برخورد قاطع در انتظار اخلالگران بازار طلا و ارز

به گزارش خبرگزاری میزان، مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در رابطه با واکنش دستگاه قضا نسبت به افزایش ۲۵ درصدی اجاره بهای مسکن که در جلسه سران قوه مطرح شد، اظهارداشت: آنچه مصوبه است و به قوه قضائیه ابلاغ شود، در جهت تنظیم امور کمک خواهیم کرد. در زمان کرونا نیز همین موارد مطرح بود و مصوبات ستاد ملی کرونا را نصب العین قرار دادیم که فصل الخطاب است.
ستایشی در واکنش به انتشار خبر مسدود شدن ۷ هزار حساب بانکی و دستگیری ۵۰ نفر در حوزه طلا و ارز و همچنین اقدامات قوه قضائیه درخصوص جلوگیری از قیمت ‌سازی متخلفان در بحث طلا و التهاب این بازار، بیان داشت: مطابق موازین قانونی و مصوبات شورای هماهنگی سران قوا، عزم مسئولان مربوطه برای برخورد با هرگونه اخلال در نظام اقتصادی، حوزه ارزی و طلا، جزم است و با اخلالگران این حوزه با قاطعیت برخورد خواهد شد.
وی ادامه داد: نتیجه اقدامات مسئولان امر را شاهد هستیم که امروز بازار در آرامش قرار گرفته و در ادامه مسیر نیز با تدابیر اتخاذ شده سامان مناسبی را به خود خواهد گرفت.
سلب ارفاقات قانونی


از مخلان امنیت عمومی و آسایش مردم
سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به عدم بازدارندگی احکام برای مجرمان استفاده‌کننده از سلاح سرد، گفت: تاکیدات موکدی که در این حوزه داریم و از دستورات مکرر رئیس‌قوه قضائیه است، از این موضوع حکایت دارد که به زورگیران، اخلالگران در نظم جامعه و افرادی که افساد فی الارض می‌کنند هیچ‌گونه ارفاقی نخواهد شد.
ستایشی تاکید کرد: ارفاق و ترحمی به مخلان امنیت عمومی و آسایش مردم نخواهیم کرد، اعطای هرگونه بخشش، عفو، تخفیف یا برخورداری از ارفاقات از مجرمان حوزه جرایم خشن سلب شده است.
وی با بیان اینکه دستورات و تاکیدات رئیس‌قوه قضائیه درخصوص این موضوع به تمامی دادستان‌ها و زندان‌های کشور ابلاغ شده است، اظهارداشت: هر فردی که با استفاده از سلاح سرد یا گرم بخواهد امنیت مردم را خدشه‌دار کند، با قاطعیت تمام با وی برخورد خواهد شد، لذا ضابطان قضایی با صلابت و قاطعیت با این موارد بر اساس موازین قانون برخورد کنند تا شاهد برخی موارد در سطح جامعه نباشیم.
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به شناسایی زورگیر جواهرات یک زن در تهران، گفت: این فرد در کمترین زمان ممکن شناسایی، دستگیر و به عنوان مفسد فی الارض مورد محاکمه قرار گرفت و حکم اعدام وی اجرا شد. لذا با شرور، زورگیر و متعدی به حریم مردم تعارفی نداریم و با قاطعیت با این افراد برخورد خواهیم کرد.
ورود دستگاه قضا به موضوع دپو خودرو
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا قوه قضائیه در رابطه با مقابله با باند خودرو موسوم به باند عباس‌آباد که موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شده است، ورود داشته است، بیان داشت: دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضائیه و ستاد تسهیل و اقتصاد مقاومتی بر این قضیه ورود پیدا کرده و نظارت می‌کند. همچنین معاونت حقوق عامه دادستانی در همان زمان دپو خودروها در پارکینگ‌ها ورود پیدا کرده و بخشی از آن توسط سازمان بازرسی کل کشور تعیین تکلیف شد. بنابراین به صورت مجدانه در این موضوع و سایر موارد که در رابطه با اخلال در مسائل اقتصادی بوده در حال پیگیری است و متعاقبا نتیجه اعلام می‌شود.
بازداشت 2 نفر از کارکنان بانک ملی
در موضوع سرقت از صندوق امانات
ستایشی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا پرونده‌ای برای مدیران بانک ملی بابت قصور در قضیه سرقت از صندوق امانات بانک‌ ملی تشکیل شده یا خیر؟ گفت: دو نفر از کارکنان بانک در موضوع سرقت از صندوق امانات بانک ملی بازداشت شدند و تحقیقات از آنها در حال انجام است. اتهام آنها سهل‌انگاری در رابطه با تضییع حقوق اموال دولتی است که پس از رسیدگی نتیجه قاطعانه‌ای اتخاذ خواهد شد.
آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده استفاده از ماینر در بورس تهران
وی در واکنش به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل سابق بورس تهران به اتهام خرید و نگهداری و استخراج دستگاه‌های رمز ارز، گفت: در بحث رمزارزها، بورس تهران از شخصیت حقوقی مستقلی از سازمان بورس برخوردار است و در شمول اشخاص حقوقی عمومی تلقی نمی‌شود و در واقع دولتی نبوده و موسسه عمومی غیر‌دولتی نیز نیست. درخصوص این موضوع، حدود ۸۲ دستگاه ماینر بدون اخذ پروانه مورد بهره‌برداری قرار گرفته که با توجه به اینکه این افراد در ارگان دولتی یا موسسات عمومی غیر‌دولتی مشغول به کار نبوده‌اند، با تمسک به مقررات موجود به ویژه ماده ۲۶۵ آیین دادرسی کیفری موجب منع کیفر شدند اما به دلیل اینکه این افراد از برق استفاده کردند، پرونده مذکور به دادگاه کیفری ۲ ارجاع شده و در حال رسیدگی است.