رایزنی فشرده امیرعبداللهیان برای احیای برجام


وزیر امور خارجه درباره گفت‌وگوی
تلفنی‌اش با مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: به آقای بورل گفتم توافق خوب و پایدار ضروری است، اما به شرطی که طرف مقابل از رفتارهای دوگانه و متناقض خود دست بکشد.
به گزارش تجارت به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه اینستاگرامش به گفت‌وگوی تلفنی شنبه (۲۸ خرداد ماه) با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرداخت و نوشت:شنبه با آقای جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد آخرین تحولات مربوط به مذاکرات و لغو تحریم‌ها به صورت تلفنی گفت‌وگو کردم. به آقای بورل گفتم توافق خوب و پایدار ضروری است، اما به شرطی که طرف مقابل از رفتارهای دوگانه و متناقض خود دست بکشد. به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شدم ما بعد از صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس (بین‌المللی انرژی اتمی) نشان دادیم که از حقوق ملت عقب نشینی نمی‌کنیم و اگر آمریکا بخوهد رفتار غیرسازنده خود را ادامه دهد، با پاسخ متناسب ما مواجه خواهد شد. ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین و مناسب‌ترین مسیر و راه‌حل است.
وی افزود: این نکته را یادآور شدم که ایران هیچ‌گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است.



وزیر خارجه اضافه کرد: در این گفت‌وگو آقای بورل نیز برای تداوم ایفای نقش مثبت در رسیدن به توافق نهایی ابراز تمایل کرد و گفت: راه برون رفت از شرایط کنونی، پیگیری دیپلماسی و اجتناب از اقدامات غیرسازنده است. ایشان همچنین به اراده سازنده ایران برای دستیابی به توافق خوب و پایدار اذعان داشت و در ادامه گفت تا رسیدن به توافق در وین فاصله زیادی نداریم و اکنون نیز زمان آن است که گفت‌وگوها مجدداً و با سرعت از سر گرفته شود و تلاش شود تا از افزایش تنش جلوگیری شود.
به گزارش فارس، ۱۸ خرداد ماه قطعنامه‌ پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) با همکاری آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع پاکستان، هند و لیبی تصویب شد. البته پیش از تصویب این قطعنامه، سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۱ در واکنش به گزارش سیاسی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین تلاش برای صدور قطعنامه، از توقف فعالیت دوربین‌های فراپادمانی آژانس در ایران و همچنین فعالیت‌ دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس خبر داد.
وزیر امور خارجه ۱۳ خرداد ماه و قبل از صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس نیز در گفت‌وگوی تلفنی با مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس ، بی تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری ایران مواجه خواهد شد. رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن قدردانی از تلاش‌های جوزپ بورل، بار دیگر بر آمادگی و اراده ایران برای ادامه و به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در مسیری واقع بینانه و مورد توافق تأکید کرد.
[۵:۳۴ بعدازظهر, ۱۴۰۱/۳/۲۹] اقای مسعودی: امیرعبداللهیان همچنین ۳۰ اردیبهشت ماه نیز در تماس تلفنی «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها و مهمترین تحولات بین‌المللی از جمله بحران اوکراین گفت‌وگو و تبادل نظر کرده بود. وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو با بیان این‌که در سفر انریکه مورا به تهران ابتکاراتی مورد بررسی قرار گرفته، بر حسن نیت و اراده لازم جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق در وین تأکید کرد.