« ابتکار» وضعیت بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کرد زیر پای خالی رمزارزها

کیمیا نجفی
محمد میرزایی، کارشناس بازار ارزهای دیجیتال می‌گوید: این حوزه تهدید بسیاری دارد اما فرصت‌های آن بیشتر از تهدیدهای آن است و اگر سرمایه‌گذاران بتوانند خود را به روز نگه دارند قطعا آینده خوبی در بازار خواهند داشت. فعالان بازار رمزارز شاید در مسیر نوساناتی را شاهد باشند اما با کمی صبر قطعا تمام موانع برداشته خواهد شد.
بیت‌کوین سال ۲۰۲۱ را انفجاری آغاز کرد و مرزهای مقاومتی را یکی پس از دیگری پشت‌سر گذاشت و همین مسئله موجب شد تا نظرها را به خود جلب کند اما حالا مدتی است که سقوط این رمزارز نقل محافل شده است.
ریزش قیمت‌ها در بازار ارز دیجیتال از یکشنبه ۲۲ خرداد استارت خورد. بر اساس گزارش‌های ارزش سرشناس‌ترین ارز دیجیتال بازار که روز سه‌شنبه ۲۲ هزار و ۳۴۰ دلار بود، صبح روز چهارشنبه به ۲۱ هزار و ۲۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. ریزش‌های پی‌درپی در بازار رمزارزها اکنون این سوال را به وجود می‌آورد که چه سرنوشتی در انتظار بازار ارزهای دیجیتال است؟ محمد غفوری، تحلیلگر ارز‌های دیجیتال در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ به بررسی وضعیت بازار رمزارزها پرداخته و در این‌باره گفته است: «طی هفته اخیر آمار‌ها نشان داد که آمریکا با تورم بالا روبه‌رو است و همین مسئله باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر شده باشند. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو دوباره نرخ بهره را افزایش دهد. هنگامی که نرخ بهره بالا برود می‌تواند بر بازار کریپتوکارنسی و همچنین تمام بازار‌های مالی تاثیرگذار باشد. به همین دلیل شرایط بازار رمزارز‌ها کاملا نوسانی بوده و نمی‌توانیم بگوییم که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت سرمایه‌گذاری مناسبی را در حوزه رمزارز‌ها خواهیم داشت. اما من معتقدم بازار کریپتوکارنسی به خصوص بیت‌کوین در بلندمدت آینده خوبی خواهد داشت و قطعا در دو_سه سال آینده بازار رمزارز‌ها یک بازار پویا خواهد بود. »


روند نوسانی در بازار رمزارزها ادامه خواهد داشت
محمد میرزایی، کارشناس بازار ارزهای دیجیتال نیز با بررسی روند بازار در پاسخ به این پرسش که چه سرنوشتی در انتظار رمزارزها است، به «ابتکار» گفت: اگر با یک دید بلندمدت بخواهیم به این مارکت نگاهی داشته باشیم باید بدانیم که ما در یک روند نزولی قرار داریم و قطعا این روند نزولی ادامه‌دار خواهد بود. به عبارتی دیگر حتی ممکن است بازار عدد‌های پایین‌تر از 20 دلار را تجربه کند. البته شاید در این روند نزولی، جهش‌های موقتی را تجربه کنیم اما با توجه به اطلاعاتی که از اقتصاد کلان گرفته می‌شود ادامه‌دار بودن روند نزولی در بازار رمزارزها به خصوص دارایی‌های ریسکی مثل بیت‌کوین حتمی خواهد بود.
بازارهای مالی ماهیت یکسانی دارند
این کارشناس بازار ارزهای دیجیتال در ادامه صحبت‌هایش به این تصور که سرمایه‌گذاران در حوزه رمزارزها هیچ راهی برای برگرداندن سرمایه‌شان ندارد اشاره کرد و گفت: این تصور وجود دارد که سرمایه‌گذاران در حوزه ارزهای دیجیتال دست‌شان به هیچ‌جایی بند نیست، این در حالی است که سرمایه‌گذاران در تمام بازارهای مالی همچین وضعیتی را دارند. بازارهای مالی دارای یک ماهیت یکسان هستند، سرمایه‌گذاران در هیچ بازاری دست‌شان به جایی بند نیست حالا می‌خواهد بازار بورس ایران باشد یا بازار رمزارزها. وی با تاکید بر اهمیت نوع رمزارزها برای سرمایه‌گذاری افزود: اگر افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در این حوزه را داشتند با افراد کاردان مشورت کرده باشند قطعا دارایی‌هایشان را به رمزارزهایی اختصاص داده‌اند که ریسک کمتری داشته است دقیقا همانند بیت‌کوین. اما اگر دارایی را به سمت رمزارزهایی برده‌اند که ریسک بالایی داشته است قطعا در این بازار متضرر می‌شوند و روند نزولی فعلی می‌تواند بسیاری از دارایی‌های بی‌پشتوانه را حذف کند. بنابراین اینکه افراد بر روی چه رمزارزی سرمایه‌گذاری کرده‌اند بسیار دارای اهمیت است.
سرمایه‌گذاران صبور بدانند که موانع از سر راه برداشته خواهد شد
این کارشناس بازار رمزارزها اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاران بر دارایی همچون بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند بدانند که جای نگرانی وجود ندارد چراکه در بلند مدت روند برای این رمزارز صعودی خواهد بود. شاید در مسیر نوساناتی را شاهد باشند اما با کمی صبر قطعا تمام موانع برداشته خواهد شد.
کسب علم و دانش، اولین و آخرین توصیه
میرزایی در ادامه صحبت‌هایش به افرادی که قصد ورود به بازار رمزارزها را دارند توصیه کرد: اولین و آخرین توصیه‌ای که می‌توان به افرادی که قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال را دارند این است که بدون تخصص و دانش وارد این بازار نشوند. نه تنها این بازار بلکه تمام بازارها نیازمند دانش و آموزش است البته این بازار به دلیل نو بودن و پیچیدگی که دارد نیاز به علم بیشتری هم دارد.
وی افزود: علم بیشتر ریسک‌‌های بیشتری را هم پوشش می‌دهد. هنگامی که فرد به خوبی بازار را بشناسد و بلد باشد در چنین شرایطی که با نوسان و نزول روبه‌رو می‌شویم می‌تواند از ریسک و خطر بازار تا حد بالایی مصون باشد. دوستان باید علم و آگاهی خود را در بازار افزایش دهند و بدانند که این حوزه تهدید بسیاری دارد اما فرصت‌های آن بیشتر از تهدیدهای آن است و اگر سرمایه‌گذاران بتوانند خود را به روز نگه دارند قطعا آینده خوبی در بازار خواهند داشت.