ساخت ۲ پالایشگاه عظیم با سرمایه‌گذاری مردم

اجرای پروژه‌های ملی در کشور با سرمایه داخلی هم نقدینگی را به مسیر تقویت تولید ناخالص داخلی هدایت می‌کند و هم اینکه علاوه بر اشتغال‌زایی، فضایی فراهم می‌کند نظام تأمین مالی با پرهیز از ورود به حوزه‌های غیرمولد، پروژه‌های تولیدی را در سطح وسیع‌تری تأمین مالی کند، از این رو تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی ساخت پالایشگاه مروارید مکران و پتروپالایشگاه شهید سلیمانی را با هدف افزایش ۶۰۰‌هزار بشکه نفت خام باید به فال نیک گرفت که روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور، معاون اول و وزیر نفت و همچنین نمایندگان بانک‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذار انجام شد.
با حضور آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز مشارکت‌نامه تأمین مالی برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع پتروپالایشی کشور و به ظرفیت تولید ۳۰۰‌هزار بشکه در روز بین بانک‌های ملی، تجارت و رفاه کارگران، گروه توسعه تدبیر انرژی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با مجموع سرمایه‌گذاری ۱/۱۱ میلیارد دلار و مشارکت‌نامه تأمین مالی برای احداث پالایشگاه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین مروارید مکران به ظرفیت تولید روزانه ۳۰۰‌هزار بشکه، بین گروه اقتصاد مفید و بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان با مجموع سرمایه‌گذاری ۷/۶ میلیارد دلار به امضا رسید.
تفاهم‌نامه‌های مشارکت و تأمین مالی ساخت پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰‌هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین در جاسک و پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰‌هزار بشکه نفت خام سنگین در بندرعباس همسو با اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی کلید خورد، به این ترتیب می‌توان امید داشت نقدینگی موجود و مازاد در بانک‌ها و بیمه‌ها و هلدینگ‌ها زین پس به جای اینکه در حوزه‌های غیرمولد سیر کند، به بخش‌های مولد اقتصاد وارد شود.
بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی ساخت پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰‌هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق سنگین در جاسک با برآورد ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری میان گروه اقتصادی مفید و بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان امضا شد تا بر اساس مشارکت‌نامه پیوست شرکت مجری، تأمین مالی و احداث پالایشگاه یادشده تأمین شود.


گروه اقتصادی مفید، بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان در تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی احداث پالایشگاه نفت خام سنگین و فوق سنگین «مروارید مکران» سهم دارند.
استفاده حداکثری از تجهیزات ساخت داخل و بهره‌مندی از قانون تنفس خوراک، از ویژگی‌های طرح ساخت پالایشگاه نفت مروارید مکران است.
تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی ساخت پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰‌هزار بشکه نفت خام سنگین نیز با برآورد ۱۱‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری میان بانک‌های ملی، رفاه کارگران، ملت و تجارت و گروه تدبیر انرژی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امضا شد تا بر اساس مشارکت‌نامه پیوست شرکت مجری طرح، تأمین مالی و احداث پتروپالایشگاه یادشده انجام شود.
ترکیب فرآورده‌های تولیدی در پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰‌هزار بشکه نفت خام سنگین، ۶۵ درصد سوخت و ۳۵ درصد محصولات شیمیایی خواهد بود و قرار است این طرح پس از گذشت پنج سال از زمان اجرا تکمیل شود.
گروه تدبیر انرژی ۱۵‌درصد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۱۵‌درصد، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ۱۵‌درصد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۱۰ درصد، بانک ملی ۱۵ درصد، بانک رفاه کارگران ۱۵ درصد، بانک ملت ۵/۷ درصد و بانک تجارت ۵/۷ درصد در تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» سهم دارند.
ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در مسیر همسویی با نگاه دولت و پیش‌بینی سند تحول، جلوگیری از واردات بنزین به کشور، افزایش ظرفیت پالایشی و تولید فرآورده‌های نفتی در کشور، اشتغال‌زایی و به‌کارگیری توانایی شرکت‌های داخلی و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها، مقابله فعالانه با تحریم‌ها و جلوگیری از تحریم‌پذیری، هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری مولد، عبور از پالایشگاه‌سازی و حرکت به سمت احداث پتروپالایشگاه‌ها و استمرار حضور ایران در بازار‌های جهانی از جمله اهداف این طرح‌ها به‌شمار می‌آیند.
افزایش ۶۰۰‌هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشی ایران تا ۵ سال آینده
وزیر نفت با اشاره به چالش‌های بسیار برای فروش نفت و میعانات گازی در زمان تحریم گفت: اجرای پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند.
جواد اوجی وزیر نفت، در آیین امضای مشارکت‌نامه تأمین مالی و احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» که صبح دیروز در محل ساختمان ریاست‌جمهوری انجام شد، با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) گفت: ظرفیت پالایشی کشور هم‌اکنون نزدیک ۲‌میلیون‌و۳۰۰‌هزار بشکه در روز است و با توجه به روند مصرف بنزین و نفت‌گاز در کشور به ویژه با افزایش مسافرت‌ها درپی کاهش شیوع کرونا، در بسیاری از روز‌ها مصرف از تولید پیشی گرفته است که اگر اینچنین پیش رود، امنیت انرژی کشور دچار چالش می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مدت زیادی روی این پروژه‌ها کار شده بود، افزود: مهم‌ترین چالش این پروژه‌ها تأمین منابع مالی بود که با ابتکار آقای مخبر که از ایشان قدردانی می‌کنم، هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی و بانک‌ها در این زمینه مشارکت داده شدند و مطمئن باشید طی چهار تا پنج سال آینده این‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.
وزیر نفت با بیان اینکه فروش نفت و میعانات هم خام‌فروشی است و هم چالش‌های بسیاری با توجه به تحریم‌ها برای فروش آن وجود دارد، گفت: این پروژه‌ها که به تولید برسند، هیچ مشکلی در فروش محصولات و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نخواهیم داشت و این اقدام تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند.
اوجی تأکید کرد: از همه مهم‌تر در اجرای این پروژه‌ها این است که سرمایه و نقدینگی‌ای که در جامعه وجود دارد، وارد تولید شده است و افزون بر جلوگیری از خام‌فروشی، ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهد شد. جدا از تأمین سوخت، خوراک پایین‌دستی پتروشیمی‌ها هم تأمین خواهد شد.
وی به افزوده شدن ۶۰۰‌هزار بشکه به ظرفیت پالایش کشور با اجرای این پروژه‌ها اشاره و اظهار کرد: ما هشت پروژه دیگر نیز در این زمینه داریم و مطمئن هستیم این ۶۰۰‌هزار بشکه با مشارکت این سهامداران توانمند به نتیجه مطلوب خواهد رسید.
وزیر نفت ادامه داد: با برنامه‌ریزی، پروژه پالایشگاه مروارید مکران با توجه به پیشرفت ۱۰ درصدی کنونی تا ۵/۴ سال آینده و پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی نیز تا پنج سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.