این مرد دودمان فوتبال را به باد داد!

شهروند| پرونده‌ای که از حدود دو سال قبل ذهن مخاطبان فوتبال را درگیر کرده، به زودی به سرانجام می‌رسد و جریمه‌ای هنگفت و سنگین نصیب فدراسیون ایران خواهد شد. مربی‌ای که بدترین نتایج تاریخ فوتبال ایران را با تیم ملی گرفت و بعد از مدت کوتاهی به کشورش برگشت خورد، با شکایت به فیفا خواهان دریافت مبلغی بزرگ از فدراسیون فوتبال شده بود که به نظر می‌رسد به زودی این اتفاق خواهد افتاد.
اگرچه مدیران وقت فدراسیون فوتبال بعد از اینکه ویلموتس ایران را ترک کرد با اطمینان از محکومیت این مربی بلژیکی حرف می‌زدند، اما همان زمان کمیته انضباطی فیفا فدراسیون ایران را به پرداخت مبلغ 6.2 میلیون یورو به ویلموتس محکوم کرد و با اعتراض ایران، پرونده به دادگاه عالی ورزش رفت.
حالا گمانه‌زنی‌ها حکایت از نصف شدن محکومیت ایران توسط  CAS دارد، اما حتی اگر مبلغ جدید حکم علیه فدراسیون ایران 3 میلیون یورو هم باشد، شکستی بزرگ در کارنامه حقوقی فدراسیون و البته افرادی که با نداشتن آگاهی لازم قرارداد ویلموتس را امضا کردند، ثبت شده است.

اظهار نظری که همه چیز را عوض کرد
چیزی که باعث شده ماجرای شکایت مارک ویلموتس دوباره سر زبان‌ها بیفتد، صادر شدن حکم پرونده توسط دادگاه عالی ورزش نیست؛ بلکه به انتخابات فدراسیون فوتبال ارتباط دارد. با توجه به اینکه مهدی تاج، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال و مسئول مستقیم عقد قرارداد با ویلموتس، کاندیدای احراز دوباره این سمت شده، مخالفان او در رسانه‌های مختلف مانور زیادی روی پرونده ویلموتس دادند.



مخالفان تاج در روزهای گذشته همه از او به عنوان مقصر اصلی بزرگ‌ترین پرونده‌های حقوقی فوتبال ایران نام بردند. در چنین فضایی یک موج رسانه‌ای به راه افتاد که حکایت از شکسته شدن این حکم در دادگاه عالی ورزش داشت.
در نهایت یک اظهار نظر از سوی فردی که در فدراسیون مهدی تاج مسئولیت حقوقی بر عهده داشت، باعث شد تا خیلی‌ها تصور کنند که این حکم واقعا شکسته شده و وکلای فدراسیون برنده این پرونده بوده‌اند؛ در حالی که این ماجرا ابعاد دیگری نیز دارد.
حکم پرونده ویلموتس 3 میلیون یورو شد؟
اگر حکم پرونده‌ای از سوی فیفا به طور رسمی اعلام شود، بدون شک فدراسیون فوتبال هر کشوری اولین مرجعی خواهد بود که از آن باخبر می‌شود و اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهد. در شرایطی که فدراسیون فوتبال خبری درباره حکم پرونده ویلموتس نداشت، صفی‌الله فغان‌پور، مسئول حقوقی این فدراسیون در زمان مدیریت مهدی تاج با حضور در یک برنامه تلویزیونی از شکسته شدن حکم خبر داد.
به گفته او، با حکم دادگاه عالی ورزش، دعوی ایران روی جریمه 6.2 میلیون یورو ثمربخش بوده و این جریمه به نصف (سه میلیون یورو) کاهش یافته است. او طی این مصاحبه چندبار از جمله «شکسته شدن رأی» استفاده کرد. جالب اینکه به گفته فغان‌پور، رأی نهایی و قطعی از سوی دادگاه عالی ورزش صادر شده و ابلاغ آن در یکی، دو روز آینده اتفاق خواهد افتاد.
چنین اظهار نظری اما با واکنش فدراسیون فوتبال مواجه شد. در اطلاعیه فدراسیون فوتبال آمده است: «برخلاف برخی اخبار منتشرشده از منابع غیر رسمی و افرادی که هیچ‌گونه سمتی در این‌خصوص ندارند، تاکنون رأی پرونده مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی ایران، از جانب دادگاه عالی ورزش اعلام نشده و در صورت اعلام رسمی این رأی، اطلاع‌رسانی لازم از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال انجام خواهد شد. فدراسیون فوتبال از نمایندگان محترم رسانه‌ها درخواست می‌کند اخبار مرتبط با این فدراسیون را از طریق منابع رسمی و اشخاص صاحب سمت در این‌خصوص پیگیری کنند.»
حکم 3 میلیون یورویی پیروزی است؟
با همه مسائل موجود، فرض می‌کنیم که ادعای فغان‌پور (که در زمان ایجاد این پرونده پای خود را کنار کشیده و اعلام کرده بود دخل و تصرفی در قرارداد نداشته) درست باشد و حکم سنگین 6.2 میلیون یورویی به 3 میلیون یورو تقلیل پیدا کرده باشد. آیا این برای فوتبال ایران پیروزی است؟
شاید برخی از یاد برده‌اند که فدراسیون فوتبال هنگامی که ویلموتس ایران را ترک کرد 2 میلیون یورو به این مربی پرداخت کرده بود. پولی که از شرکت شستا قرض گرفته شد و عدم توانایی فدراسیون در بازگرداندن آن، ساختمان فدراسیون فوتبال و دو دانگ ساختمان باشگاه پرسپولیس را به این شرکت واگذار کرد! این جدا از ده‌ها میلیارد تومانی است که فدراسیون فوتبال نقدا به حساب شستا واریز کرد که جمعا عدد بزرگی محسوب می‌شود.
این در شرایطی است که قیمت مارک ویلموتس در بازار فوتبال دنیا پیش و حتی بعد از حضور در ایران حدود 450 هزار یورو بود. طبق اعلام سایت‌های خارجی، ویلموتس حتی با وجود قرارداد سنگین با فدراسیون فوتبال ایران به رقم قراردادش اضافه نشد و این مربی بلژیکی در کازابلانکای مراکش هم کمتر از 500 هزار یورو دریافت کرد که این ارقام هیچ‌وقت رد نشد.
پس می‌توان این‌طور برداشت کرد که فدراسیون فوتبال وقت، قیمت یک مربی 450 هزار یورویی را به  2.25 میلیون یورو رساندند و حالا نیز بر فرض اینکه حکم پرونده کم شده باشد، باید 3 میلیون یوروی دیگر به او پرداخت کنند!
دو میلیون یورو پرداخت اولیه، سه میلیون رأی CAS به‌اضافه جریمه دیرکرد آن، ساختمان فدراسیون فوتبال و دو دانگ ساختمان باشگاه پرسپولیس به‌همراه پرداخت ده‌ها میلیارد تومان به شستا فقط برای یک امضا پای قرارداد عجیب مربی 450 هزار یورویی؛ جمع این خسران بزرگ با نرخ کنونی ارز حدود 200 میلیارد تومان است که هرگز پیروزی به حساب نمی‌آید.

ماهی یک میلیون یورو هدیه به ویلموتس
یک نکته دیگر، مدت‌زمان حضور ویلموتس در ایران است. این مربی بلژیکی اوایل سال ۱۳۹۸ ابتدا به ایران سفر و امکانات کمپ تیم‌های ملی را از نزدیک بررسی کرد. او سپس اول خرداد ۱۳۹۸ با حضور در دفتر نمایندگی ایران در بروکسل، قراردادش را با ایران امضا کرد. پرونده حضور ویلموتس در ایران در تاریخ ۲۳ آبان و بعد از باخت مقابل عراق بسته شد. او به بلژیک رفت و دیگر به ایران بازنگشت تا اینکه فدراسیون چند هفته بعد رسما خبر جدایی‌اش را تایید کرد.
در واقع ویلموتس در حدود ۵ ماه و برای ۶ مسابقه (با احتساب دو بازی دوستانه مقابل سوریه و کره جنوبی) سرمربی ایران بود. او ۲ میلیون یورو قبل از دیدار با بحرین گرفت و با احتساب ۳ میلیون یورو رأی دادگاه کاس، بالغ بر ۵ میلیون یورو دریافتی از ایران خواهد داشت. به نوعی می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که این مربی که مقامات وقت فدراسیون او را «نجیب» می‌خواندند، ماهی یک میلیون یورو برای فدراسیون آب خورد؛ آن هم در شرایطی که هیچ آورده‌ای برای تیم ملی به جز «بدبختی» نداشت.

در انتظار حکم رسمی پرونده از سوی CAS
اما حکم نهایی این پرونده عجیب چه زمانی صادر می‌شود؟ روزبه وثوق‌احمدی، وکیل فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس این‌طور توضیح داده است:‌ «من به عنوان وکیل پرونده که در دیوان داوری ورزش حضور دارم، می‌گویم که
تا این لحظه هیچ ابلاغی مبنی بر صدور رأی دریافت نکرده‌ایم و تمام این
مواردی که مطرح شده گمانه‌زنی رسانه‌هاست.»
او ادامه داد: «خیلی از پرونده‌های CAS به تعویق افتاده است. در پرونده فدراسیون فوتبال ایران و مارک ویلموتس، تیر ماه سال گذشته جلسه رسیدگی‌اش برگزار شد و الان در چندین مرحله به تعویق افتاده، اما در ۲۰ - ۲۵ روز گذشته، CAS اخطاری فرستاد که شما باید مبلغی به عنوان مابقی هزینه رسیدگی پرداخت کنید تا بعد از آن رأی ابلاغ شود. این گمانه‌زنی‌ها به همین دلیل به وجود آمده است. در حال حاضر این مبلغ پرداخت شده و رأی در آستانه صادر شدن است.»
وثوق‌احمدی درباره احتمال شکسته شدن رأی افزود: «من به شکسته شدن رأی امیدوار هستم. تلاش‌های گروهی زیادی انجام شد و امیدواریم رأیی که کمیته تعیین وضعیت فیفا صادر کرده بود، شکسته شود. با این حال هیچ چیز مشخص نیست و تا زمانی که رأی ابلاغ نشود، نمی‌توان چیزی گفت.»