را داد».
این مقام ارشد اروپایی با ابراز امیدواری نسبت به در دسترس بودن حصول توافق بین ایران و طرف‌های غربی در وین، اظهار داشت: «چشم‌انداز رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد».
مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران از آن موقع آغاز شد، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیرا در گفت‌وگویی درباره مذاکرات وین گفت: هدف ما در این مذاکرات رسیدن به توافقی قوی و بادوام است و از طرف آمریکایی خواسته‌ایم واقع بین باشد، تاکید کرده‌ایم لغو تحریم‌ها در تمامی بخش‌ها و ارائه ضمانت‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین نکات در دستور کار مذاکراتی ماست. او همچنین مطرح کرد: من فکر می‌کنم طرف آمریکایی به خوبی به خطوط قرمز ایران واقف است و ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و به محض این که به نقطه توافق برسیم، نماینده ما در مذاکرات در وین آخرین مراحل توافق را انجام خواهد داد.

پیتر استانو: تمامی تلاشمان را برای حفظ برجام به کار خواهیم گرفت
از سوی دیگر سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که جامعه بین‌المللی می‌خواهد تلاش‌هایی برای نجات برجام انجام بگیرد؛ چراکه این توافق برای نظام عدم اشاعه هسته‌ای مهم است. پیتر استانو، سخنگوی سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری روزنامه کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت: این وظیفه و تمایل هماهنگ‌کننده توافق هسته‌ای است تا همه کارهای ممکن را برای نجات توافق انجام دهد. وی تاکید کرد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا "هرآنچه که امکان دارد را به پایان رساندن موفقیت‌آمیز مذاکرات جاری انجام خواهد داد". استانو همچنین خاطرنشان کرد که کشورهای اتحادیه اروپا، کشورهای عضو توافق و تمام جامعه بین‌المللی می‌خواهند که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات تمام تلاش‌هایش برای نجات توافق را انجام دهد؛ چراکه این توافق " بخش مهمی از معماری عدم اشاعه هسته‌ای" محسوب می‌شود. استانو همچنین با اشاره به سفره انریکه مورا، معاون جورپ بورل به ایران عنوان کرد که وی دیگر مسائل روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا نیز گفت‌وگو می‌کند. این در حالی است که یک مقام فرانسوی ضمن ابراز بدبینی نسبت به حل‌وفصل "فوری" مشکلات میان ایران و آمریکا بر سر احیای برجام عنوان کرد که احیای این توافق همچنان "فایده‌بخش" است. یک منبع فرانسوی روز پنج‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی همچنان فایده‌بخش است، اگرچه نسبت به اینکه مشکلات برجسته دوجانبه میان ایران و آمریکا فوری برطرف شود، بدبین می‌باشد. وی در ادامه مدعی شد که دستیگری دو شهروند فرانسوی توسط ایران تحریک‌آمیز است و اگر تهران بخواهد برای احیای برجام با زمان بازی کند، مرتکب اشتباه شده است. گفتنی است مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران از آن موقع آغاز شد، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. همچنین سفیر روسیه در ایران طی گفت‌وگویی عنوان کرد که احیای توافق هسته‌ای با ایران همچنان امکان‌پذیر می‌باشد. به گزارش تاس، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در گفت‌وگویی با "روسیه 24" درخصوص احیای توافق هسته‌ای بیان کرد: همیشه شانس در این زمینه وجود دارد اما ایرانیان به حق تاکید دارند که به خطوط قرمزشان احترام گذاشته شود.