« ابتکار» روند حرکت بازار ارز با توجه تحولات سیاسی و اقتصادی را بررسی کرد روزهای خوش دلار

کیمیا نجفی
یک کارشناس بازار ارز می‌گوید: در سه هفته اخیر توانسته‌اند نواسان دلار را زیر یک درصد نگه دارند و این مسئله، امر مبارکی است.
این‌روزها بازار ارز شاهد شرایط متفاوتی است، آنطور که گفته می‌شود روز گذشته نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روندی افزایشی را شاهد بوده و این در حالی است که قیمت‌ها در بازار آزاد با کاهشی اندک همراه شده و حالا برخی از فعالان به کاهش بیشتر قیمت‌ها امیدوار هستند.
بر اساس گزارش‌ها نوسانات قیمتی به جایی رسیده است که قیمت دلار در بازار آزاد روز چهارشنبه به ۳۱ هزار و ۲۵۰ تا ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. البته برخی کانال‌های تلگرامی قیمت‌های پایین‌تری را هم منتشر کرده‌اند. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا ممکن است این ارز به کمتر از ۳۱ هزار تومان نیز برسد؟ مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: «احتمال کاهش قیمت دلار به کمتر از ۳۱ هزار تومان در بازار وجود دارد. اما با توجه به سیاست‌های کلی کشور مبنی بر چرخش پول کم در بازارها، انتظار بالا رفتن از ۳۳ هزار تومان را نمی‌توان داشت. اما رشد قیمت دلار در ماه‌های گذشته به دلیل انباشت تقاضا بود. به دلیل این انباشت تقاضا، پیش‌بینی می‌شود نوسان قیمت دلار بین ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان باشد. یعنی انتظار می‌رود تا پایان سال قیمت این ارز بین ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان باشد.»


دیبا در ادامه توضیح داده است: «البته ممکن است که قیمت دلار به ۲۸ هزار تومان نیز برسد. اخباری مبنی بر شکل‌گیری یک توافق خوب در بازار منتشر می‌شود. اگر این توافق صورت بگیرد، احتمال دارد که قیمت‌ها با کاهش بیشتری همراه شود. به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران دیگر به دنبال پول‌پاشی نیستند. همین عامل باعث می‌شود که قیمت این ارز تا پایان سال به ۲۸ هزار تومان نیز برسد. اما مجددا در پایان سال که میزان تقاضا افزایش یاید، قیمت این ارز نیز افزایشی می‌شود و به محدوده ۳۰ تا ۳۲هزار تومان می‌رسد. این محدوده قیمتی ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت.»
آرامش مهمان بازار ارز
علی‌اصغر سمیعی، تحلیلگر بازار ارز با اشاره به افت اندک قیمت دلار در روز چهارشنبه به «ابتکار» گفت: در چند هفته اخیر شاهد آرامش در بازار ارز بودیم و به نظر می‌رسد در سه هفته اخیر توانسته‌اند نواسان دلار را زیر یک درصد نگه دارند و این مسئله، امر مبارکی است. اینکه قیمت‌ها شاهد نوسانات جدی نباشند اتفاق خوبی در بازار خواهد بود. اگر کاهش نوسانات در بازار ارز با مدیریت قبلی انجام شده باشد بسیار حرکت هوشمندانه و خوبی خواهد بود اما اگر کاهش نوسانات اتفاقی باشد، آنچنان نکته مثبتی در بازار ارز نیست.
این کارشناس بازار ارز با اشاره به تورم بالا در اقتصاد ایران ادامه داد: فراموش نکنیم که ما یک تورم بالای 40 درصد داریم و این تورم باعث می‌شود که به طور منظم روزانه حداقل یک در هزار، افزایش قیمت ارز را داشته باشیم و تورم نشان می‌دهد که باید ارزش تومان ضعیف بشود اما با مدیریت‌ و سیاست‌هایی می‌توانیم از این اتفاق جلوگیری کنیم.
سمیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تحلیل اما و اگرهای کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر پرداخت و در این‌باره گفت: اگر بخواهیم خوشبینانه به آرامش بازار ارز نگاه کنیم باید بگوییم که مسئولان اقتصادی با سیاست‌هایی فنر قیمتی ارز را نگه داشته‌اند که اگر در هفته‌های آینده مسئله برجام به نتیجه رسید، از شدت شوک کاهشی که احیای برجام قرار است به نرخ ارز وارد کند کاسته شود. به بیانی دیگر فنر قیمتی ارز از الان کمی جمع شود تا از ریزش به یکباره نرخ دلار در صورت احیای برجام و فشار بر بازار ارز جلوگیری شود و این مدیریت صحیحی خواهد بود.
وی ادامه داد: اما اگر بدبینانه به این کاهش قیمت و آرامش بازار نگاه کنیم باید بگوییم که اکنون برخی از دشمنان و سودجویان فنر قیمت را جمع می‌کنند که اگر در هفته‌های آینده برجام به نتیجه نرسید، جهش شدید قیمت دلار را شاهد باشیم.
بازار را می‌توان کنترل کرد
این تحلیلگر بازار ارز در ادامه گفت‌وگو با اشاره به ممکن بودن ایجاد آرامش در فضای بازار ارز تاکید کرد: ایجاد آرامش در بازار ارز به واسطه سیاست و مدیریت داخلی امکان‌پذیر است. اکنون 80 درصد ارز بازار توسط بانک مرکزی تامین می‌شود بنابراین مدیریت بازار می‌تواند به اندازه همان 80 درصد در اختیار بانک مرکزی باشد و حتی 20 درصد باقی‌ مانده هم تحت تاثیر خود قرار دهد.
وی افزود: مدیران اقتصادی ما باید به بررسی برخی مسائل در بازار ارز بپردازند و ببینند که اکنون قیمت واقعی دلار چقدر است، نرخ تورم در کشور را مشخص کنند و از سوی دیگر نرخ تورم در کشورهای حوزه دلار را بررسی کنند. اگر تفاضل این رقم‌ها را به طور منظم به قیمت دلار اضافه کنند می‌توانند با یک شیب خیلی ملایم نرخ دلار را تعدیل کنند و مانع از نوسان قیمتی شوند. نوسان در هر بخشی آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.
سمیعی در پایان تاکید کرد: قبل از هر چیزی نیاز داریم تا مدیران اقتصادی با یک اراده قوی به سمت ساماندهی اقتصاد کشور حرکت کنند. اکنون بسیاری از قیمت‌ها همچون حامل‌های انرژی، برخی از تعرفه‌ها گمرکی، مالیات‌ها و عوارض‌ها غیرواقعی است. بنابراین نیاز به یک اراده برای واقعی کردن این قیمت‌ها احساس می‌شود.