چین: آمریکا در دوره کرونا عمداً تحریم‌های ایران را بیشتر کرد

  سرویس سیاسی-

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست هفتگی با نمایندگان مطبوعات و رسانه‌ها به سؤالات آنها درباره مسائل روز چین، منطقه و جهان از جمله سرپیچی آمریکا از قوانین بین‌المللی پاسخ داد.
«ژائو لیجیان» از سخنگویان این وزارتخانه درباره سرپیچی دولت آمریکا از قوانین بین‌المللی و اعمال تحریم‌های یکجانبه گفت: ایالات متحده قوانین داخلی خود را بالاتر از قوانین بین‌المللی می‌داند و عمداً به تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه متوسل می‌شود. از زمان شیوع کووید-۱۹، ونزوئلا، سوریه و ایران با مشکلات شدید اقتصادی و منابع پزشکی ضعیف به‌دلیل تحریم‌های طولانی مدت آمریکا دست و پنجه نرم می‌کردند. در چنین شرایطی، ایالات متحده به‌جای توقف آن تحریم‌ها، آنها را دو برابر کرد و اوضاع را برای این کشورها بدتر کرد. سیاستمداران ایالات متحده در حالی از بازی برابر و تجارت آزاد صحبت می‌کنند که در واقع به «اول آمریکا» اعتقاد دارند و دامنه وسیعی از تحریم‌ها را بر برخی کشورها اعمال می‌کنند.»


لاوروف؛ آمریکا به‌دنبال
تحمیل شرایط اضافی به برجام است
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به نقش این کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت که آمریکا در تلاش برای تحمیل شرایطی اضافی به برجام است.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «عبداللطیف الزیانی» همتای بحرینی خود در منامه با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ابتکار جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای امنیت منطقه همچنان مطرح است و ما این سند را به‌روز کرده‌ایم.
وی همچنین اشاره کرد که با همتای بحرینی خود درباره نقش روسیه در حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کرده است.
پایگاه خبری شبکه روسی «پیتر» نیز با پوشش بخش دیگری از این کنفرانس به نقل از لاوروف نوشت که آمریکا در حال مذاکره درباره شرایط جدیدی است که این شرایط از احیای برجام جلوگیری می‌کند.
وزیر خارجه روسیه با اشاره به نقش این کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت که آمریکا در تلاش برای تحمیل شرایطی اضافی به برجام است.
اولیانوف: توپ مذاکرات وین
در زمین واشنگتن است
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی نوشت مذاکرات وین درباره برجام از ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) دچار وقفه شده است.
وی در ادامه ادعا کرد: طبق گزارش رسانه‌های جمعی، ایران در سفر اخیر (انریکه مورا) هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به تهران درجه خاصی از انعطاف را نشان داد و اکنون منتظر پاسخ طرف آمریکایی است.
اولیانوف در پایان تاکید کرد توپ (مذاکرات برای تعیین سرنوشت برجام) در زمین واشنگتن است.
نماینده فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز جمعه هم خواستار رویکرد سازنده‌تر و حرفه‌ای‌تر آمریکا در مذاکرات وین شده بود. اولیانوف در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: مذاکرات وین درباره برجام ۲.۵ ماه است که متوقف باقی مانده است. بنظر می‌رسد آمریکا سعی دارد برخی تحریم‌های اعمال‌شده توسط [دونالد] ترامپ بر ایران را حفظ کند.
وی همچنین افزود: اگر واشنگتن واقعا به عدم اشاعه اتمی پایبند است، باید رویکرد سازنده‌تر و حرفه‌ای [در قبال مذاکرات وین] داشته باشد.
خطیب‌زاده: آمریکا پاسخ‌های
مورد انتظار را نداده است
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اظهارات رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه شانس رسیدن به توافق در حد پایین است و اظهارات مقامات فرانسه در این خصوص و اتفاقات اخیر از جمله ترور شهید صیاد خدایی و اینکه آیا این‌ها به معنای به بن‌بست رسیدن توافق است؟ نیز گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به داخل خود مطرح می‌کنند، ملاک ما برای اظهارنظر نیست. در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود، نداریم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است و ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است. رفت و برگشت‌هایی بوده و آمریکا پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند، بن‌بستی نیست و می‌توان درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: الان مکث در گفت‌وگوها به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا دادند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره مطالب منتشر شده مبنی بر اینکه جو بایدن تصمیم خود را درباره حفظ نام سپاه در FTO گرفته و سپاه را در این فهرست نگه می‌دارد، اظهار داشت: آنچه در رسانه‌های آمریکایی و غربی، بعضا با طراحی گفته‌ می‌شود، تاکتیکی است که خیلی غریب نیست. برجسته‌سازی موضوع در فضا و زمان و مکان خاص برای رسیدن به و القای مفهوم خاصی چیز جدیدی نیست و در حوزه رسانه همه تقریبا با این برجسته‌سازی‌های نمادین و تصنعی آشنا هستند.
وی افزود: اساسا آنچه بین ایران و ایالات متحده در حال مذاکره است، موضوعاتی است که با چرخه انتفاع اقتصادی ایران و باز کردن تمام اجزای فشار حداکثری ایالات متحده مرتبط است
این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: در موضوع FTO برجسته‌سازی از سوی رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های آمریکایی صورت گرفت و از آن زمان پاسخ ما روشن بوده که فروکاستن آن به این موضوع، موضع ایران نیست. برای ما آنچه نهایت این توافق باید به دست بیاورد، انتفاع قطعی مردم ایران است.
خطیب‌زاده ادامه داد: آنچه برای ما در نهایت این توافق باید به دست بیاید، انتفاع قطعی مردم ایران است. اگر در این انتفاع قطعی مردم ایران، برخی موضوعات گنجانده شود یا نشود، فقط و فقط در میز مذاکرات و فقط و فقط در تصویر نهایی که از آن توافق در ذهن خودمان داریم و حداقل‌ها و حداکثر‌هایی که در آن توافق تعریف کردیم و روشن هم خطوط قرمزمان را برای طرف مقابل مشخص کردیم، روشن می‌شود. طرف مقابل هم می‌دانند و به همین دلیل است که این رفت و برگشت‌ها انجام می‌شود.
وی افزود: همان‌گونه که آقای امیرعبداللهیان هم در داوس گفتند این موضع، موضع دقیق ما است و موضعی است که پشت تریبون رسما اعلان می‌کنیم: موضوعاتی که بین ما و ایالات متحده آمریکا باقی مانده، درخصوص تضمین‌ها، درخصوص افراد و درخصوص چرخه انتفاع قطعی اقتصادی ایران باید تماما حل شود. اینکه کدام بند با چه حالتی ادامه پیدا کند، باید در میز مذاکره به آن پرداخت.
پنجره فرصت تا ابد باز نمی‌ماند
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: آمریکا در حالی که پیام می‌فرستد و می‌خواهد به دنیا نشان دهد که می‌خواهد به برجام برگردد و یک بار دولت متعهد در حقوق بین‌الملل باشد همه اجزای فشار حداکثری شکست خورده علیه مردم ایران را ادامه می‌دهد. ما با یک طرفی روبه‌رو نیستیم که تصمیم و صدا و رفتار واحد داشته باشد و این کار مذاکرات وین را سخت، پیچیده و کند کرده است.
وی گفت: این‌که پنجره فرصت تا ابد باز باشد هم ما می‌دانیم هم آمریکا و هم اروپا می‌دانند که این پنجره فرصت تا ابد باز نخواهد ماند.
برایان هوک خطاب به بایدن:
مرگ توافق هسته‌ای را اعلام کن!
برایان هوک، نماینده سابق آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای تفصیلی با ایندیپندنت عربی، ضمن حمایت از استراتژی فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران، به رئیس‌جمهور کنونی آمریکا توصیه کرد که مرگ توافق هسته‌ای را اعلام و از طرح‌ جایگزین برای مقابله با ایران استفاده کند.
هوک با تاکید بر ضرورت تداوم استراتژی فشار حداکثری علیه ایران ادعا کرد: «استراتژی فشار حداکثری بسیار موفقیت‌آمیز بوده است، زیرا خود رئیس‌جمهور روحانی اعتراف کرد که تحریم‌های ما ۲۰۰ میلیارد دلار برای نظام [ایران] هزینه داشت و می‌توانید تصور کنید که چگونه این نظام می‌توانست این ۲۰۰ میلیارد دلار را هزینه کند. [می‌توانست] آن را برای عوامل و نواب خود و شلیک موشک‌های حوثی‌ها برای هدف قرار دادن عربستان سعودی و امارات، تجاوزات منطقه‌ای و ترور خرج کند. بنابراین، مقابله با تهدید ایران مستلزم ردیابی منابع مالی آن است و این به معنای تحمیل سیاست ممنوعیت صادرات نفت است تا زمانی که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند».
به گزارش فارس، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران تاکید کرد که بهترین کاری که دولت بایدن در برهه کنونی در وین می‌تواند انجام دهد، این است: «اعلام مرگ مذاکرات هسته‌ای و اتخاذ یک سیاست خارجی که بازدارندگی، فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک را بازمی‌گرداند و در کنار دوستان ما در منطقه، به‌ویژه عربستان سعودی، امارات، اسرائیل، بحرین و هر کشور دیگری که مستقیماً مورد هدف تجاوز ایران قرار می‌گیرد، می‌ایستد.»
وی تصریح کرد: «خوشبینم که مذاکرات کنونی به بن‌بست رسیده است و توافق هسته‌ای مرده است، امری که ممکن است دولت بایدن را مجبور کند به‌دنبال طرحی جایگزین باشد، و به نظر می‌رسد که آن‌ها بر اساس آنچه من مشاهده کرده‌ام، چنین طرحی نیز ندارند.»
سایر اخبار این روزنامه