« ابتکار» اظهارات سخنگوی دولت درمورد تغییرات کابینه را بررسی می‌کند آب پاکی دولت روی دست منتقدان

گروه سیاسی - دولت نیاز به پوست اندازی و ترمیم دارد؛ اینکه کلید واژه ماه‌های اخیر چه از سوی کارشناسان و چه از سوی نمایندگان مجلس است. کلید واژه ای که تفاوتی در میان حامیان سیاسی دولت یا منتقدانش نداشته و تقریباً همگی روی آن متفق القول هستند.
با این حال و در شرایطی که در طول ماه های گذشته و به خصوص از سال جاری، شاهد بوده ایم که بر روی لزوم تغییر در کابینه و جابه‌جایی برخی وزرا تاکید شده است، روز گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با صراحت اعلام کرد که رئیس جمهور هیچ تصمیمی برای تغییر در کابینه ندارد و وزرای اقتصادی دولت هم هیچ تغییری نمی‌کند.
زمزمه‌‌هایی زودهنگام تغییر در کابینه دولت
زمزمه‌های تغییر کابینه در دولت سیزدهم بسیار زودهنگام آغاز شد. یعنی در حالی که چند ماه بیشتر از روی کار آمدن دولت نمی‌گذشت، برخی از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس تاکید داشتند که لازم است در ترکیب کابینه اقتصادی دولت تغییراتی ایجاد شود.


در این رابطه بود که در ابتدا بحث استیضاح وزیر صمت مطرح شد و پس از آن شاهد بودیم که فشارها و انتقادات از عملکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گسترش یافت. در این گیر و دار و در حالی که برخی از نمایندگان مجلس معتقد بودند عملکرد دولت به خصوص در حوزه‌های اقتصادی کند است، حجت عبدالملکی به عنوان اولین خروجی کابینه سیزدهم استعفا داد. استعفایی که برخی از ناظران معتقد بودند به این دلیل صورت گرفت که وزیر کار به رای و استیضاح نمایندگان مجلس برکنار نشود.
در این میان شاهد بودیم که به یکباره میزان کارت‌های زرد مجلس به وزرا نیز افزایش یافت؛ به طوریکه سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت که همچنان سایه استیضاح بر سر او قرار دارد، اولین وزیری بود که از مجلس کارت زرد گرفت و پس از آن وزیر جهاد کشاورزی نیز نتوانست نمایندگان را قانع کند و به او نیز از سوی مجلس کارت زرد نشان داده شد.
نمایندگان از دولت گله‌مند هستند
در این رابطه صدیف بدری نماینده مردم اردبیل و یکی از استیضاح کنندگان وزیر صمت در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایلنا داشته در رابطه با پایان مهلت دو ماهه مجلس به دولت درخصوص استیضاح وزیر صمت و تفکیک این وزارتخانه، گفت: ما از دولت در این خصوص گله‌مند هستیم، من فکر می‌کنم دولت اراده‌ای برای تفکیک وزارتخانه ندارد.
وی ادامه داد: در هفته گذشته با آقای قالیباف صحبت کردیم و متوجه شدیم که ظاهرا نظر دولت همان مصوبه‌ای است که از قبل در مجلس بود و شورای نگهبان ایراد گرفته بود، که دولت با آن موافق است تا توسط آن وزارت بازرگانی تشکیل شود.
 بدری افزود: اگر طی هفته جاری این اتفاق صورت نگرفت، ما همچنان روی حرف خودمان هستیم و معقتدیم که بحث‌ها و چالش‌هایی که در وزارتخانه وجود داشت همچنان وجود دارد و رفع نشده است در نتیجه ما مصر هستیم که ایشان واقعا به درد این وزارتخانه نمی‌خورد.
نماینده مردم اردبیل ادامه داد: طی این دو ماه ما چیزی از رفع ایرادات و مشکلات در این وزارتخانه ندیدیم. البته احتمال می‌دهم که طی هفته جاری وضعیت وزارت صمت تعیین تکلیف شود اما اگر چنین نشد بحث استیضاح مجددا به جریان خواهد افتاد. 
درواقع در حالی که از آذر ماه سال گذشته زمزمه های تغییر در کابینه دولت مطرح شده بود، صحبت ها از تغییر احتمالی در وزارت اقتصاد، وزارت کار، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی نیز دائماً در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود. با این حال و در شرایطی که در برخی اظهارنظرها در طول ماه‌های اخیر شاهد صحبت های دوگانه مسئولان اقتصادی کابینه بوده‌ایم و حتی اعلام شد که معاون اقتصادی رئیس جمهوری از این پس در جلسات ستاد اقتصادی دولت شرکت نمی‌کند، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما در پاسخ به سوالی درباره شایعات پیرامون اختلاف میان تیم اقتصادی دولت تصریح کرد: اصلاً این تحلیل که القا شده درست نیست؛ تیم اقتصادی دولت از نظر مبانی فکری مشترک است؛ اگر اختلاف نظر جزئی نیز باشد در مرحله قبل از تصویب است و بعد از تصویب همه خودشان را مقید می‌دانند که تصمیم نهایی دولت را اجرا کنند. در مقام اجرا بین تیم اقتصادی حتی یک درصد اختلاف وجود ندارد.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی پیرامون جریان دیدارهای وزرا با رئیس‌ جمهوری اظهار کرد: انتظار وزرا برای دیدار با رئیس‌ جمهوری در حد چند ساعت و نهایتاً یکی دو روز است. اگر خیلی مسئله خاصی باشد، بلافاصله بعد از جلسه هیئت دولت وزرا در همان محل با رئیس‌ جمهوری دیدار می‌کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی کار، به مجلس گفت: ان‌شاءالله پیش‌بینی می‌شود که تا قبل از پایان هفته آینده وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.
اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که صحبت‌ها درباره تغییر در کابینه دولت چقدر جدی است، بیان کرد: آقای رئیس‌جمهور با هیچکس احد اخوت نبسته‌اند؛ تغییر یا باقی ماندن برای بنده به عنوان رئیس دفتر و سایرین، در مدار کارآمدی است، اگر کسی کارنامه موفق داشته باشد که الحمدالله همه کار می کنند و در دولت حضور خواهند داشت.