بهار «دیپلماسی همسایگی »

رئیس‌جمهوری در نشست خبری با همتای قزاقستانی خود گفت: «نگاه‌های مشترکی بین تهران و نورسلطان در مسائل منطقه‌ای و جهانی وجود دارد.»
سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری با همتای قزاقستانی خود در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد گفت: «ظرفیت‌های بسیاری بین ایران و قزاقستان وجود دارد که این ظرفیت‌ها باعث افزایش و ارتقای همکاری‌ها بین دو کشور خواهد شد. امضای تفاهمات بین دو کشور نشانه‌ای از اراده این دو کشور برای افزایش روابط بین تهران و نورسلطان است.»
 رئیسی ادامه داد: «روابط تجاری ایران و قزاقستان در این چند ماه اخیر به بیش از ۵۰درصد افزایش یافته که حجم مبادلات بین تهران و آلماتی در گام اول می‌تواند تا سه‌میلیارد دلار افزایش یابد.»
رئیس‌جمهوری گفت: «ما مصمم هستیم علاوه‌بر روابط دوجانبه، روابط خود را در سطح منطقه‌ای گسترش دهیم.»



رئیس‌جمهوری ادامه داد: «برای مثال همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های منطقه‌ای مانند سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا می‌تواند در منطقه افزایش یابد. همچنین برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با همسایگان در دریای خزر در اولویت است و قصد افزایش همکاری‌ها را در این زمینه داریم. علاوه‌بر همکاری‌های منطقه‌ای بنای دو کشور این است که در سازمان‌های بین‌المللی و همکاری‌های بین‌المللی گام‌هایی برداشته شود.»
رئیسی  به ظرفیت‌های بسیار در جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: «این امر می‌تواند زمینه ارتقای روابط میان دو کشور را فراهم کند و امضای تفاهم‌نامه‌های امروز یا در گذشته نشانه مهمی از اراده دو کشور برای توسعه روابط میان دو کشور است.»
رئیسی گفت: «روابط میان دو کشور می‌تواند در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، انرژی، ترانزیت و نفت و گاز در حد گسترده باشد و  زمینه فرهنگی و تمدنی دو کشور ایجاب می‌کند تلاش بیشتری برای توسعه فرهنگی بین تهران و آلماتی انجام دهیم. ما در مسائل منطقه و مسائل جهانی نگاه مشترکی داریم. برای مثال در مورد افغانستان و ضرورت تشکیل دولت فراگیر اشتراک نظر وجود دارد. اتفاق نظر داریم که حضور بیگانگان در منطقه امنیت‌ساز نیست و مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد. همچنین باور داریم مسئولان منطقه می‌توانند مسائل منطقه را حل کنند و گره منطقه به دست خود منطقه باز می‌شود.»
رئیس‌جمهوری در ادامه تاکید کرد که حل مشکلات منطقه و همه مناطق باید توسط مسئولان و مردم آن مناطق صورت گیرد و حضور بیگانگان در مناطق مختلف بیشتر بر مشکلات آن مناطق می‌افزاید و کمکی به حل مسائل نخواهد کرد.
رئیسی بار دیگر از همتای قزاقستانی و هیأت همراه او برای سفر به ایران تشکر کرد و گفت: «برای دعوت رسمی توکایف در زمان مناسب به قزاقستان سفر خواهم کرد.»

توکایف: ایرانیان می‌توانند به مدت ۱۴ روز بدون روادید به قزاقستان سفر کنند
رئیس‌جمهوری قزاقستان هم در این نشست از کشور ایران صمیمانه تشکر کرد و گفت: «اکنون ارتباط ما در حوزه دیپلماتیک مراحل پیشرفت را طی می‌کند و آقای رئیسی سهم زیادی در آن دارند و در این مدت همکاری و دوستی ما محکم‌تر شده و در زمینه فرهنگی نیز رونق یافته است. در چارچوب ساختارهای منطقه نیز همکاری‌های خوبی داریم.»
 «قاسم ژومارت توکایف» گفت: «امروز روابط دیپلماتیک ما با جمهوری اسلامی ایران ۳۰ ساله شد و در این مدت همکاری‌های بسیار زیادی در همه زمینه‌ها داشتیم. قزاقستان و ایران در همه زمینه‌ها با هم روابط خوبی دارند. همچنین این ارتباطات را می‌توان در حوزه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مشاهده کرد.»
او گفت: «امروز مذاکرات گسترده‌ای مطرح و موضوعات بسیاری بررسی شد. هر دو طرف علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت ترانزیتی هستند و در این زمینه کریدورهایی که شرق به غرب و شمال و جنوب را به هم متصل می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارند.»
توکایف گفت: «در زمینه کشاورزی نیز با ایران مذاکراتی داشتیم که منجر به ارتقای روابط قزاقستان و ایران خواهد شد. اسناد و قراردادهایی که امضا شد نیز باعث پیشرفت دو کشور می‌شود. همچنین حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان در سه ماه اخیر ۵۰درصد افزایش یافته است.»
رئیس‌جمهوری قزاقستان از حضور ایرانیان برای سفر به آلماتی و بدون روادید خبر داد و گفت که ایرانیان می‌توانند ۱۴ روز بدون روادید به این کشور سفر کنند.
توکایف گفت: «در زمینه کشاورزی نیز با ایران مذاکراتی داشتیم که منجر به ارتقای روابط قزاقستان و ایران خواهد شد. اسناد و قراردادهایی که امضا شد نیز باعث پیشرفت دو کشور می‌شود.»
رئیس‌جمهوری قزاقستان افزود: «ایران یک مرکز تمدن باستانی و یک شریک مهم در جهان اسلام است. این دو کشور در کنار دریای خزر دوست یکدیگر هستند.»
توکایف از همتای ایرانی خود به‌طور رسمی برای سفر به کشورش دعوت کرد.

ایران و قزاقستان ۹ سند همکاری امضا کردند
پیش از نشست خبری، مراسم امضای اسناد همکاری و یادداشت‌ تفاهم بین تهران و نورسلطان در حضور رؤسای‌جمهوری و بین وزرای دو کشور در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد برگزار شد.
این سند همکاری‌ها در زمینه‌های توسعه حمل‌ونقل ترانزیتی، مبادلات علمی و فرهنگی، انرژی، کشاورزی، فرهنگی، مبادلات تجاری-اقتصادی و دیگر زمینه‌هاست که بین وزیران ایران و قزاقستان و در حضور رؤسای‌جمهوری به امضای طرفین رسید.
«یادداشت تفاهم میان مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه و موسسه تحقیقات سیاست خارجی وزارت امور خارجه قزاقستان»، «برنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مطالعات تحلیلی و تبادل تجربه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه افزایش تجارت دوجانبه، میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی قزاقستان در زمینه کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی و وزرات صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان در زمینه تجارت و ترانزیت محصولات کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صداوسیمای ایران و آژانس دولتی خبر قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت گاز مونای گاز قزاقستان» و «یادداشت تفاهم همکاری میان راه‌آهن ایران و شرکت سهامی راه‌آهن ملی قزاقستان» اسنادی بود که در حضور سران ایران و قزاقستان به امضای وزرا،‌ استانداران و مسئولان مربوطه دو کشور رسید.
همچنین در ابتدای مراسم امضای اسناد همکاری دو کشور، رئیسی و توکایف بیانیه مشترک دو کشور را نیز امضا کردند.
در این مراسم ۹ سند همکاری ۲۰ساله به امضای هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و قزاقستان رسیده است.
رئیس‌جمهوری قزاقستان پس از شرکت در بیست‌وپنجمین مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ در روسیه، پیش از ظهر دیروز با دعوت رسمی سیدابراهیم رئیسی در صدر هیأتی عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.