دولت مردمی رتبه‌بندی معلمان را پس از 11 سال تأخیر محقق کرد


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سی ‌و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش ‌و پرورش کشور که پیش از ظهر دیروز شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، آموزش و پرورش را مهم‌ترین نهاد فرهنگی کشور و متولی امر تعلیم و تربیت خواند و گفت: آینده مدیریت، سیاست و اقتصاد کشور در آموزش و پرورش رقم می‌خورد و بی‌تردید توسعه کشور در گرو توسعه این نهاد است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مهم‌ترین ماموریت انبیای الهی تربیت مردم بوده است، افزود: امروز وظیفه خطیر و بسیار مهم تربیت انسان و انسان‌‌سازی بر عهده معلمان و نهاد آموزش و پرورش است.
رئیسی با بیان اینکه جایگاه تعلیم و تربیت باید به عنوان یک جایگاه ممتاز و متعالی در جامعه تثبیت شود، تصریح کرد: هرگونه هزینه هدفمند در آموزش و پرورش، یک سرمایه‌گذاری برای کشور در راستای ارتقای آموزش یک نسل و تربیت نیروی انسانی فرهیخته است.


رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت بازبینی اقدامات انجام شده در گذشته و احصای نظام مسائل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده به این اجلاس و همه مدیران آموزش و پرورش این است که با نگاه نقادانه و منصفانه، نقاط ضعف و قوت روند حرکتی در گذشته را واکاوی و با شناخت مشکلات، راهکارهای ایجاد تحول و غلبه بر مشکلات را تدوین و ارائه کنند.
وی در ادامه لزوم جبران عقب‌ماندگی‌ها در عدالت آموزشی را مورد تاکید قرار داد و افزود: بی‌عدالتی در نظام آموزشی صرفا مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات در مناطق محروم نیست، گاهی تعیین ساعات و نوع چینش دروس خاص در برنامه درسی دانش‌آموزان، از مصادیق بی‌عدالتی است که رفع آن باید مورد توجه مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد. اساساً عدالت‌خواه شدن افراد جامعه در گرو تربیت و آموزش صحیح در نهاد آموزش و پرورش است.
رئیسی تقویت سطح کیفی آموزش در مدارس را از مصادیق ارتقای عدالت آموزشی در کشور خواند و افزود: مدارس دولتی پرچمداران آموزش عمومی در کشور هستند و به هیچ عنوان شایسته نیست در آزمون‌های هماهنگ کشوری، دانش‌آموزان این مدارس سطح علمی نازلی داشته باشند و این تلقی در کشور شکل بگیرد که موفقیت در گروی پیوستن به مدارس غیردولتی است.
رئیسی با تاکید بر ضرورت مردمی‌‌سازی آموزش و پرورش و میدان دادن به مردم در این حوزه، گفت: والدین می‌توانند نقش بسیار مهمی در مردمی‌‌سازی تعلیم و تربیت ایفا کنند. شرایط کرونایی در کنار همه مشکلاتی که برای مردم و کشور ایجاد کرد، در عین حال تجربیات مفیدی به ارمغان آورد که یکی از آنها نقش و کمک کردن والدین به معلمان در تعلیم و تربیت بود.
وی افزود: مردمی کردن آموزش در کنار مدارس دولتی و خصوصی، رویکرد جدیدی است که اساس آن میدان دادن به گروه‌های مردمی و جهادی در عرصه آموزش و پرورش است. تقویت نقش نظارتی مردم در آموزش و پرورش، جلوه دیگری از مردمی کردن آموزش و پرورش است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تحقق اهداف سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش را در گرو نگاه تحول‌گرایانه مدیران دانست و تصریح کرد: امروز و با گذشت ۴۳ سال از استقرار پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات ما باید مبتنی بر مبانی روشن، متقن و محکم با قابلیت اجرایی باشد.
رئیسی با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در اجرای سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش پیشنهاد کرد که این دانشگاه در راستای عمل به مسئولیت‌های خود از ظرفیت‌های مراکز پژوهشی و تحقیقی و همچنین دانشکده‌های علوم تربیتی سراسر کشور بهره و یاری بگیرد.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به تحقق وعده دولت برای رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: همان‌طور که وعده کرده بودیم با تعامل با مجلس، قبل از پایان سال اول دولت، طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۱ سال تاخیر اجرا گردید. در این زمینه مسائل مالی و بودجه‌ای مقدمه و فرع ماجرا بوده و برای دولت مردمی مسئله اصلی توجه به شأن، منزلت، مهارت و مهارت‌آفرینی معلمان بوده است.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و اسارت خاندان آل‌الله افزود: امام حسین(ع) معلم بشریت است و مهم‌ترین الگوی ما برای تعلیم و تربیت جامعه حضرت حسین بن علی‌(ع) و حضرت زینب کبری (س) هستند. امیدواریم به برکت همزمانی این اجلاس با این ایام مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور بتوانند در وظیفه خطیر خود در هدایت جامعه موفق عمل کنند.
وزارت بهداشت طرح پزشک خانواده را
با سرعت بیشتر عملیاتی کند
آیت‌الله رئیسی همچنین در جلسه صبح شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا، با قدردانی از زحمات و مجاهدت‌های کادر بهداشت و درمان در صیانت از جان مردم در برابر ویروس کرونا، گفت: ایثار، از خودگذشتگی و مجاهدت‌های همه اعضای کادر بهداشت و درمان در طول مواجهه با همه‌گیری کرونا، برگ درخشانی از تاریخ این مرز و بوم است و در حافظه جمعی ملت ایران ماندگار خواهد بود.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به حرکت آغاز شده به سوی خودکفایی کشور در حوزه دارو، ضمن قدردانی از داروسازان داخلی، خاطرنشان کرد: دولت از تلاش‌ برای تولید همه داروهای مورد نیاز کشور توسط داروسازان داخلی حمایت می‌کند.
رئیسی با اشاره به گزارشی مبنی بر تولید بیش از
۹۰ درصد از داروهای مورد نیاز توسط شرکت‌های داخلی، این دستاورد را افتخارآمیز دانست و افزود: استمرار این روند بدون تردید یک گام راهبردی در حوزه سلامت عمومی در کشور است و دولت با همه توان از آن حمایت می‌کند.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به بازگشایی قریب‌الوقوع مراکز آموزشی و همچنین در پیش بودن اربعین حسینی گفت: همان‌طوری که با تلاشهای کادر درمان و البته همراهی جدی مردم توانستیم بر خیزهای مختلف بیماری غلبه کنیم، هم‌اکنون نیز همچنان همراهی مردم در رعایت دستورالعمل‌ها ضرورت دارد و پیش‌نیاز توفیق سیاستگذاری‌ها در مدیریت کرونا است.
رئیسی همچنین لزوم تزریق دز یادآور واکسن را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تزریق دز یادآور واکسن کرونا در صیانت از جان افراد مؤثر بوده و کسانی که دز یادآور تزریق نکرده‌اند، بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.
آیت‌الله رئیسی انجام تست و شناسایی مبتلایان به کرونا در مرزها و مبادی ورودی کشور را نیز ضروری برشمرد و از همه مردم خواست که برای ایمن ماندن از کرونا و سویه‌های جدید آن، نسبت به رعایت کامل اصول بهداشتی اهتمام ویژه داشته باشند.
«اجرای طرح پزشک خانواده» از دیگر موضوعات مورد تأکید رئیس‌جمهور در جلسه ستاد کرونا بود. رئیسی وزارت بهداشت و درمان را مکلف کرد در اجرای برنامه‌های تحولی دولت در حوزه سلامت، طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را خصوصاً در شرایطی که کشور همچنان درگیر همه‌گیری کرونا است، با سرعت بیشتر عملیاتی کند.
رئیس‌جمهور در پایان سخنان خود با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی با حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها بر ضرورت رعایت مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای حضور ۳۰ درصدی تماشاگران در اماکن ورزشی مسقف تاکید کرد.
سایر اخبار این روزنامه
مراقب بلوف آمریکا باشید توافق برای غرب مسئله مرگ و زندگی است غذای کپک‌زده انگلیسی و میز برجام(یادداشت روز) اخبار ویژه 2 کارمند رژیم صهیونیستی، 7 سال از حساس‌ترین مراکز اسرائیل جاسوسی می‌کردند طرح جدید «پزشک خانواده» طی دو ماه آینده نهایی می‌شود بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور افتتاح شد دولت مردمی رتبه‌بندی معلمان را پس از 11 سال تأخیر محقق کرد ضرورت برخورد قاطع قوه قضائیه با فساد 92هزار میلیارد تومانی در فولاد مبارکه موساد از «ایران اینترنشنال» برای جنگ اطلاعاتی استفاده می‌کند تأکید بر توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتقای قدرت سایبری زورگیر اتوبان نیایش باید در همان‌ محل اعدام شود پهپادهایی که ایرانی‌ها در شرایط تحریم ساخته‌اند مایه شگفتی است به تضمین آمریکا اعتباری نیست مراقب بلوف آمریکا باشید توافق برای غرب مسئله مرگ و زندگی است ضرورت برخورد قاطع قوه قضائیه با فساد 92هزار میلیارد تومانی در فولاد مبارکه مراقب بلوف آمریکا باشید توافق برای غرب مسئله مرگ و زندگی است ضرورت برخورد قاطع قوه قضائیه با فساد 92هزار میلیارد تومانی در فولاد مبارکه