بازگشت تجاری اروپایی‌ها به ایران

گروه اقتصادی /تجارت ایران با کشورهای اروپایی با وجود تحریم‌های سختگیرانه در حال بهبود است. دولت سیزدهم بعد از تحکیم روابط با کشورهای همسایه، در حال برنامه‌ریزی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهایی است که به‌واسطه تحریم‌های ترامپ با ایران قطع همکاری کردند. از این‌رو طی چند وقت اخیر مسئولان تجاری کشور با همراهی بخش خصوصی سر میز مذاکره با مسئولان و تجار صربستان، آلمان و بلاروس نشستند و در این نشست‌ها همکاری‌های مشترک و صادرات کالاهای ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و طرف مورد مذاکره نیز برای آغاز و توسعه فعالیت‌های خود اعلام آمادگی کرده است. قرار است مذاکرات با سایر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه و... از سوی سازمان توسعه تجارت دنبال شود؛ بدین جهت فرصت‌هایی که در دولت گذشته از دست رفت، در این دوره احیا خواهد شد و تجار و فعالان اقتصادی می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی خود را افزایش دهند. در راستای توسعه تجارت با کشورهای اروپایی، این بار سیاستگذاران تجاری، به بواسطه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس سر میز مذاکره با تجار بلاروس نشستند.
ایجاد انجمن تجار ایرانی در بلاروس
سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع تجار و فعالان اقتصادی در مینسک پایتخت بلاروس، گفت: ضرورت دارد «انجمن تجار ایرانی در بلاروس» تشکیل شود تا فعالان اقتصادی با شرایط مناسبی همکاری‌های اقتصادی و تجاری را دنبال کنند. او با بیان اینکه تجربه و ارتباطات ایرانیان مقیم بلاروس برای رونق تجارت در این کشور حائز اهمیت است، تصریح کرد: موضوع سرمایه‌گذاری و تجارت ایرانیان در بلاروس، حضور در اوراسیا و عضویت ایران در آن، از جمله مسائل مهمی است که در تعاملات با دولت بلاروس مورد توجه قرار گرفته است. وزیر صمت افزود: مسأله توسعه اقتصادی دو کشور و ترانزیت‌ از ایران برای بلاروس، جزو اتفاقات مهم در حال پیگیری است و رایزن اقتصادی ایران بزودی در این کشور مستقر خواهد شد.
او با بیان اینکه نباید روابط ایران و بلاروس را دوجانبه دید، تصریح کرد: وقتی منافع دو کشور با هم گره بخورد فرصت‌های چندجانبه‌ای ایجاد می‌شود. بنابراین در مسیر توسعه تعاملات باید یک نقشه راه هم ترسیم شود؛ یکی از گزینه‌های تعاملات خوب مطرح شده لاستیک هست، از آنجا که برای خودروهای سواری در کشور تولید داریم ولی لاستیک ماشین‌های سنگین ما حدود ۷۰ درصد وارداتی است، می‌توانیم در این زمینه تعامل داشته باشیم.


تولید مشترک ایران و بلاروس در ماشین‌آلات معدنی
فاطمی امین، مسأله همکاری مشترک شرکت‌های معدنی ایران با شرکت‌های ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین بلاروس برای تولیدات مشترک را مورد اشاره قرار داد و بحث نظام رتبه‌بندی محصولات صادراتی را برای برند ملی حایز اهمیت دانست.
او افزود: بلاروس کشور صنعتی است و بویژه در ماشین آلات معدنی و صنایع سنگین پیشرفت‌های خیلی خوبی دارد؛ از طرف دیگر ایران در حوزه تجهیزات پزشکی به دستاورد‌های بسیار خوبی رسیده است لذا قرار شده در موضوعات عنوان شده، همکاری‌ها را آغاز کنیم؛ همچنین در توافقات اخیر بنا شده یکی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی ایران در بلاروس خط تولید خود را راه‌اندازی کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه صنعت بویژه ماشین‌سازی لازم است که ارتباطات گسترده‌ای شکل بگیرد و بلاروس با توجه به ظرفیت و جایگاهش برای این منظور مناسب است.
او یادآور شد: مباحث مالی و ویزای ایرانیان در بلاروس، دیگر مسائلی است که مورد پیگیری وزارت صمت قرار دارد.
تجارت 10 برابری با بلاروس
در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس تقویت و گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه همکاری‌های تجاری و صنعتی، کشاورزی و پرورش ماهی، سرمایه گذاری، زمین شناسی و منابع آبی، بهداشت و داروسازی، حمل و نقل و همکاری فیمابین اتاق‌های بازرگانی در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر حجم تبادلات مالی میان ایران و بلاروس ۴۰ میلیون دلار است و آن‌گونه که مسئولان در نشست‌های تخصصی هدفگذاری کردند، قرار است این عدد 10 برابر شود. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم این موضوع را تأیید کرده و گفته است: تجارت بین ایران و بلاروس در کوتاه مدت ۱۰ برابر و در گام بعد ۲۰ برابر می‌شود، در این میان نکته مهم صادرات تجهیزات دانش‌بنیان پزشکی به این کشور با قابلیت سالانه پنج میلیون دلار است.آخرین اطلاعات تجاری حاکی از آن است که در سال 1399 از مجموع 57 میلیارد دلار تجارت خارجی بلاروس، سهم ایران تنها 25 میلیون دلار بوده است.
هیأت ایرانی از بلاروس دست پر برگشت
در سفری که هیأت ایرانی برای اجلاس کمیسیون مشترک به مینسک داشته، تفاهم‌هایی نیز امضا شد. از جمله توافقات در حوزه ترانزیت است، بنا شده کالا‌های بلاروس از مسیر ایران صادر و همچنین محصولات مورد نیاز این کشور از مسیر ایران وارد شود. همچنین در حوزه‌های میکرو الکترونیک، راه‌سازی، دارو و تجهیزات پزشکی مذاکرات جدی و عملیاتی صورت گرفت. در نمودار بالابه کارنامه سه ساله واردات ایران از بلاروس و صادرات ایران به بلاروس اشاره شده است. در این اجلاس که ریاست طرف ایرانی با سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و ریاست طرف بلاروسی با پیوتر پار خومچیک، وزیر صنایع جمهوری بلاروس بود سایر موضوعات دارای اولویت به جهت توسعه همکاری بازرگانی و اقتصادی دو کشور مشخص شد. بدین جهت برگزاری منظم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، افزایش حجم مبادلات دوجانبه مبنی بر اصول منفعت متقابل و توسعه اقتصادی همه جانبه و پایدار بین دو کشور، گسترش دامنه تجارت متقابل کالاها، افزایش سهم کالاهای با فناوری پیشرفته با ارزش افزوده بالا و همچنین فراهم کردن شرایط برابر و شفاف جهت حضور سازمان‌های طرف‌ها در مناقصات بین‌المللی یکدیگر از جمله توافقات صورت گرفته در این اجلاس بود.
آلمان برای توسعه صنعت خودروی ایران وارد عمل خواهد شد
کشور دیگری که این روزها همکاری با آن تیتر اخبار شده، آلمان است. هیأتی که از آلمان به ایران آمده اذعان داشت صدمه‌ای که این کشور از قطع همکاری با ایران خورده بیش از ایران است. این هیأت به دنبال آن است که مذاکرات خود را به سرانجام برساند و به آلمان برگردد. از این‌رو در دیدار رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان با معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، بر استفاده از ظرفیت‌های فناوری و رویکردهای نوین طراحی محصول شرکت‌های آلمانی برای ارتقای کیفیت و توان تولید خودروسازان داخلی کشورمان تأکید شد. منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های علمی و فناوری شرکت‌های آلمانی و پیشرفت‌های این کشور در حوزه تحقیق و توسعه و طراحی بهینه محصول، زمینه ارتقای مراودات تجاری دو کشور را در صنایع حمل و نقل فراهم می‌کند.
او با تأکید بر اینکه آلمان در زمینه نوسازی و بهسازی خطوط تولید کشورمان در صنایع خودروسازی، ریلی، هوایی و دریایی می‌تواند مشارکت کند، افزود: از ورود ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و به‌روز جهان برای ارتقای توان تولیدی کشورمان در راستای افزایش کیفیت در حوزه خودرو، قطعه‌سازی و صنایع حمل و نقل استقبال می‌کنیم. او اضافه‌کرد: شرکت‌های ایرانی و آلمانی می‌توانند با همکاری‌های گسترده درازمدت، از ظرفیت‌ها، تجربیات و توانمندی‌های دو کشور در بهینه‌سازی فرایندها و ارتقای کیفیت تولیدات صنایع حمل و نقل بهره‌مند شوند.
آمادگی آلمان برای تعمیق مراودات
مایکل شومان، رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان نیز در این دیدار آمادگی کامل شرکت‌های آلمانی را برای گسترش و تعمیق مراودات اقتصادی با ایران، بویژه در حوزه صنایع حمل و نقل اعلام کرد.
او با بیان اینکه در حال حاضر یک‌هزار و ۳۰۰ نفر از شرکت‌ها و مؤسسات تحقیقاتی مختلف در آلمان عضو این اتحادیه هستند، گفت: هدف ما یافتن بازارهای نوظهور در دنیاست و در این راستا به شرکت‌های آلمانی کمک می‌کنیم تا شرکای اقتصادی خود را بیابند. یکی از نکات مهم در فعالیت این اتحادیه، شناخت کامل از طرف‌های تجاری است. ما معتقدیم این شناخت با ملاقات حضوری و مذاکره درباره توانایی‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر به‌دست می‌آید و به همین دلیل است که در ایران هستیم.
تصویر نادرست از ایران داریم
رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان با اشاره به روابط گسترده تاریخی میان ایران و آلمان، اضافه کرد: متأسفانه تصویر فعلی از ایران در میان آلمانی‌ها بیشتر از آنکه ناشی از تجربه مستقیم آنها باشد، برگرفته از تصویرسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی است و یکی از اهداف ما از این سفر این است که این تصویر منفی ناشی از عدم آگاهی از ایران را تغییر دهیم.
شرکت‌های آلمانی بی‌خبر از ظرفیت ایران
شومان با تأکید بر ضرورت گسترش روابط بین دو کشور، ادامه داد: با توجه به اتفاقات منطقه و ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی، منابع انسانی و انرژی ایران، امکانات جدیدی برای همکاری وجود دارد؛ اما متأسفانه ۹۵ درصد شرکت‌های آلمانی اصلاً از ظرفیت‌های ایران اطلاعی ندارند. او با بیان اینکه دهم و یازدهم اکتبر (۱۸ و ۱۹ مهرماه)، رویداد کاسپین ـ یوروپ را در حوزه انرژی و معدن در آلمان برگزار می‌کنیم و کشورهای حوزه خلیج فارس را هدف قرار داده‌ایم و می‌خواهیم پذیرای شرکت‌های ایرانی در این رویداد باشیم، اظهار داشت: همچنین پنجم اکتبر (۱۳ مهرماه) نیز همایشی درباره صنعت خودرو برگزار می‌شود که از شما دعوت می‌کنیم در این رویداد نیز حاضر شوید.