«ابتکار» اما و اگرهای ساخت تولید توسط گروه صنعتی زر را بررسی کرد خودرو با طعم اسپاگتی

کیمیا نجفی
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به صحبت‌ها درخصوص ورود زرماکارون به حوزه خودرو‌سازی می‌گوید: اگر بنگاه اقتصادی از سرمایه‌های شخصی خودش استفاده کند و یا بتواند سرمایه‌هایی را جذب کند مجاز است که در هر زمینه‌ای فعالیت کند، بنابراین ورود یک تولیدکننده مواد غذایی به صنعت خودروسازی ایرادی ندارد.
اخیرا گفته شده است که گروه صنعتی زرماکارون تصمیم به فعالیت در حوزه خودروسازی گرفته است. آنطور که مشخص است زر خودرو مجوزهای جدید را برای تاسیس کارخانه خودروسازی از وزارت صمت دریافت کرده و قصد دارد در نهایت خط تولید خودرو راه‌اندازی کند. بر این اساس به نظر می‌رسد به زودی شاهد رقابت زر خودرو با ایران‌خودرو و سایپا باشیم. البته صحبت ورود زرماکارون به حوزه خودروسازی مسئله تازه‌ای نبوده و قبلا هم مطرح شده بود اما به نظر می‌رسد که این موضوع جدیت پیدا کرده است.
قائم مقام مدیر عامل گروه صنعتی زر ماکارون در گفت‌وگویی در این راستا اعلام کرده است که جواز تولید زر خودرو برای گروه صنعتی زرماکارون از سوی وزارت صمت صادر شده است. زرخودرو ساختمان مرکزی و زمینی به مساحت تقریبی ۴۴۰ هکتار در استان البرز – اتوبان کرج خریداری و جواز تاسیس ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودروهای مختلف، از خودروی اقتصادی تا خودروی سواری و انواع کامیون و کامیونت را گرفته است.


مهدی امینی در پاسخ به این پرسش که آیا آمادگی‌های اولیه برای ورود به صنعت برای گروه زر فراهم شده است؟ گفت: «گروه صنعتی زر مطالعات و مذاکرات اولیه در زمینه طراحی، تولید و مهندسی در زمینه تولید خودرو را آغاز کرده است و در آینده نزدیک جزئیات بیشتری از روند فعالیت ما در زمینه خودروسازی رسانه‌ای خواهد شد.»
وی با بیان اینکه گروه صنعتی زر به دنبال افزایش تولید و کیفیت خودرو در ایران است، افزود: «امیدواریم که در این راستا موثر و مفید باشیم و بتوانیم به تغییر در میزان تولید و بهره‌وری در صنعت خودرو کمک کنیم. ما به‌دنبال تولید خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب برای مردم هستیم.»
معاون شرکت زر ماکارون با بیان اینکه فعالیت گروه صنعتی زر به تولید غذا ختم نمی‌شود، افزود: «گروه صنعتی زر اولین تولیدکننده میل‌لنگ خودرو در ایران است پس مجموعه صنعتی زر تخصص لازم در این صنعت دارد. ما صنعتگر هستیم و صنعت‌گران می‌توانند اتفاق‌های بزرگی در کشور رقم بزنند.»
ورود بنگاه‌های اقتصادی به حوزه‌های مختلف ایرادی ندارد
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ورود گروه صنعتی زر به حوزه تولید خودرو به «ابتکار» گفت: هر بنگاه اقتصادی در هر حوزه‌ای که بخواهد می‌تواند فعالیت داشته باشد. به بیانی دیگر اگر بنگاه اقتصادی از سرمایه‌های شخصی خودش استفاده کند و یا بتواند سرمایه‌هایی را جذب کند مجاز است که در هر زمینه‌ای فعالیت کند. هنگامی که ما بنگاه‌های اقتصادی را دولتی می‌بینیم این سوال مطرح می‌شود که آیا نیاز به یک تولیدکننده جدید در حوزه خودروسازی هست یا خیر ؟ این سوال اشتباه است. شاید هم عده‌ای گمان کنند که با یک تولید‌کننده تازه بقای خودروسازان دیگر به خطر بیفتد. خب به خطر افتادن خودروسازان دیگر اهمیتی ندارد و آنها نیز با وجود شرایط جدید باید بتوانند خود را مدیریت کنند.
ادعاهای بزرگ باورپذیری کمتری دارند
وی در ادامه صحبت‌هایش به برخی صحبت‌ها در خصوص تعداد تولید خودرو توسط این شرکت اشاره کرد و گفت: ادعاهایی که بزرگ باشد باورپذیری کمتری را به دنبال خواهد داشت. بررسی در مقابل ادعاهای بزرگ، ضریب باورپذیری را کم می‌کند.
این کارشناس صنعت خودرو با بررسی جزئیات تولید خودرو توسط گروه صنعتی زر اظهار کرد: تولید یک میلیون خودرویی که زرماکارون آن را وعده داده است که بر اساس آن 600 هزار دستگاه خودرو اقتصادی، 200 هزار دستگاه خودرو هیبردی نیمه لوکس و لوکس و 200 هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در گردش امکان‌پذیر نیست.
زاوه گفت: در شرایطی که تحریم هستیم و اف‌ای‌تی‌اف را هم نمی‌پذیریم و با توجه به اینکه باید تولید کاملا داخلی باشد نشان می‌دهد که 20 میلیارد دلار سرمایه‌ لازم است. عددی که اعلام کرده‌اند 1.4 میلیارد دلار است که این پول همان زمینی است که اکنون برای ساخت کارخانه خریداری کرده‌اند.
وی تاکید کرد: 20 میلیارد دلار سرمایه‌ای نیست که در کشور وجود داشته باشد. بنابراین یک حساب و کتاب باورپذیری وعده‌ها را سخت می‌کند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ما طی سال‌های اخیر شعارهای بسیاری را در حوزه‌های مختلف شنیده‌ایم و نتیجه این شعارها این می‌شود که ما چیز بیشتر از گروه بهمن و یا مدیران خودرو نخواهیم دید و نهایت یک منتاژکار چینی خواهد شد، من شخصا خوشبین به این مسئله نیستم.
وی بار دیگر تاکید کرد: با وجود اما و اگر باید گفت اینکه یک بنگاه اقتصادی که تولیدکننده مواد غذایی است اگر می‌خواهد وارد حوزه تولید خودرو شود هیچ ایرادی ندارد اما باید گفت که وعده‌های داده شده باورناپذیر است و با واقعیت‌ها تناسب ندارد.