نفتالی بنت: اسرائیل با خطر فروپاشی مواجه است

  نفتالی بنت در جدید‌ترین اظهارنظر خود نه تنها به وخامت وضعیت رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است بلکه به روشنی از آنچه مقاومت به آن اشاره کرده بود، یعنی امکان فروپاشی این رژیم سخن گفته است. نخست‌وزیر صهیونیست‌ها دیروز در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نوشت: «ما در حال سپری کردن آزمونی واقعی هستیم. امروز، شرایط جدیدی پیش روی ما است. باید بگویم که اسرائیل با خطر فروپاشی مواجه است.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از این پیام تصریح کرد: «اسرائیل در حال حاضر بر سر یک دو راهی تاریخی قرار دارد. خطر فروپاشی همچنان به قوت خود باقی است و از بین نرفته است. همه ما باید این شرایط را درک کنیم.»‌وی یادآور شد: «ما در گذشته با بحران‌های متعددی مواجه شدیم. از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری انتخابات‌های مکرر و ظهور و بروز هرج و مرج اشاره کرد؛ از این رو باید دانست که اکنون به سخت‌ترین لحظه‌های فروپاشی رسیده‌ایم.» به گزارش «جوان»، بنت آنچه پیش‌تر به آن اشاره کرده بود را اینطور توضیح داد: «حاکمیت یکپارچه ما در دوران باستان به دلیل درگیری‌های داخلی دو بار از هم پاشیده است. اولین جدایی ۸۰ سال پس از تأسیس آن اتفاق افتاد، در حالی که دومین فروپاشی حدود ۷۷ سال بعد رخ داد. ما اکنون در دوران سوم زندگی می‌کنیم و به مرز ۸۰ سالگی نزدیک می‌شویم. همه ما با یک آزمون واقعی روبه‌رو هستیم و به این فکر می‌کنیم که آیا می‌توانیم اسرائیل را حفظ کنیم.»‌نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گریزی هم به تحولات اخیر زد: «چند روز پیش به سمت پنجمین کمپین انتخاباتی می‌رفتیم که می‌تواند سرزمین ما را تجزیه کند. من سخت‌ترین تصمیم زندگی‌ام را گرفتم که تشکیل یک کابینه نجات ملی برای نجات اسرائیل از هرج و مرج و بازگرداندن آن بود. من با افرادی شریک شدم که دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی با من داشتند.»
نگرانی بالای امنیتی شهرک‌نشینان
این حجم از نگرانی بنت بی دلیل نیست، چرا که نظرسنجی‌ها هم مهر تأییدی بر نتیجه این نگرانی می‌زنند. در آماری که اسرائیل هیوم منتشر کرده است، دست کم ۶۹ درصد از شهرک‌نشینان به آینده اسرائیل نگاهی توأم با نگرانی دارند. در این آمار آمده است که ۶۷ درصد از شهرک‌نشینان از داشتن سلاح گرم و وضع جریمه برای جلوگیری از درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کنند. همچنین، بخش بزرگی از فلسطینی‌ها (حدود ۷۵ درصد) که از سال ۱۹۴۸ در سرزمین‌های اشغال شده اسرائیل زندگی می‌کنند، معتقدند شهرک‌نشینان حق حاکمیت بر آن مناطق را ندارند. علاوه بر این‌ها آمار حاکی از این است که ۶۶ درصد شهرک‌نشینان به نیرو‌های امنیتی اسرائیل اعتماد ندارند. ماه گذشته، یک نظرسنجی از جوانان اسرائیلی نشان داد که نزدیک به نیمی از جمعیت در سرزمین‌های اشغالی به آینده اسرائیل خوش‌بین نیستند؛ و به همین دلیل، بیش از یک سوم مردم به مهاجرت برای یافتن شغل و بهبود زندگی خود فکر می‌کنند. روزنامه اسرائیل هیوم این یافته‌ها را نگران‌کننده توصیف کرد و نوشت که ۳۳ درصد از جوانان اسرائیلی به فکر مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی هستند. مسائلی مانند افزایش هزینه‌های زندگی، وضعیت امنیتی و شکاف‌های اجتماعی از دیگر دلایلی است که جوانان اسرائیلی به فکر خروج از سرزمین‌های اشغالی هستند. همچنین، این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به افزایش هزینه‌ها برای چنین تصمیم بالقوه‌ای اشاره کرده‌اند. در حالی که ۲۲ درصد از پرسش‌شوندگان وضعیت امنیتی ضعیف را عامل این تصمیم می‌دانند. تقسیمات اجتماعی به عنوان دلیل اصلی مهاجرت برای ۱۸ درصد از افراد مورد بررسی توصیف شده است. بسیاری از پژوهشگران و نویسندگان پیش از این با توجه به سه عامل بحران اقتصادی، وضعیت بد امنیتی و شکاف‌های اجتماعی به نظریه فروپاشی از درون در مورد آینده اسرائیل اشاره کرده‌اند.
تقلای صهیونیست‌ها برای احیای ابهت از دست رفته
در هسته‌های مقاومت هم اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با واکنش مواجه شده است. خالد البطش، عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی روز شنبه با تأکید بر اهمیت ایستادگی در برابر دشمن صهیونیست، گفت: «اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس در راستای تحمیل ابهت از دست رفته صهیونیست‌ها در نبرد شمشیر قدس است. این اقدامات علیه فلسطینی‌ها و به خاک و خون کشیدن آنها، تحرکی جدید از سوی کابینه اشغالگران به سرکردگی نفتالی بنت است تا وانمود کند که در سرکوب ملت فلسطین دست بالا را دارد.»‌وی درباره موضع‌گیری بنت درباره فروپاشی قریب‌الوقوع رژیم اسرائیل، گفت: «ما به زوال اسرائیل اطمینان داریم و وعده حتمی در قرآن کریم است و قرآن آن را بشارت داده است؛ اما اینکه تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی به آن اعتراف کنند در نتیجه فشار مواضع فلسطینی و مقاومت ملت فلسطین باشد. این نشانه این است که اسرائیل در مسیر زوال است و به صبر و مقاومت و توجه به مقاومت نیاز دارد.»