افراد ناکارآمد نباید در مصادر حساس باشند

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در بيست‌وهشتمين سفر استاني خود به کرمانشاه در نشست با فعالان اقتصادي، جمع مردم کرمانشاه و شوراي اداري اين استان گفت: رژيم صهيونيستي بداند که نبايد در اين منطقه چشم طمع به هيچ کجا داشته باشد. برقراري ارتباط و عادي‌سازي روابط، به هيچ وجه براي رژيم صهيونيستي امنيت‌ساز نخواهد بود. اين پيام را همه خبرنگاران به همه جهان مخابره کنند که ايران اسلامي امروز از همه زمان‌ها قوي‌تر و آمريکا از هميشه ضعيف‌تر است. وي بيان کرد: ارتقاي کارآمدي و افزايش اعتماد و اميد مردم به نظام مهم‌ترين ماموريت ما است و نبايد در اين زمينه با کسي رودربايستي داشته باشيم.
اهم اظهارات آيت‌ا... سيد ابراهيم رئيسي از اين قرار است:
استقلال و عزت کشور در گرو توجه به توليد است. اقتصاد دولتي، اقتصاد تعاوني و اقتصاد بخش خصوصي بايد در کنار يکديگر فعال باشند، اما امروز سهم اقتصاد دولتي بسيار زياد است، لذا تلاش خواهيم کرد دولت را از تصدي‌گري در اقتصاد خارج و از بخش خصوصي حمايت کنيم. توانمندسازي بخش خصوصي يک ضرورت است و دولت بايد از اقتصاد بخش خصوصي حمايت کند. معناي مردمي‌سازي دولت، واگذاري کار توليد به بخش خصوصي و ميدان دادن به بخش تعاوني است. تسهيلات و حمايت‌هاي حقوقي بايد در اختيار توليدکننده فعال قرار گيرد. بايد به طرفي حرکت کنيم که اقتصاد و توليد براي توليدکننده قابل پيش‌بيني باشد. همه بايد تلاش کنند تورم کنترل شود و بايد از هر بي‌انضباطي اقتصادي که موجب تورم مي‌شود، جلوگيري شود. در 6 ماهه دوم سال 1400 که کار دولت را شروع کرديم، تلاش شد از اقدامات تورم‌زا جلوگيري کنيم، لذا از بانک مرکزي استقراض نکرديم، پايه پولي را افزايش نداديم و سعي کرديم چاپ پول صورت نگيرد.
*از مجلس خواستيم که اجازه دهند، به برخي اقدامات و قوانين لايحه بودجه که تورم‌زا است، عمل نکنيم و در مورد آنها تجديدنظر شود. به‌طور مثال گفتيم اگر حقوق گمرکي با ارز نيمايي محاسبه شود، طبيعتاً هزينه گمرکي بالايي به واردکننده تحميل مي‌شود و آثار تورم‌زا در اقتصاد ايجاد مي‌کند. از رسانه‌ها اين حرف بنده را که گفتم انجام برخي از اقدامات را براي سال آينده مي‌گذاريم، درست منعکس نکردند يا درست متوجه نشدند و گفتند قرار است برخي کالاها را گران کنند که اين موضوع حرف بنده نبود، بلکه مفهوم سخن بنده اين بود که بعضي از اقداماتي را که به موجب قانون بايد آنها را اجرا کنيم و اجراي آنها موجب تورم مي‌شود، انجام ندهيم. رشد اقتصادي در گرو مهار تورم است. اگر تورم مهار شود، با افزايش سرمايه‌گذاري و بهره‌وري شاهد رشد اقتصادي خواهيم بود. اعتماد به نفس، توجه به داشته‌هاي کشور و نيروي خلاق کارآمد، زمينه‌هاي خوبي براي رشد اقتصادي کشور در راستاي سرمايه‌گذاري و افزايش بهره‌وري هستند.


بايد براي راه‌اندازي صنايع نيمه‌تعطيل و تعطيل تلاش شود. دولت مردمي به دنبال کلنگ‌زني طرح‌هاي جديد نيست، بلکه تلاش مي‌کنيم مشکل واحدها و طرح‌هاي معطل حل شود و به چرخه توليد بازگردند. توجه به دو حوزه پتروپالايشگاه‌ها و دانش‌بنيان‌ها از مهم‌ترين برنامه‌هاي دولت است، کار دانش‌بنيان يعني دانايي به توانايي تبديل شود و اين موضوع با جديت در عرصه فعاليت پتروپالايشگاه‌ها دنبال مي‌شود. راه‌حل اين مشکل فعال کردن بازارچه‌هاي مرزي است. مرزهاي ما فرصت‌هاي ما هستند و بايد از آنها نهايت استفاده را بکنيم. يکي از فرصت‌ها تبديل مرز به محل تبادلات تجاري است.
* براي کنترل تورم که مردم، دولت و همه مسئولان را رنج مي‌دهد، گام‌هايي برداشته شده و ان‌شاء‌ا... با قوت دنبال خواهد شد. نرخ رشد نقدينگي به کمترين حد خود در 16 ماه اخير رسيده است، اظهار کرد: روند خلق پول بانک‌ها کاهشي شده و اينها همه نشانه‌هاي آن است که علاوه بر اصلاح برخي از ساختارهاي نادرست اقتصادي، گام‌هايي در جهت توسعه زيرساخت‌ها در حال برداشته شدن است که ان‌شاءا... آثارش در زندگي مردم آشکار خواهد شد. همراهي شما مردم با دولت به کارهاي بزرگي منتج مي‌شود که دوستان را اميدوار و دشمنان را نااميد مي‌کند. متأسفانه برخي از کشورهاي منطقه در حال ترانزيت ناامني و تروريسم از غرب و ايالات متحده به منطقه هستند، اجازه دهيد در جمع مردم غيور و مقاوم کرمانشاه به آمريکايي‌ها و متحدان آنها در منطقه بگويم که ملت بزرگ ايران هيچگونه ناامني و بحران را در منطقه نمي‌پذيرد و هرگونه خطايي در اين منطقه با پاسخ سخت و پشيمان‌کننده‌اي مواجه خواهد شد.
آمريکايي‌ها و متحدان منطقه‌اي‌اش بدانند که ملت‌هاي مسلمان منطقه از روابط تحقيرآميز دولت‌هاي خود با آمريکايي‌ها که موجب غارت منابع آنها مي‌شود، سخت بيزارند. قدرت نظامي، توانايي‌ها و اقتدار ايران در منطقه را امنيت‌ساز است؛ دخالت بيگانگان و آمريکايي‌ها در منطقه جز ايجاد بحران و ناامني نتيجه ديگري ندارد. رژيم صهيونيستي بداند که نبايد در اين منطقه چشم طمع به هيچ کجا داشته باشد. برقراري ارتباط و عادي‌سازي روابط، به هيچ وجه براي رژيم صهيونيستي امنيت‌ساز نخواهد بود. اين پيام را همه خبرنگاران به همه جهان مخابره کنند که ايران اسلامي امروز از همه زمان‌ها قوي‌تر و آمريکا از هميشه ضعيف‌تر است. شما ما را با تحريم‌ها و تهديدها آزموديد، چرا امرِ تجربه‌شده را دوباره مي‌آزماييد؟
* اعتماد مردم را سرمايه‌اي بزرگ مي‌دانيم که براي دولت مردمي مسئوليت‌آفرين است، هم دولتمردان و همه کساني که به نام دولت مردمي کار مي‌کنند، با توجه به اين مسئوليت بايد در جاي‌جاي کشور بدون هيچ حاشيه‌اي، به شکل انقلابي به مردم انقلابي خدمت کنند. اگر مديري يا کارشناسي در هر اداره و سازماني روحيه تحول‌خواهي، انقلابي، مردم‌داري و ولايي ندارد و دغدغه او دغدغه مردم نيست، حتما بايد به حاشيه رانده شود. نه اينکه از اداره اخراج شود، اما حتما نبايد مدير و در مصدر تصميم‌گيري باشد؛ اين انتظار مردم از دولت خدمتگزار انقلابي است. اعتماد مردم به دولت براي آن بوده که از اين دولت انتظار کار انقلابي، سريع و دقيق و گره‌گشايي از مشکلات زندگي خود دارند، اگر کسي تحول‌خواه نيست، کار امروز را به فردا موکول مي‌کند، با روابط ناسالم، رشوه و پارتي‌بازي مي‌خواهد مسائل را از مسير خود خارج کند، نبايد در اين دولت تحمل شود.
با ظرفيت‌هاي موجود هيچ مشکلي در اين کشور غير قابل رفع نيست اما بايد مسائل را با تدبير و رويکرد علمي تا حصول نتيجه دنبال کرد. امروز اراده دولت به حداقل رساندن مشکلات مردم است، براي حل مشکلات وجود ظرفيت‌ها و تخصيص اعتبارات اهميت دارد، اما مهمتر از آنها نقش مديران در انجام طرح‌ها و پيگيري کارهاست. اجراي مصوبات سفرهاي استاني باعث اميدواري مردم مي‌شود و اگر در اجراي اين مصوبات تعلل شود، مردم نااميد خواهند شد. امروز اميدآفريني مهم‌ترين اولويت جمهوري اسلامي ايران است، امروز دشمن از راه‌هاي مختلف به دنبال مايوس کردن ملت است و در مقابل ما تلاش داريم با ساختن و آباداني مردم را به نظام اميدوار نگاه داريم. امروز علاوه بر نيروهاي مسلح مقتدر، توليدکنندگان و فناوران کشور عقبه راهبردي اقتدار جمهوري اسلامي ايران هستند، دشمنان از پيشرفت و اقتدار ايران ناراحت هستند و نمي‌خواهند قدرتمند باشيم. اين ميدان، عرصه نبرد اراده‌هاست و ما در سنگري ايستاده‌ايم که بايد با کار و تلاش مضاعف با دشمن مبارزه کنيم.
کارآمدي نظام اداري و مهم‌تر از آن مردم متدين، اميدوار و حاضر در صحنه، مهم‌ترين مولفه قدرت و اقتدار جمهوري اسلامي ايران است. هر چه مردم اميدوارتر شوند و اعتماد آنان به نظام افزايش يابد و هر چه نظام اداري کشور کارآمدتر شود، کشور با شتاب بيشتري به سمت تعالي و پيشرفت حرکت خواهد کرد. بارها تاکيد کرده‌ام که مسئولان از نيروهاي انقلابي کارآمد بهره بگيرند و اگر نيرويي کارآمدي نداشته و روحيه تحول‌خواهي ندارد، نبايد در مصدر امور قرار گيرد. ارتقاي کارآمدي و افزايش اعتماد و اميد مردم به نظام مهم‌ترين ماموريت ما است و نبايد در اين زمينه با کسي رودربايستي داشته باشيم. اگر کسي در مسير اجراي کارها مانع‌تراشي کرده و تاخير ايجاد مي‌کند، اگر دل کار کردن ندارد و در مسير خدمت خطرپذير نيست، بدون رودربايستي بايد کنار گذاشته شود. افراد ناکارآمد نبايد در مصادر تصميم‌گيري و حساس به کار گرفته شوند.