آژانس دنده عقب گرفت

گروه سیاسی/ درسی که در چند روز گذشته آژانس و کشورهای غربی از نوع کنش فعالانه و مبتکرانه جمهوری اسلامی ایران در برابر قطعنامه ضعیف و ضدایرانی شورای حکام اتخاذ کردند می‌تواند تا سال‌ها به عنوان آینه عبرت در برابر غرب تلقی گردد. صحبت کردن با «زبان احترام متقابل» و قدرشناسی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل «باز نگه داشتن پنجره دیپلماسی» درحالی که تروئیکای اروپا و امریکا از تعهدات خود سرباز زده‌اند حداقل اقدامی بوده که غربی‌ها می‌توانستند در برابر ایران داشته باشند. اما گزارشات غلط و توهم‌آمیز صهیونیست‌ها و دیکته شدن آن به کشورهای متحد این کشور باعث شد تا ناقضان برجام تصور کنند فشار سیاسی پشت نقاب نهادی به اصطلاح فنی و حقوقی می‌تواند برای دریافت امتیازات فرابرجامی از ایران و ایجاد توافقی ضعیف کارآمد باشد. اما این خیال خام با اقدام بموقع تهران ناکام ماند. اقداماتی که تاکنون جمهوری اسلامی ایران جهت نشان دادن حسن نیت خود انجام می‌داد اکنون روز به روز کمتر و کمتر می‌تواند. قطع جریان برق دوربین‌های فراپادمانی آژانس به عنوان تعهدات برجامی از جمله همین اقدامات بود. هرچند پس از اجرای قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی این دوربین‌ها تنها برای ضبط تصاویر استفاده می‌شد و اطلاعات آن در اختیار آژانس قرار داده نمی‌شد اما اینبار با قطع جریان برق آنها آژانس برای همیشه از دسترسی به اطلاعات آنها محروم شده است. هرچند ایران همچنان به NPT و همکاری مرسوم و غیربرجامی با آژانس پایبند است اما موجب شد تا دو روز قبل گروسی با این جمله که «امروز روز خوبی نبود» نشان دهد نمایش شورای حکام نه تنها به عقب‌نشینی ایران ختم نشده که اتفاقاً به طراحی مجدد زمین از سوی ایران انجامیده است. کشورهای غربی و امریکا نیز پس از اقدامات جدی ایران تلاش کردند تا با لحنی که نگرانی در آن دیده می‌شد از امکان رسیدن به توافق سخن بگویند.
گروسی: همواره امکان تفاهم وجود دارد
در آخرین مورد «رافائل گروسی» در گفت‌و‌گو با بخش عربی شبکه تلویزیونی الجزیره تصریح کرد که از سرگیری مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران، به عنوان معقول‌ترین گزینه بسیار ضروری است.وی افزود: تنشی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد اما همواره جایی برای تفاهم هست و امیدوارم که در نزدیکترین فرصت به ایران سفر کنم. به گزارش ایرنا، گروسی در عین حال بدون توجه به سیاسی کاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و تن دادن خود به فضاسازی‌های صهیونیست‌ها درباره آنچه تبعات اقدامات اخیر ایران بر روند این مذاکرات خواند، هشدار داد.
گروسی اقدام ایران در متوقف کردن کار برخی دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منفی خواند و ادعا کرد: این امر اقدامی منفی است زیرا کاهش شفافیت ابداً ایده خوبی نیست. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه ادعای خود افزود: گام‌های اخیر ایران تأثیر منفی بر فرصت‌های احیای توافق هسته‌ای امضا شده در سال 2015 میلادی می‌گذارد. گروسی افزود که به مسئولان ایرانی پیشنهاد حضور بر سر میز گفت‌و‌گو و تمرکز برای دستیابی به راه حل‌ها را داده است.


گفت‌وگوی مالی و کره‌جنوبی درباره ایران
«رابرت مالی» نماینده امریکا در امور ایران نیز شامگاه جمعه از تماس تلفنی خود با معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی خبر داد. وی در این پیام توئیتری نوشت: «صبح امروز تماسی عالی با معاون وزیر خارجه کره جنوبی داشتم. ما به هماهنگ کردن تلاش‌هایمان درباره گستره وسیعی از منافع مشترک درباره ایران متعهد شدیم.» این تماس تلفنی بعد از اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ایران و تغییر لحن غربی‌ها در حالی است که کره‌جنوبی یکی از کشورهایی بود که با خروج امریکا از برجام، با سیاست فشار حداکثری دولت امریکا علیه ایران همراهی کرده است. بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های امریکا پرداخت نشده و طی سال‌های گذشته این پول توسط سئول بلوکه شده است. همچنین تاکنون سفرهایی بین مقامات دو کشور انجام و رایزنی‌هایی صورت گرفته و ایران تلاش دارد تا مانند آزادسازی دیگر اموال بلوکه شده کشورمان فارغ از نتایج مذاکرات وین به بازگرداندن اموال خود مبادرت ورزد.
ابراز امیدواری روسیه از حصول توافق
«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم گفت، با وجود صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، همچنان می‌توان مذاکرات هسته‌ای با ایران را به نتیجه رساند. به نوشته وبگاه خبری ایتالیایی «کانکویسته دلاورو»، اولیانوف در مصاحبه با شبکه «روسیا ۲۴» گفت: «اکنون باید به نحوی سعی کنیم مذاکرات را از سر بگیریم. البته انجام تمام اینها کار آسانی نیست، به‌خصوص بعد از اینکه قطعنامه صادر شد اوضاع تغییر کرده است.»
این دیپلمات روس افزود: «اما باید این کار (توافق) را انجام دهیم زیرا هنوز امکان آن وجود دارد و در عین حال دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران باید ترغیب به تداوم گفت‌وگو بر سر مسائلی شوند که تا به حال حل نشده‌اند.» خبرگزاری روسی «تاس» نیز نوشت، اولیانوف در مصاحبه روز جمعه با روسیا ۲۴ بابت وقفه ایجاد شده در مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین گلایه کرد.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: «با رسیدن دهم ژوئن (۲۰ خرداد) دقیقاً سه ماه از ایجاد وقفه در مذاکرات وین می‌گذرد. معتقدم این تصمیمی اشتباه از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا و هیأت‌های غربی بود. نیازی نبود انگیزه موجود تضعیف شود.» اولیانوف در ادامه این مصاحبه مدعی شد: «در تاریخ دهم مارس (۱۹ اسفند) متن توافق احیای برجام تکمیل شده بود و در بحث برداشتن تحریم‌ها، بیش از ۹۹ درصد توافق حاصل شده بود و چیزهای کوچکی باقی مانده بودند که می‌شد ظرف یکی دو روز بر سر آنها توافق کرد.» به نظر می‌رسد کشورهای غربی و آژانس اکنون متوجه شده‌‌اند که اقدامات زورگویانه آنها برای کسب امتیازات بیشتر و کاهش منافع ایران از توافق احتمالی نمی‌تواند نتایج دلخواه آنها را داشته باشد.

بــــرش

فارن پالیسی تحلیل کرد
سیاست‌ واشنگتن در قبال ایران شکست خورده است

نشریه «فارن پالیسی» با انتشار مطلبی به سلسله اشتباهات راهبردی امریکا در قبال ایران پرداخت و قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران را شکست خورده معرفی کرد. این نشریه امریکایی نوشت: «بیش از دو دهه سیاست‌ واشنگتن در قبال ایران با تمام فراز و فرودهایش به شکست انجامیده است. در ادامه این اقدامات اشتباه غرب برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، امریکا، انگلیس و فرانسه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که به تصویب رسید؛ موضوعی که با خشم مقامات ایران مواجه شد تا جایی که آنها شماری از دوربین‌های آژانس را قطع و به افزایش غنی‌سازی مبادرت کردند. از نگاه صاحبنظران، این مسیر نباید ادامه می‌یافت. در روابط دو دهه گذشته امریکا و ایران فهرستی از فرصت‌های از دست رفته و سوءتفاهم‌های عمیق در این روابط به چشم می‌خورد.»
 این نشریه امریکایی با اشاره به گذشته و عقب‌نشینی‌های دولت اصلاحات و افزایش دشمنی‌های امریکا با ایران گفت: «جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهور وقت امریکا، تلاش‌های ایران را برای همکاری رد کرد و در مقابل، ایران را در کنار عراق و کره شمالی «محور شرارت» نامید. ماه مه‌۲۰۰۳ در جریان بمبگذاری‌ها در سه مجتمع مسکونی ریاض که به کشته شدن ده‌ها نفر از جمله هفت امریکایی منجر شد، دولت بوش بلافاصله نوک پیکان اتهام را به سمت ایران نشانه رفت اما هیچ مدرکی دال بر اینکه تهران در این حادثه دست داشته‌است، به دست نیامد.»
در ادامه فارن پالیسی در خصوص راهبرد غیرسازنده امریکا به عدم تفاوت سیاست‌های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان پرداخت و نوشت: «بیشتر کارشناسان در این زمینه اتفاق نظر دارند و معتقدند حتی در صورتی که ترامپ توافق هسته‌ای را زیر پا نمی‌گذاشت و کارزار «فشار حداکثری» را بر این تحمیل نمی‌کرد باز هم روابط این دو کشور همچنان تیره می‌ماند. بیانیه اوباما پس از امضای برجام نیز آشکارا بهبود روابط امریکا با ایران و اینکه تهران بازیگر خوبی است را رد می‌کرد.» این نشریه امریکایی با اشاره به رویکرد سختگیرانه دولت بایدن هم نوشت: «در همین حال، امید به تغییر رژیم و براندازی در تهران همچنان موضوع عمده بحث و گفت‌و‌گوها در واشنگتن است. با این حال ممکن است که همانند گذشته غیرواقع بینانه بودن این مسأله ثابت شود.»