شکستنی، اما مقبول و دلپذیر

رکوردشکنی در عرصه‌ای چون ورزش معنی و مفهوم خاص خود را دارد و بی‌شک شیرین‌ترین واقعه‌ای است که یک ورزشکار در طول دوران حرفه‌ای قادر به تجربه آن است. اما وقتی پای کشورداری و مفهوم دولت در میان است، رکورد و رکوردشکنی دیگر فقط یک مقوله شخصی به حساب نمی‌آید زیرا چگونگی آن با هست و نیست و کیفیت زندگی یک ملت سروکار دارد و سنجیده می‌شود. دولت سیزدهم تا اینجای کار یعنی موسم یک سالگی، کارنامه قابل قبولی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از خود به جا گذاشته ‌است، اما آنچه این بیلان مقبول را جلوه‌ای جذاب می‌بخشد مقایسه آیتم‌های آن با موارد مشابه در سالیان گذشته است. حال دقیقا از همین مقایسه است که اعداد و ارقام رخ می‌نمایانند و فاصله‌های عددی و رقمی که  از آن با عنوان «رکورد» یاد می‌شود نمود می‌یابند. آنچه در ادامه مشاهده می‌کنید تنها گوشه‌ای از همان فاصله عددی است که دولت سیزدهم طی یک سال فعالیت در عرصه‌های مختلف با اسلاف خود ایجاد کرده است. فاصله‌ای که در لغت از آن با عنوان «رکورد» یاد می‌شود.  

 سفرهای استانی
آیت‌الله رئیسی نخستین سفر استانی خود را 5 شهریور 1400 با ورود به استان خوزستان کلید زد و 20 مرداد 1401 با عزیمت به استان کرمان پرونده نخستین دور از سفرهای استانی دولت سیزدهم را بست. بر این اساس در کمتر از 11 ماه 30 سفر استانی به ثبت رسید، یعنی به‌طور متوسط، هر ماه 3 سفر. این رکورد برای رئیس دولت‌های نهم و دهم هر دو ماه 3 سفر بود. گره‌گشایی از مشکلات و بررسی میدانی مسائل، عمده اهداف این سفر‌ها بود.

 تولید و فروش نفت
تولید نفت که در سال 1399 به زیر 2 میلیون بشکه در روز رسیده بود، اکنون در حال رسیدن به رقم 3 میلیون بشکه در روز است. ۲.۵ برابر شدن وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در سال 1400 نسبت به سال قبل آن را باید نتیجه سیاست‌های دولت سیزدهم قلمداد کرد.

 ساخت نیروگاه
بیشترین آمار مرتبط با افزایش ظرفیت نیروگاهی در طول یک سال به 1389 با توسعه 4935 مگاواتی برمی‌گردد. اما در سال اول دولت سیزدهم رشد 6 هزار مگاواتی واحدهای نیروگاهی سبب شد تا این رکورد بی‌سابقه با ارتقایی برابر 22 درصد به ثبت برسد. ارتقای 6 هزار مگاواتی زمینه جبران 31 درصدی ناترازی برق را فراهم آورد و نقش ویژه‌ای در تامین برق پایدار بخش خانگی ایفا کرد.

 ترانزیت ریلی



سال 1400 یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن کالا از طریق شبکه راه آهن با شرکای تجاری مبادله شد که بالاترین رقم در قرن ۱۴ خورشیدی است. از این میزان، یک میلیون و ۶۹۰ هزار تن کالای ترانزیتی مربوط به مرز ریلی سرخس و کالاهایی که از این مرز با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و در ادامه این مسیر با چین صورت می‌گیرد، بوده است.

 ناوگان ریلی
نیمه تیر ماه 1401 مدیرعامل راه آهن با اشاره به ورود ۳۱۹ دستگاه ناوگان جدید و بازسازی شده تولید داخل به شبکه ریلی، از شکسته شدن رکورد تولید داخلی ناوگان هم به لحاظ تعداد و هم از نظر ارزش در سال ۱۴۰۰ خبر داد. بنابر اعلام سیدمیعاد صالحی در زمینه رشد تولید ناوگان ریلی آمارها ۱۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهند. 

 موجودی کالا‌های اساسی
بنابر اعلام سازمان بنادر، مجموع کالا‌های اساسی اعم از موجودی انبار‌های بندری، پای اسکله و کشتی‌های منتظر در لنگرگاه، تا پایان روز ۱۹ مرداد 1401 خورشیدی برابر ۵ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۶۱۸ تن است. رسیدن به این رقم بی‌سابقه در حالی است که تا کنون ۲ هزار و ۳۹۳ دستگاه کامیون و ۱۳۲ دستگاه واگن اقدام به حمل ۶۷ هزار و ۸۷۰ تن کالای اساسی کرده‌اند.

 افزایش حقوق بازنشستگان
بر اساس آمارهای ۶ سال اخیر، امسال و در دولت سیزدهم بیشترین میزان افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی با ۵۷.۴ درصد در راستای ارتقای معیشت و قدرت خرید این قشر به ثبت رسید. سال 1396 حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با ۱۴.۵ درصد، سال ۱۳۹۷ با ۱۹.۵ درصد، سال ۱۳۹۸ با  ۳۶.۵ درصد، سال ۱۳۹۹ با ۲۶ درصد، سال ۱۴۰۰ با ۳۹ درصد و سال ۱۴۰۱ با ۵۷.۴ درصد به ثبت رسیده است.

 واردات واکسن
از ابتدای شیوع ویروس کرونا جمع کل واکسن‌های وارداتی به ایران ۱۶۲ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۷۲۸ دوز بوده است. واکسن‌های وارد شده تا قبل از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ (تشکیل دولت سیزدهم) عدد ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دوز را نشان می‌دهند، در حالی که جمع کل واردات واکسن بعد از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و در دوران دولت سیزدهم به رقم ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزارو ۳۹۰ دز واکسن رسیده است.

 رشد تشکیل سرمایه کشور
رشد تشکیل سرمایه در زمستان ۱۴۰۰، رکورد کم سابقه ۱۴.۴+ درصد را محقق کرد. این در حالی است که در هیچ یک از سال‌های ۹۲ تا ۹۹ چنین رشدی در تشکیل سرمایه ثابت به ثبت نرسیده است. توسعه واکسیناسیون و جلوگیری از تعطیلی بازار، تامین سوخت و برق در فصل زمستان باوجود پیش‌بینی قطعی گاز و افزایش تزریق منابع از محل بودجه عمومی به پروژه‌های عمرانی از جمله دلایل اصلی افزایش رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه ثابت به شمار می‌رود. 

تزریق واکسن
تاکنون بیش از ۱۵۱ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده و بیش از ۵۷ میلیون دوز نیز برای استفاده مردم موجود است تا با استقبال مردم از دوزهای دوم و سوم برای تزریق این افراد مورد استفاده قرار گیرد. دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی و اقدامات خود باعث شد منحنی آمار فوتی‌های ناشی از کرونا روند نزولی داشته باشد بطوری که تا کنون در سه نوبت شاهد روز صفر مرگ کرونایی بوده‌ایم.

 تخصیص اعتبارات عمرانی
با اختصاص 136 هزار میلیارد تومان رکورد تخصیص اعتبارات عمرانی در سال 1400 شکسته شد. بنا بر اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه طی این سال 96 هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی به طرح‌های عمرانی پرداخت شد. این بیشترین رقمی به شمار می‌رود که طی 10 سال گذشته پرداخت ‌شده است. 40 هزار میلیارد تومان نیز از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت‌ صورت گرفت.

صادرات غیرنفتی
دولت سیزدهم در سال 1400 با رشد 48 درصدی در صادرات و دستیابی به بیش از 101 میلیارد دلار تجارت خارجی، بالاترین میزان صادرات غیرنفتی در دوره پس از انقلاب را به ثبت رساند. آمارها نشان می‌دهد صادرات پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1396 به حدود 40 میلیارد دلار رسید و بالاترین آمار صادراتی در سال 1398 با حدود 41 میلیارد دلار رقم خورد.

انتشار اوراق گام
میزان انتشار «اوراق گام» (طرح تامین مالی زنجیره‌ای) به عنوان ابزار تامین مالی از بهمن ۱۳۹۹ تا ۱۵ تیر ۱۴۰۱ رقم ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود، اما فقط در مرداد ماه 1401، با اصلاحات دستورالعمل قبلی بانک مرکزی این میزان به ۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسید. صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی، صنایع شیمیایی،  به منظور تأمین مالی از اوراق گام استفاده می‌کنند.