تاثیر مذاکرات بر روند اقتصاد کشور چگونه خواهد بود؟ پای اقتصاد روی گسل سیاست

کیمیا نجفی
آلبرت بغزیان، اقتصاددان با اشاره به روند مذاکرات برجامی می‌گوید: اکنون که مذاکرات متوقف شده است یک ناامیدی به فعالان اقتصادی القا شده و این مسئله باعث می‌شود که بازارهای داخلی تحت تاثیر ناامیدی‌ها قرار بگیرند.
مذاکرات برجام همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و حالا اما و اگرها برای به بن‌بست رسیدن مذاکرات قوت گرفته است. حال این پرسش مهم مطرح می‌شود که در صورت منتفی شدن برجام چه سرنوشتی در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود؟
آنطور که گفته می‌شود ایالات متحده آمریکا و قدرت‌های اروپایی در نظر دارند این هفته همزمان با تداوم بن‌بست در روند مذاکرات با ایران برای احیای برجام، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه تهران به شورای حکام ارائه کنند.


بر اساس گزارشی از خبرآنلاین، میخائیل اولیانوف روز شنبه در توئیتی نوشت:« اگر هفته آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه غرب درباره ایران را تصویب کند، چشم‌انداز تکمیل موفقیت آمیز مذاکرات وین و احیای برجام مبهم‌تر خواهد شد. اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد به توافق برسد، باید (به‌جای قطعنامه) تلاش‌های دیپلماتیک بیشتری انجام دهد.»
این درحالی است که وزیر امور خارجه ایران گفته است که ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند.
بر اساس گزارشی از مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه نشست شورای حکام آژانس در توییتی نوشت: «با جوزف بورل در مورد مذاکره برای لغو تحریم‌ها و چگونگی ادامه آن رایزنی کردیم. اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در IAEA روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند. ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند.»
مذاکرات به بن‌بست نرسیده است
آلبرت بغزیان، اقتصاددان با اشاره به توقف برجام و اثرات روانی بر اقتصاد ایران به «ابتکار» گفت: طبیعتا به هم خوردن برجام همانند اتفاقی که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم اثر مستقیمی بر کاهش درآمدهای نفتی، افزایش هزینه‌های انتقال، بازگشت درامدهای نفتی، افزایش نرخ ارز، عدم فروش قطعات، میزان فروش نفت و... دارد، پس منتفی شدن برجام اثر منفی برای اقتصاد ما به همراه خواهد داشت. این در حالی است که احیای برجام اثر مثبتی به همراه دارد. هرگاه که نکات مثبتی در خصوص برجام مطرح شده است یک امیدواری به اقتصاد تزریق شده و وضعیت شاخص‌ها را از وخامت دور کرده ، اما تا به این نقطه رسیدیم مذاکرات متوقف شده است. بنابراین این حس را به وجود آورده است که اگر برجام هم به نتیجه برسد اتفاق خاصی در کشور رخ نخواهد داد. این تصور غلط است نمی‌توان گفت اقتصادی که تحت تاثیر تحریم‌ها است با احیای برجام حرکتی نخواهد کرد.
وی با اشاره به جلسه شورای حکام با موضوع ایران افزود: من مذاکرات را در بن‌بست نمی‌بیینم و معتقدم که گفت‌وگو متوقف شده است. توقف به معنای پایان مذاکرات نیست و حتما با گفت‌وگو می‌توان برجام را به جریان انداخت و به یک نتیجه رسید. اما اکنون که مذاکرات متوقف شده است یک ناامیدی به فعالان اقتصادی القا شده و این مسئله باعث می‌شود که بازارهای داخلی تحت تاثیر ناامیدی‌ها قرار بگیرند.
این اقتصاددان با اشاره به افزایش قیمت ارز در روزهای آتی گفت: ناامیدی‌ها درخصوص روند مذاکرات سبب می‌شود که بازار ارز در روزهای آینده با افزایش قیمت روبه‌رو باشد. البته بانک مرکزی در روزه‌های اخیر برای کنترل بازار و سرکوب نرخ ارز اختیار تام گرفته است. اما بازار کار خود را انجام می‌دهد و نرخ ارز با افزایش همراه خواهد بود. به هرحال باید تاکید کرد که توقف مذاکرات تنها امیدها را به ناامیدی تبدیل می‌کند و این به معنای پایان مذاکرات نخواهد بود.
وی در پایان صحبت‌هایش افزود: انتشار اخبار پراکنده از روند مذاکرات به ناامیدی‌ها دامن می‌زند. برای آرام شدن شرایط دولت باید راه‌های ارزانی را برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کند تا بتواند فروش نفت را داشته باشد و یک سری از هزینه ها را پوشش دهد. از سوی دیگر دولت باید نظارت بر بازارها را در دستور کار قرار دهد در این شرایط می‌توان فضای ناامید را مدیریت کرد.
جلسه شورای حکام آغاز شد
اما و اگرها درخصوص روند مذاکرات همچنان ادامه دارد‌. جلسه حکام آغاز شده و حالا باید منتظر نتیجه این جلسه باشیم. بر اساس گزارشی از ایرنا، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (روز دوشنبه 16 خرداد) در حالی آغاز به کار کرد که سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای ایران و ایالات متحده گویا قصد دارند تا قطعنامه‌ای را بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه کنند. این نشست با حضور ۳۵ عضو این شورا در ساختمان موسوم به «مرکز بین‌المللی وین» در حال برگزاری است و تا روز پنجشنبه ادامه دارد.