در توسعه صنایع واردات باید مشروط به انتقال تکنولوژی شود


آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز چهارشنبه در مراسم چهل و دومین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی که در محل پژوهشگاه رویان برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای جهاد دانشگاهی و مرحوم کاظمی آشتیانی مؤسس پژوهشگاه رویان، جهاد دانشگاهی را مولود انقلاب اسلامی و منشأ خدمات علمی ارزشمند برای کشور دانست.
دکتر رئیسی با تاکید بر نقش امیدآفرین مجموعه جهاد دانشگاهی در کشور، گفت: نکته مهم درباره این مجموعه علمی این است که توانسته به خوبی‌اندیشه‌ها و نظریه‌های علمی را تبدیل به ثروت کرده و در بخش‌هایی از کشور که نیازمند کار علمی و نوآورانه است، گره‌گشایی کند. این همان الگویی است که باید در بخش‌های دیگر نیز آن را دنبال کنیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه جهاد دانشگاهی بسیاری از آرزوها و خواسته‌های کشور در حوزه علم و فناوری را محقق کرده است، تصریح کرد: اگر علم و دانش در کنار منابع و ظرفیت‌های کشور قرار گیرد و دانایی منجر به توانایی‌ شود، در همه عرصه‌ها شاهد دستاوردهای عظیم خواهیم بود.


دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به دستاوردهای ارزشمند جهاد دانشگاهی در زمینه‌های ژن‌درمانی و سلول‌درمانی، اظهار داشت: این دستاوردها منجر به خودکفایی در بخش‌های مهمی از نظام سلامت و درمان شده و بر همین اساس جزء مظاهر مهم استقلال و قدرت کشور به شمار می‌رود.
رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و تلاش برای بازگشت نخبگان به کشور و حمایت جدی دولت از این روند، افزود: جهاد دانشگاهی پیشتاز و پیشران اقتصاد دانش‌بنیان و از مهم‌ترین نقش‌آفرینان در زیست‌بوم نوآوری کشور است که می‌تواند با برنامه‌ریزی درست و کنشگری حساب‌شده، زمینه را برای مهاجرت معکوس و بازگشت نخبگان به کشور را فراهم کند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه تجاری‌‌سازی دستاوردهای علمی را از مهم‌ترین مسئولیت‌های جهاد دانشگاهی دانست و با تاکید بر نقش مهم این مجموعه در تحقق نامگذاری سال، گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند با انتقال تجارب و تبیین دستاوردهای خود، برای توسعه تولید دانش‌بنیان و اشتغالزا الگو‌سازی کند و نقش مهمی را در تحقق این شعار ارزشمند ایفا نماید.
رئیس‌جمهور بومی کردن دانش در عرصه‌های مختلف از سوی جهاد دانشگاهی را خدمتی بزرگ به کشور عنوان کرد و افزود: در شرایطی که دشمن ما را در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه علم و فناوری تحریم کرده است، دستاوردهای ارزشمند جهاد دانشگاهی در دستیابی به دانش‌ روز دنیا در عرصه‌های مختلف و بومی‌ کردن آن به ویژه در موضوع درمان ناباروری و همچنین پیشگیری و درمان انواع سرطان، اقدامی بزرگ و شایسته قدردانی است.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت کادر‌سازی در حوزه علم و نوآوری، تاکید کرد: مرحوم کاظمی آشتیانی موسس پژوهشگاه رویان نماد جهاد دانش‌بنیان در کشور بود. ایشان توانست با اتکای به ظرفیت‌های کشور و نیروهای متعهد، کارآمد و خلاق تحول بزرگی را در حوزه علم و نوآوری رقم بزند و این ویژگی آن مرحوم بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تجلیل قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در ادامه بر ضرورت حمایت از اقدامات جهاد دانشگاهی در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشور تاکید کرد و گفت: در حوزه توسعه صنعتی، واردات باید مشروط بر انتقال تکنولوژی و به دقت به این فرآیند نظارت شود. نظارت در این حوزه را می‌توان به جهاد دانشگاهی سپرد.
رئیس‌جمهور در بخش پایان سخنان خود با اشاره به اینکه پیشرفت و عدالت، محور کار دولت است و دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت به شمار می‌آیند، اظهار داشت: نهادهای علمی از جمله جهاد دانشگاهی در این زمینه می‌توانند به توانی مضاعف یاریگر دولت باشند و با تعریف نظام مسائل کشور و اولویت‌بندی آنها، مشکلات کشور را به صورت علمی و فناورانه حل کند.
دکتر رئیسی در حاشیه این مراسم ضمن ادای احترام به یادبود شهدای والامقام جهاد دانشگاهی، از نمایشگاه آخرین دستاوردهای این نهاد علمی بازدید و با برخی از پژوهشگران و مدیران آن گفت‌وگو کرد.
از پیگیری حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد
آیت‌الله رئیسی همچنین در جلسه هیئت وزیران، وزرای امورخارجه و نیرو را مامور پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند کرد و گفت: دولت مردمی در پیگیری حقوق ملت به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد.
وی همچنین به وزارتخانه‌های مربوطه ماموریت داد که با جدیت، سایر راه‌های تامین آب شرب و آب کشاورزی برای مردم استان سیستان و بلوچستان از جمله از طریق حفر چاه‌های ژرف و اختصاص دکل‌های ویژه را پیگیری نموده و هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.
رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار دیروز خود با ائمه جمعه سراسر کشور، کارآمدی را مهم‌ترین شاخص در انتصابات مسئولان ملی واستانی و محلی اعلام کرد و گفت: مدیران دولت مردمی باید کارآمد، انقلابی و تحول‌خواه باشند و اگر غیر از این باشد، هدف‌گذاری‌های انجام گرفته محقق نخواهد شد.
رئیسی انتخاب مسئولان کارآمد را حق‌الناس خواند و گفت: مردم صاحبان اصلی نظام و انقلاب هستند و به گردن همه مسئولان حق دارند و ما نیز تحت هیچ شرایطی نباید از احقاق حق‌الناس کوتاه بیاییم.
رئیس‌جمهور با تشکر صمیمانه از مردم برای ادامه همکاری در مصرف برق خانگی گفت: الحمدلله با همراهی خوب مردم و مدیریت اثربخش وزارت نیرو، امسال مشکل قطعی برق نداشته‌ایم اما با توجه به کمبود زیرساخت‌های تولید انرژی، کنترل مصرف برق، همچنان یک اولویت مهم در کشور است.
رئیسی با انتقاد از اهمال برخی دستگاه‌ها در فروش اموال مازاد و با بیان اینکه فروش این‌گونه اموال تکلیفی قانونی است، وزیران را مکلف کرد، این وظیفه قانونی را با جدیت و مطابق آنچه در قانون مقرر شده، اجرا کنند.
وی با اشاره به اینکه تناقض در برخی آمارهای اعلام شده از سوی دستگاه‌های دولتی، افکار عمومی را دچار ابهام می‌کند، گفت: مرکز آمار مسئول ارائه آمارهای متقن در کشور است. فقط این آمار باید مبنای سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌‌سازی‌ها در کشور قرار بگیرد و سایر دستگاه‌ها نیز به آن تاسی کنند.
رئیس‌جمهور افزود: این‌گونه آمارهای نامستند، حتی در تصمیم‌‌سازی‌های درون دستگاهی نیز مشکل ایجاد می‌کند، بنابراین هر دستگاهی می‌خواهد آماری اعلام کند باید با مرکز آمار هماهنگ شود.
در بخش دیگری از این جلسه، گزارشی از آمادگی بخش خصوصی و تعاونی برای کمک به دولت ارائه شد که قدردانی رئیس‌جمهور را به همراه داشت. آیت‌الله رئیسی با اشاره به این اعلام آمادگی خاطرنشان کرد: این دو بخش با ظرفیت‌ها و امکانات وسیع خود آماده همکاری با دولت هستند و مسئولان دستگاه‌ها در سالی که محور نامگذاری آن تولید است، باید از این تمایل به همکاری بهره‌ ببرند و تولیدات از جمله در بخش خدمات به مردم را افزایش کمی و کیفی دهند.
در جلسه دیروز هیئت دولت گزارش‌هایی از وضع مناسب ذخایر کالاهای اساسی و طرح جهش تولیدات دیمی و محصولات شیلاتی ارائه شد.
آغاز انتقال آب به دریاچه ارومیه از دیگر مسائلی بود که در جلسه هیئت وزیران بررسی شد. مسئولان مرتبط در دولت امیدوارند با این اقدام احیای دریاچه ارومیه، شتاب ملموسی بگیرد.
انتخاب ۱۰ رئیس‌دانشگاه
در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
همچنین در هشتصد و شصت و ششمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، اعضای این شورا از مدال‌آوران و مربیان المپیاد جهانی دانش‌آموزی کشور تقدیر کردند. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون حدود ۷۰۰ مدال در مسابقات المپیاد جهانی توسط دانش‌آموزان کشورمان کسب شده است.
همچنین در این جلسه مقرر شد سند باشگاه دانش‌پژوهان جوان که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، هفته آینده ابلاغ شود.
اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، دکتر عالم‌زاده، دکتر محمد رجبی، دکتر محمدعلی کاظم‌بیگی و دکتر موسی نجفی را به عنوان اعضای هیئت امنای بنیاد ایران‌شناسی انتخاب کردند.
دستور جلسه بعدی امروز انتخاب رؤسای
۱۰ دانشگاه کشور بود که با تایید اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دکتر محمدامین ولی‌زاده حسنلویی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، دکتر فرهاد غلامی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، دکتر قباد محمدی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، دکتر سیدمحمد محمدی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی آبادان، دکتر علیرضا خسروپناه به ریاست دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دکتر محمد غلام‌نژاد به ریاست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، دکتر محمد نبی ‌احمدی به ریاست دانشگاه رازی کرمانشاه، دکتر حشمت‌الله علی‌نژاد به ریاست دانشگاه مازندران، دکتر حسین رضوان به ریاست دانشگاه همدان و دکتر محبوبه معین مقدس به ریاست دانشگاه کوثر بجنورد انتخاب شدند.