شاگردان مهدوی کیا در بلاتکلیفی

آدرینا ورشینگر/ فوتبال ایران در وضعیت بسیار بغرنجی به سر می‌برد. روزهایی که در آن بلاتکلیفی در بیشتر قسمت‌ها بیداد می‌کند و این شرایط همه علاقه مندان به این رشته را بسیار نگران کرده است. فوتبالی که بدون رئیس اداره می‌شود و افرادی هم که برای ریاست آن ثبت نام کرده‌اند، با انتقادهای بسیار جدی و زیادی مواجه هستند. یک روز دراگان اسکوچیچ توسط کمیته فنی از سرمربیگری تیم ملی برکنار می‌شود و چند روز بعد با تصمیم وتو شده از سوی هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به سمت خود بازمی‌گردد و با اینکه ظاهراً از او حمایت شده ولی به صورت قطعی مشخص نیست که این مربی کروات آیا در جام جهانی 2022 قطر روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند یا خیر. این موضوعات همه «گل» بود ولی حالا به «سبزه» تیم ملی امید نیز آراسته شده است. تیمی که از 9 شهریور سال گذشته هدایت آن به مهدی مهدوی کیا سپرده شده تا آن را به المپیک 2024 پاریس رهنمون سازد ولی حمایتی از او و تیمش صورت نگرفته تا موشک هامبورگ از تیم امید «نا امید» شود. مسأله مهم و پررنگی هم که حالا خودنمایی کرده، ندادن بازیکن از سوی باشگاه‌ها به این تیم است. شاگردان مهدوی کیا که خود را برای  حضور در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی آماده می‌کردند، از پنجشنبه گذشته تمرینات خود را آغاز کردند. برای این اردو ۲۶ بازیکن دعوت شدند که از این بین باشگاه‌های تراکتور، سپاهان، استقلال و پرسپولیس با حضور بازیکنان‌شان در این اردو مخالفت کردند. در این شرایط، تیم امید یکشنبه در دیداری دوستانه به مصاف پرسپولیس رفت و در حالی که ۷ بازیکن از ترکیب اصلی خود را در اختیار نداشت، 4-2 بازنده شد. عجیب‌ترین نکته‌ای که یکشنبه به وقوع پیوست، بازگرداندن امیرعلی صادقی، بازیکن اصلی تیم امید به تمرینات استقلال بود، چرا که ریکاردو ساپینتو سرمربی آبی‌ها از امتناع سرمربیان سایر تیم‌های لیگ برتر با دادن نفرات اصلی خود به تیم ملی امید اطلاع پیدا کرده بود و او هم دست به چنین کاری زد. در حال حاضر، محمد مهدی احمدی از پرسپولیس که خودش رودرروی تیم امید بازی کرد، مهدی هاشمی‌نژاد از تراکتور، صادقی از استقلال و یاسین سلمانی از سپاهان که از نفرات اصلی هستند به همراه یکی، دو بازیکن دیگر از جمله میلاد کر از تراکتور که دچار مصدومیت شده، در اردوی تیم امید نیستند.
مهدوی‌کیا: تا فرودگاه مهرآباد هم نمی‌رویم، چه رسد به پاریس
پس از بازی با پرسپولیس، مهدوی‌کیا در جمع خبرنگاران گفت: «من بعد از آمدن از ازبکستان جمله‌ای را گفتم و اگر قرار باشد با همین شرایط پیش برویم ما تا فرودگاه مهرآباد هم نمی‌توانیم برویم، چه برسد به پاریس! اصلاً از شرایط راضی نیستم و با این تیم نصفه و نیمه هیچ کاری نمی‌توان کرد. فکر نمی‌کنم با این شرایط بتوان ادامه داد. همه بازیکنان در آستانه مصدومیت قرار دارند و این روند هیچ کمکی به ما نخواهد کرد. تقریباً تک و تنها مانده‌ام. خیلی‌ها در فوتبال ایران دم از جوانگرایی زدند اما در عمل هیچ کس چنین کاری  نکرد.» پس از صحبت‌های مهدوی‌کیا با اعلام مدیررسانه تیم امید مشخص شد که درخواست انصراف شرکت از مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی به فدراسیون فوتبال ارسال شده. در این شرایط، بحث احتمال کناره‌گیری مهدوی‌کیا هم از سمتش مطرح شد که سایت فدراسیون فوتبال اعلام کرد: «این خبر از پایه کذب و بی‌اساس بوده و مهدوی‌کیا هیچ‌گونه استعفایی نداده و همچنان سرمربی تیم امید ایران است.» با این حال، قرار بود تیم امید دومین بازی دوستانه را دیروز برابر پیکان برگزار کند که این بازی به دلیل عدم همکاری باشگاه‌ها با تیم امید دوستانه لغو شد. مسئولان تیم امید، در این شرایط به مصوبه هیأت رئیسه فدراسیون در سال ۹۷ استناد می‌کنند که اگر هر باشگاهی 2 بازیکن ملی‌پوش خود را به تیم ملی امید ندهد، با محرومیت و جرایمی مواجه می شود و حالا این محرومیت شامل علیرضا رضایی دروازه بان فعلی استقلال هم شده است. سوای این مسأله، وضعیت دستیاران خارجی مهدوی‌کیا هم حاشیه ساز شده است. جان لامرز که قرارداد یک ساله داشت، به علت نگرفتن مطالبات خود به فیفا شکایت کرده. تیمو ماریو میلتنر، مربی دروازه‌بان‌های آلمانی هم که به صورت روزمزد با تیم امید کار می‌کرد، بعد از بازی‌های قهرمانی آسیا همراه این تیم نیست. تیمو روزنبرگ، مربی بدنساز این تیم هم بعد از رقابت‌های مقدماتی از این تیم جدا شده است. مهران شدیدی‌پور، مربی ایرانی - سوئدی با وجود داشتن قرارداد، مطالبات خود را نگرفته و حسام زیتونی‌نژاد، مربی دروازه‌بان‌ها هم از سال گذشته بدون داشتن قرارداد تیم امید را همراهی می‌کند. آنچه مشخص است این است که گلایه‌های کیا از همان جنس مربیان قبلی تیم امید است و مشخص می‌کند چرا در بیش از ۴ دهه است که پشت درهای المپیک باقی مانده‌ایم تنها حسرت می‌خوریم.
پیشنهاد عجیب سرپرست کمیته جوانان
غلامرضا جباری سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال، درباره سرنوشت تیم ملی امید گفت: «یکسری از بازیکنان و مربیان ما درگیر کرونا هستند و تعدادی بازیکن مصدوم داریم. اگرچه تست این بازیکن‌ها منفی شده اما اثرات منفی خود را روی آنها گذاشته و امکان شیوع این ویروس هم وجود دارد. ۳، ۴ بازیکن هم به تیم ملی نیامدند. مسابقات یک روز در میان برگزار می‌شود و نمی‌توانیم با ۱۴، ۱۵ بازیکن ناآماده به این بازی‌ها برویم. سطح مسابقات بالاست و جنبه حیثیتی هم دارد. باید با ۲۳ نفر به این مسابقات برویم. اگر شرایط لازم وجود داشت به بازی‌ها می رفتیم اما با شرایطی که می‌بینیم، امکان اعزام تیم وجود نداشت.» او در واکنش به بازیکن ندادن باشگاه چنین پیشنهادی داد: «با بیان اینکه برای تعامل با تیم‌ها باید از برخورد تنبیهی به سمت برخوردهای تشویقی رفت، ما می‌گوییم باید باشگاه را تشویق کرد. مثلاً اگر تیمی بازیکن خود را به تیم ملی داد و در بازی باشگاهی خود شکست خورد، یک امتیاز به این تیم بدهند!»جباری در پاسخ به این سؤال که این طرح غیر ممکن است و در جایی اجرا نشده گفت: «اگر باشگاه‌ها را جمع کنیم و مصوبه داشته باشیم، امکان پذیر است. امتیازی که از این طریق اهدا می‌شود در جدول تأثیرگذار نیست اما باعث تشویق تیم‌ها می‌شود.»