رشد علمی و فناوری ایران مرا شگفت‌زده کرد

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا که اخیرا به کشورمان سفر کرده بود‌، در گفت‌وگویی با شبکه خبری المیادین لبنان با بیان اینکه سفرش به منطقه غرب آسیا‌، یک راهبرد است، درباره علت این مسئله تأکید کرد: این سفر، مربوط به جهان و انسانیت جدیدی است که با هم آن را می‎‌‌سازیم. در این سفر، گرمای انسانیت را احساس کردیم که فقط مربوط به فردی به نام مادورو نبود، بلکه تحسین مردم ونزوئلا بود.
وی گفت: جهان تازه‌ای متولد شده است و ما عملاً درباره تولد جدید انسانیت صحبت می‌کنیم که همه به سمت آن در حال حرکت هستیم.
رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به اینکه جهان جدید، جهان بدون امپراطوری‌های سلطه‌گر است، ادامه داد: «در این جهان، هیچ‌کس به تنهایی پلیس و قاضی نیست. ما خواستار جهانی هستیم که همه برابر باشیم و صرف‌نظر از وسعت و بزرگی کشور و حکومت، به هم احترام بگذاریم».
مادورو با تأکید بر اینکه خواستار جهان چندقطبی است که در راستای توسعه اقتصادی و علمی تلاش کند، تصریح کرد: «در مذاکراتم با رهبران کشورها، اجماع جدیدی را لمس کردم که درباره نوعی زایش و تولد جدید انسانیت است».


وی با اشاره به اینکه اجماع جدیدی در قرن حاضر متولد شده که درباره نیاز جهان به صلاح و توافق است، گفت که شیفته مفهوم رئیس‌جمهور، ملت و کشور مقاوم است.
مادورو با بیان اینکه هژمونی امپراطوری‌های جهان در مرحله فروپاشی قرار دارد و کشورهای جدیدی در نظام جهانی ظهور کرده است، خاطرنشان کرد، دیگر این امکان وجود ندارد که یک کشور بر این اساس که یک قدرت هژمون است، بتواند دستور بدهد.
رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به اینکه این کشور توانسته است همه تهدیدها و تحریم‌های سخت و جنایتکارانه را پشت سر بگذارد، درباره تحولات اوکراین عنوان کرد: نمی‌دانیم افزایش تنش در جنگ سیاسی و نظامی اوکراین، ما را به کجا خواهد برد.
وی ادامه داد: «جنگ در اوکراین، فقط یک جنگ نظامی داخلی نیست، بلکه یک جنگ جهانی و اقتصادی و دارای اثرات سیاسی و دیپلماتیک است. تنها چیزی که نخبگان آمریکا و اروپا می‌بینند، حرص و ولع این کشورها برای انتقام‌گیری از روسیه است.
مادورو در ادامه این مصاحبه به نقش امپراطوری‌ها در ایجاد نفرت در عرصه بین‌الملل، تأکید کرد، ملت ونزوئلا، قربانی امپریالیسم آمریکا هستند و به همین دلیل «ما مبارزه می‌کنیم. ما ملت مقاومی هستیم. ما بخشی از جهان چندقطبی هستیم و در خط مقدم قرار داریم. انتخاب کردیم که پیش‌قراول ساخت جهان جدید برای انسانیت جدید باشیم».
رئیس‌جمهور ونزوئلا ضمن آرزوی صلح برای ملت‌های فلسطین، لبنان، ایران، سوریه و همه ملت‌های خاورمیانه، گفت که موضع همیشگی این کشور در قبال مسئله فلسطین، تأیید حق تاریخی آنان در استقلال ارضی ملت است و به همین دلیل، مخالف تهدید به جنگ و خشونت علیه مردم فلسطین هستیم.
وی در پاسخ به این سؤال که ایران توافق ۲۵ ساله با چین و ۲۰ ساله با روسیه دارد و اکنون توافق ۲۰ ساله با ونزوئلا هم امضا کرد و معنایش این است که ونزوئلا هم برای ایران کشوری محوری محسوب می‌شود، گفت: «اتفاق خوبی است که به روابط دوجانبه و تحولات دنیا در بیست سال آتی نگاه کنیم و برای روابط اقتصادی، علمی و فنی خود برنامه‌ریزی کنیم. من در کشورهای دیگر که رفته‌ام، گفته‌ام، این سؤال را که ما و ملت‌هایمان صد سال پیش کجا بودیم. ما و ملت‌هایمان دویست سال پیش کجا بودیم؟ مردم ما از هم خبر نداشتند اما موقعیت ما در قرن ۲۱ چیست؟ ما مقابل این قرن ایستاده‌ایم. این عصر، عصر ملت‌هاست عصر دنیای جدید و انسانیت جدید. لذا این توافق بیست ساله خیلی برای من مهم است. ما بیست سال دیگر کجا ایستاده‌ایم؟ می‌توانید تصورش را بکنید؟ در دنیای از نوعی دیگر خواهیم بود. دوره جدید به سرعت متولد می‌شود و آنچه رخ می‌دهد، عصری جدید به سوی انسانیتی جدید است.
مادورو در پایان تأکید کرد که در حالی از ایران به کشور خود بازگشته است که از سطح پیشرفت علمی و تکنولوژیکی که این کشور طی سال‌های گذشته به دست آورده، شگفت‌زده شده است.