احیای برجام ضرورتی ملی

کیکاوس پورایوبی - هرچند امروزه دیپلماسی از ساختار و شکل کلاسیک و سنتی آن خارج شده و با بسط و گسترش روابط بین‌الملل و پذیرفتن قواعد جدید بازی با بکارگیری فناوری نوین ارتباطات، ماهیت آن از شکل محدود و مخفی به صورت علنی و رسمی تغییر یافته است، لیکن در دیپلماسی‌های پنهان با رمزگشایی از کدها و سیگنال‌های موجود که بلافاصله از طرفین مذاکره کننده مخابره می‌شود با بررسی موشکافانه تحلیل محتوا، حدس‌های اولیه‌ای می‌توان زد که فرایند دیپلماسی به کدامین جهت در حال حرکت است.
اخیرا قطار تیم مذاکرات از وین به کندی، خود را به دوحه رسانده و شاید ایستگاه بعدی آن تهران باشد خدا را چه دیدید سیاست بیشتر از هر دانشی پوست‌اندازی و خود را بروز رسانی می‌کند، متحدان امروز می‌شوند دشمنان فردا و بالعکس دشمنان امروز می‌شوند متحدان فردا.
بار دیگر ایران و تروئیکای اروپایی، روسیه، چین و بصورت غیر مستقیم آمریکا باب مذاکره و آهنگ احیای برجام را به صدا درآورده‌اند، توافقی که قبلا امضاء و با عدم پایبندی آمریکا به آن عقیم مانده است، این سند بین‌المللی یکبار دیگر در دولت سیزدهم به مدار حرکت درآمده، بنابراین فارغ از هر حزب، جناح و گروه‌های سیاسی نیاز به حمایت دارد، فراموش نکنیم برجام معاهده ملی است که منافع ملی ما سخت به احیای آن گره خورده است.
لازم است الیت‌های جامعه، هنرمندان، نویسندگان، رسانه‌ها و افکار عمومی بصورت یکپارچه هم از تیم مذاکره کننده و هم از اصل موضوع حمایت کنند فارغ از آن که نتیجه نهایی مورد نظر حاصل نشود،


گرچه محتوای آن به دور از جار و جنجال‌های رسانه‌ای و خبری در پشت درهای بسته در حال انجام است، لیکن نباید فراموش کنیم بسیاری از معاهدات مهم بین‌المللی ابتدا در دیپلماسی پنهان انجام گرفته و پس از به بار نشستن به اطلاع عموم رسانده شده است.
به دور از هرگونه تعصبی و پرهیز از هرگونه‌ پیش‌داوری اصل مذاکره و به سرانجام رسیدن آن برایمان مهم است.
در مقطع بغرنج اقتصادی که کشور و مردم بسر می‌برند مهم نیست سکان هدایت این کشتی طوفان زده را کدام دولت در دست داشته باشد، یا اجرای آن را دیپلمات حرفه‌ای و کهنه‌کاری مانند دکتر ظریف برعهده گرفته باشد یا دیپلمات‌های دیگر، مهم هدف است برای تامین منافع ملی.
با توافق برجام، زمین و زمان بهم نمی‌خورد، تامل نمایید بیش از یک دهه است که کشور رشد اقتصادی نداشته و در بیشتر مواقع حتی رشدی منفی به بار آورده، ده سال باید با رشد اقتصادی ۸ درصد شتاب داشته باشیم تا مدار زندگی به ابتدای دهه نود برسد.
در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر تورم لجام گسیخته اندکی کنترل شود، ارزش پول ملی متعادل، بیکاری کاهش پیدا کند و وضعیت معیشت مردم بهبود یابد، تحقق این اصل مهم قطعا در گرو برداشتن تحریم‌های ظالمانه و تعامل با جهان بین‌الملل است.
برجام مسکنی است تا انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا که پس از آن ممکن است چالش‌های جدیدی بین ایران و آمریکا پیش بیاید و اگر بار دیگر سکان اختیار کاخ سفید در دستان فرد لمپنی مانند ترامپ قرار گیرد آن وقت باز پاشنه در به همان روی خواهد چرخید که اکنون می‌چرخد در غیر این صورت بازی برد - برد را یکبار دیگر می‌توان ادامه داد، حتی ممکن است برای همیشه.
جهت کاستن از آلام جامعه و رنج‌های نهفته در چهره های مضطرب مردم از برجام دفاع کنیم و منافع جناحی و حزبی را به برجام گره نزنیم.