اقدام تنبیهی ایران علیه یونان

پس از آ‌نکه یونان اقدام به توقیف و ضبط محموله نفت ایران در آب‌های این کشور کرد و گفته شد که آمریکا نیز در حال انتقال آن است، جمهوری اسلامی نیز در راستای مقابله به مثل، دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس متوقف کرد. همچنین هنوز 17 فروند کشتی یونانی دیگر‌ در خلیج فارس حضور دارند که در صورت ادامه شیطنت‌ها توسط یونان، احتمال توقیف آنها توسط سپاه وجود خواهد داشت.روز چهارشنبه، چهارم خرداد ماه سال ‌جاری، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از احضار کاردار یونان (در غیاب سفیر این کشور) به این وزارتخانه در پی توقیف محموله نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های یونان و اعتراض شدید به وی خبر داد.
داوجونز هم در گزارشی در این‌باره نوشت: نفتکشی که ۷ هفته پیش در آب‌های یونان توقیف شد، حامل نفت ایران بوده و آمریکا به‌ بهانه تحریم‌ها این محموله را به کشتی دیگری منتقل کرده تا به این کشور انتقال دهد. شرکت اطلاعات دریایی «لیست‌ لویدز» انگلیس هم گزارش داد که آمریکا نفتکش «آیس انرژی» را برای تحویل این محموله نفتی به یونان اعزام کرده و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده، تحویل این کشور شده است.
احضار کاردار یونان و اعتراض شدید ایران به وی
پس از آن بود که چهارشنبه، چهارم خرداد ماه خبر احضار کاردار یونان به وزارت امور خارجه ایران منتشر شد. رئیس اداره مدیترانه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار کاردار یونان ضمن یادآوری تعهدات بین‌المللی دولت یونان با توجه به توقف اضطراری کشتی مذکور به خاطر نقص فنی، تسلیم در برابر فشارهای غیرقانونی آمریکا را غیر قابل پذیرش و‌ محکوم خواند و تصریح کرد: «تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران، مصداق راهزنی بین‌المللی است که مسئولیت آن با دولت یونان و تصرف‌کنندگان غیرقانونی است.»



  احضار کاردار سوییس در تهران
این اقدامات باز هم با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و در همین راستا روز جمعه، ششم خرداد ماه خبری منتشر شد از احضار کاردار سوییس (در غیاب سفیر این کشور) به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران و اعتراض شدید به وی. مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در احضار کاردار سوییس، مراتب نگرانی و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را نسبت به تداوم نقض صریح قوانین و مقررات بین‌المللی حقوق دریاها و کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه، خصوصا اصل آزادی کشتیرانی و تجارت آزاد بین‌المللی، توسط دولت آمریکا به وی اعلام و بر رفع فوری توقیف کشتی و محموله آن تاکید کرد و کاردار سوییس هم اعلام کرد مراتب را در اسرع وقت به مقامات آمریکا منتقل خواهد کرد.
 توقیف دو نفتکش یونانی
جمعه شب، ششم خرداد ماه نیز اخباری منتشر شد درباره اینکه ایران اقدام به توقیف دو کشتی یونانی در پاسخ به اقدام دولت یونان کرده است. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد. این دو کشتی در خلیج فارس، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندر لنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌هایPrudent Warrior  و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شدند.»
وزارت امور خارجه یونان هم اعلام کرد که اعتراض خود را به ایران برای توقیف دو نفتکش منتقل کرده است. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه یونان، دو خدمه از یکی از نفتکش‌ها یونانی بوده و هفت خدمه از نفتکش دوم تابعیت یونانی داشته‌اند. وزارت امور خارجه یونان پس از این حادثه، به شهروندان این کشور برای سفر به ایران هشدار داد و از ایران خواست تا فورا این دو نفتکش و خدمه آنها را آزاد کند.
شبکه خبری الجزیره نیز به نقل از پایگاه دریانوردی «لوید لیست» نوشت که یکی از نفتکش‌ها، حامل نفت از بصره عراق بوده و به سوی آمریکا در حال حرکت بوده است.
این اقدام ایران، واکنش آمریکا را نیز به دنبال داشت و خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نوشت که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده که در حال بررسی گزارش‌هایی در این‌باره است که ایران دو نفتکش متعلق به یونان را توقیف کرده است.
واکنش نمایندگان به اقدام تنبیهی ایران علیه یونان
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در صفحات شخصی خود در توییتر به توقیف کشتی نفتکش ایرانی توسط دولت یونان و دادن نفت آن به آمریکایی‌ها و همچنین اقدام متقابل ایران در توقیف دو نفتکش یونان واکنش نشان دادند که در زیر می‌خوانید:
جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: «اقدام ‫سپاه پاسداران‬ در توقیف دو ‫کشتی ‬متخلف ‫یونانی، عملی منطبق بر موازین حقوق دریاهاست. سپاه نیروی دفاعی ما و مورد حمایت همه ارکان حاکمیت و مردم است. غرب نمی‌تواند دزدی نفت ما را قانونی و برخورد سپاه با ‫نفتکش‌های متخلف را غیر قانونی بداند، استاندارد دوگانه بین‌المللی وجود ندارد.»‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار: «به عنوان عضو گروه دوستی پارلمانی یونان، از دولت یونان درخواست استیفای کامل حقوق ملت مقتدر ایران اسلامی را دارم. یونان سریعا خطای نابخشودنی خود در همکاری با شیطان بزرگ و دزدی دریایی نفت ایران را جبران کند. ما سال‌هاست شاخ بزرگ‌ترین غارتگر بین‌المللی، آمریکای جهانخوار را شکسته‌ایم.»
سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان: «کشورهایی که به تبعیت از آمریکا علیه منافع ایران اقدام می‌کنند، بدانند خلیج فارس دباغ‌خانه است و گذر پوست هم به دباغ‌خانه‬ خواهد افتاد. خیال نکنند با توقیف نفتکش و دزدیدن نفت‬ ملت ایران می‌توانند قسر در بروند. دست مریزاد می‌گوییم به دلاورمردان سپاه که یونانیان را خوب تنبیه کردند.»‬‬
هادی بیگی‌نژاد، نماینده ملایر: «اقدام مذبوحانه یونان در توقیف نفتکش ایرانی با توقیف دو ‫نفتکش یونانی‬ توسط نیروی دریایی سپاه پاسخ داده شد. دست‌ مریزاد به سبزپوشان جمهوری اسلامی ایران. آمریکا هم بداند که مصادره کشتی ایرانی بدون هزینه و بی‌پاسخ نخواهد ماند. به وقتش سیلی مقتدرانه‌ای خواهیم زد.»‬‬‬
علی حدادی، نماینده ساوجبلاغ: «آفرین به ‫عناصر مومن‬ در جمهوری اسلامی ایران که خوش‌خدمتی برخی برای آمریکا را بی‌جواب نگذاشتند.»‬‬‬
محمدرضا احمدی سنگری، نماینده رشت: «جمله معروف امام خمینی (ره) که اگر سپاه نبود کشور هم نبود در توقیف نفتکش یونانی نمود پیدا می‌کند. اگر معادله بازدارندگی و مقابله به مثل سپاه نبود، چه بسا امروز جریان صادرات نفت کشور به طور کلی قطع می‌شد.»
علی بابایی کارنامی، نماینده ساری: «توقیف نفتکش یونانی حامل یک پیام مهم است: از این به بعد فقط ایران نیست که هزینه تحریم‌ها را می‌پردازد، بلکه کشورهایی که پیرو آمریکا هستند نیز باید هزینه آن را بپردازند. دنیا باید بداند که آمریکا دیگر قادر به حمایت از هم‌پیمانان خود نیست.»