آرین احمدی شعبده بازی یا انتخاب رشته کنکور؟!

بالاخره انتظارات دانش آموزان کنکوری به سر رسید و نتایج کنکور سراسری بامداد چهارشنبه 12 مرداد ماه در سایت رسمی سازمان سنجش قرار داده شد؛ نتایجی که ابتدا قرار بود به گفته معاون آزمون سازی سازمان سنجش آموزش کشور که در روز دوشنبه منتشر شد بعد از عزاداری تاسوعا و عاشورا اعلام شود ، اما به یک باره با اعلام رئیس سازمان سنجش آموزش در بامداد روز چهارشنبه در سایت سازمان سنجش قرار داده شد که به نظر می رسد همین عدم هماهنگی در اعلام نتایج باید نظارت و بررسی بشود؛ چرا که همین عدم هماهنگی در اعلام زمان دقیق اعلام نتایج به اضطراب و نگرانی دانش آموزان کنکوری و خانواده هایشان می افزاید.
کنکوری که این سال‌ها بیشتر به خاطر مسائل اقتصادی به سمت گروه تجربی و رشته هایی همچون پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی متمایل شده است و با استقبال کم دانش آموزان در گروه فنی و ریاضی مواجه است . تصور این که رشته های گروه پزشکی پولساز هستند باعث شده که خیلی از کنکوری ها و خانواده‌هایشان به انتخاب این رشته‌ها اشتیاق نشان دهند. تصوری که البته الزاما صحیح نیست و زمانی که با فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی صحبت می شود اکثرا از شرایط اقتصادی خود با توجه به تلاشی که کرده اند ناراضی هستند و شاید همین تصور اشتباه است که برخی از کنکوری ها که با تلاش فراوان وارد این رشته‌ها می‌شوند یا تحصیلات خود را به پایان نمی رسانند و یا بعد از فارغ‌التحصیلی به سراغ شغلی غیر مرتبط با تحصیلشان می‌روند.
هرچند که نباید در این میان از کنکوری هایی که فارغ از مسائل اقتصادی، عاشق گروه پزشکی هستند و بعد از فارغ التحصیلی حاضر هستند با هر درآمدی به مردم خدمت کنند به راحتی گذشت؛ اما با توجه به این شرایط پرسشی که مطرح می شود این است که آیا در رابطه با حجم کم تقاضا برای گروه فنی و ریاضی فکری شده است ؟ آیا کشور برای پیشرفت در زمینه های فنی و تکنولوژی نیاز به مهندسان علمی و تازه نفس ندارد؟با توجه به آمار پایین تقاضا در گروه فنی و ریاضی به نظر می رسد اگر تمهیدات لازم اندیشیده نشود در آینده کشور در این رابطه با بحران نیروی ماهر فنی مواجه خواهد شد.
مسئله دیگری که با اعلام نتایج کنکور سراسری به چشم می‌آید و مشاهده می‌شود، تبلیغات برخی افراد بی تخصص و سودجو در جهت انتخاب رشته کنکور است که با وعده های عجیب و غریب، کنکوری‌ها و خانواده‌های نگرانشان را تنها برای مدت زمان کمی امیدوار می کنند و متاسفانه بعد از اعلام نتایج متوجه می شوند که چه فریبی خورده و فرصت انتخاب رشته اصولی را از دست داده‌اند. افراد بی‌تخصصی که متاسفانه به دلیل عدم نظارت کافی هر سال هم به تعدادشان افزوده می شود. وعده‌هایی همچون قبولی کنکوری‌ها با رتبه های چند برابر حد نصاب پذیرش در رشته و دانشگاه‌های پر طرفدار که بیشتر شبیه شعبده بازی است تا انتخاب رشته ، بازار این افراد را بسیار داغ کرده است که البته روشنگری صحیح از طریق رسانه‌ها می‌تواند جلوی فعالیت اینگونه افراد را بگیرد؛ رسانه‌هایی که بعضا خود با دریافت مبالغی مبلغ این افراد می‌شوند!