تل آویو در بن بست انتخابات زودهنگام

 زهره صفاری/ تصمیم نمایندگان کنست به انحلال پارلمان، رژیم‌صهیونیستی را در کمتر از 4سال در حالی برای پنجمین‌بار به دور باطل انتخابات کشاند که با تفویض اختیارات نخست‌وزیری به یائیر لاپید و اعلام جنگ بنیامین نتانیاهو برای رقابت قدرت، روزهای آتی دولت ائتلافی پرچالش‌ترین روزهای این رژیم را رقم خواهد زد. این در حالی است که «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم‌صهیونیستی برگزاری انتخابات‌ پی‌درپی را رویدادی مضر برای این رژیم قلمداد کرده بود.
به گزارش «بیزینس اینسایدر» وزیر خارجه دولت نفتالی بنت به‌عنوان چهاردهمین نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از دیروز دوران ریاست خود را بر دولت ائتلافی آغاز کرد اما با توجه به تعیین یک نوامبر به‌عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمان، یائیر لاپید یکی از کوتاه‌ترین دوران نخست‌وزیری این رژیم را خواهد داشت. این در حالی است که به‌رغم افول محبوبیت نخستین دولت ائتلافی متشکل از احزاب چپ، لیبرال و حتی عرب در دوران بنت و پیشتازی حزب بنیامین نتانیاهو در نظرسنجی‌ها، او همچنان عمر دولتش را فراتر از انتخابات می‌داند. لاپید عصر پنجشنبه و در مراسم تفویض قدرت گفت: «ما هر کاری خواهیم کرد تا بتوانیم دولتی دموکرات، خوب و قدرتمند بسازیم چراکه این هدف بالاتر از همه اهداف است.»
اما به باور تحلیلگران، اتفاقات چند روز اخیر و تصمیم پارلمان برای انحلال، چیزی جز تمدید بحران سیاسی دنباله‌داری نیست که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم‌صهیونیستی در کانون آن قرار دارد. بدون‌شک چهار انتخابات بی‌حاصل گذشته، تنها رفراندومی برای پذیرش دوباره نخست‌وزیری بود که به خاطر رشوه و کلاهبرداری پرونده قطوری در دستگاه قضایی این رژیم دارد. در این شرایط یائیر لاپید که در آخرین دور انتخابات نیز برای از میدان راندن «بی‌بی» و پایان دوران 12ساله و طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری رژیم‌صهیونیستی، با ابتکارعملی کم‌سابقه ائتلافی چندگانه تشکیل و در اتحاد با نفتالی بنت، نتانیاهو را به گوشه رینگ قدرت فرستاد، بار دیگر در حالی وارد رقابت با رئیس دولت سابق صهیونیست‌ها شده است که در آستانه تور آسیایی «جو بایدن» در ماه آینده، امید زیادی به تغییر نظرسنجی‌ها به سود خود دارد.
چالش سخت


نفتالی بنت پس از یک سال با توجه به افزایش بحران‌های اقتصادی و سیاسی رژیم‌صهیونیستی برای اینکه دست نتانیاهو را از قدرت دور نگه دارد، حاضربه تفویض اختیارات به لاپید شد و اعلام کرد  در انتخابات آتی نیز شرکت نخواهد کرد، اما در شرایطی که نظرسنجی رسانه‌های عبری‌زبان نشان می‌دهد نتانیاهو و شرکایش در انتخابات آتی شانس بالایی برای تصاحب کرسی‌های پارلمان خواهند داشت، بازهم به نظر نمی‌رسد آنها بختی برای کسب 61کرسی اکثریت را داشته باشند. به عبارت دیگر اگر معادلات قدرت در رژیم‌صهیونیستی با ترتیب فعلی پیش برود، پیش‌بینی تکرار انتخابات ششم و بیشتر نیز دور از ذهن نخواهد بود. 
با این حال نتانیاهو که از آغازین روزهای دولت نفتالی بنت، شمشیر را برای آنها از رو بسته بود، به پشتوانه همین نظرسنجی‌ها پس از تفویض اختیارات به لاپید، گفت: «آنها قول تغییر و بهبود اوضاع را داده بودند، اما آزمون و خطای آنها به شکست انجامید. در این برهه ما تنها جایگزینیم؛ دولتی قدرتمند، بامسئولیت و باثبات ملی.»
او حتی از اظهارات یک هفته قبل نفتالی بنت در رسانه اسرائیل درباره تلاش برای حفظ ائتلاف نیز به سود خود بهره گرفت و در بیانیه‌ای نوشت: «این خبری فوق‌العاده برای میلیون‌ها شهروند اسرائیل است.»
ناظران بی‌بی‌سی معتقدند لاپید در برهه فعلی، سخت‌ترین چالش را با نتانیاهو خواهد داشت، چراکه او تنها چند ماه مانده به انتخابات را برای برگرداندن نظرسنجی‌ها به سود خود فرصت دارد. در عین حال تحلیلگران با توجه به رویکرد متفاوت رئیس‌جمهور امریکا به دولت ائتلافی و نتانیاهو، تبریک زودهنگام کاخ سفید به بنت و سپس لاپید، سفر پیش‌روی جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی را یکی از بزرگ‌ترین شانس‌های نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای بهبود اوضاع می‌دانند.
رؤیایی که محقق شد
یائیر لاپید که 10سال قبل مجری‌گری برنامه‌های سیاسی را برعهده داشت، همواره رؤیای نخست‌وزیری رژیم‌صهیونیستی را در سر می‌پروراند و حتی در یکی از مصاحبه‌هایش نیز به آن اذعان کرده بود. این سیاستمدار 59ساله رژیم‌صهیونیستی با خبرنگاری وارد عرصه سیاسی شد و همواره به‌عنوان یکی از هواداران سکولاریسم شناخته می‌شد. لاپید در دوران خدمت سربازی در مجله‌ای نظامی مشغول به کار شد و گرچه به دانشگاه نرفت اما علاوه بر کتاب، ستون‌نویس روزنامه‌ها نیز شد. وی آهنگسازی و بازیگری را نیز تجربه کرده است و بسیاری او را یکی از قدرتمندترین مصاحبه‌کنندگان با سران رژیم‌صهیونیستی می‌دانستند. او در پی اعتراضات اجتماعی و اقتصادی 2011 این رژیم، حزب «یش عتید» (آینده آنجا است) را با هدف حمایت از طبقه متوسط تشکیل داد و در انتخابات 2013 نیز نمایشی قدرتمندانه داشت و سرانجام اواخر 2014 در ائتلافی با نتانیاهو به‌عنوان وزیر اقتصاد وارد کابینه رژیم‌صهیونیستی شد، با این حال پس از چند دوره انتخابات، با تغییر موضعی آشکار علیه دولت، در جایگاه رهبر اپوزیسیون‌ها قرار گرفت و در یکی از دادگاه‌های نتانیاهو نیز علیه نخست‌وزیر وقت شهادت داد.