چاقو در سینه استوار

سیما فراهانی | هیچ‌کس حتی تصورش را هم نمی‌کرد که دستگیری یک سارق به شهادت تلخ مامور پلیس منجر شود. ماموریتی عادی و روزانه بود. مثل تمام ماموریت‌های دیگر. یک دزدی را مخابره کرده بودند. استوار یکم کیوانلو مثل هر روز به ماموریت دستگیری سارقان رفت. اما هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که این ماموریت هیچ بازگشتی ندارد. او درست لحظه‌ای که با سارق خانه، رودررو شد با ضربه چاقو به شهادت رسید و به لیست شهدای نیروی انتظامی پیوست. لیستی بلندبالا از مجاهدانی که در جدال‌های نابرابر جان‌شان را کف دست‌شان گذاشتند و نفس‌هایشان قطع شد. حالا این سارق که فقط یک سابقه کیفری دارد، به یک قاتل تبدیل شده و دستبند به دست ماجرای این دزدی هولناک و خشن خود را روایت می‌کند.

حوالی ساعت 5:30 صبح روز شنبه بود که مردی سراسیمه به کانکس پلیس در میدان امام حسین(ع) رفت و خبر از سرقت خانه خواهرش داد. او به واحد گشت موتوری کلانتری نامجو مستقر در میدان سپاه گفت: «خواهرم الان با من تماس گرفت و گفت که دو سارق در خانه‌اش در حال دزدی هستند. خواهرم تنها در خانه به سر می‌برد و جانش در خطر است.»

شهادت در جدال با سارق
بلافاصله با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع اعلام‌شده واحد گشت موتوری در محل حضور پیدا کردند. استوار کیوانلو به همراه همکارش و همین‌طور شاکی به همان خانه رفتند. ماموران با کلیدی که برادر شاکی داشت، وارد آپارتمان شدند. دزدی در طبقه اول رخ داده بود. به محض ورود ماموران با سرعت عمل آنها یکی از سارقان سریعا دستگیر شد. اما سارق دوم به طبقه بالا رفت. او قصد داشت از پشت‌بام فرار کند. ولی وقتی به طبقه پنجم ساختمان رسید، متوجه شد که در پشت‌بام قفل است. برای همین دوباره به طبقه اول برگشت و در آنجا با ماموران پلیس مواجه شد. او توسط استوار یکم کیوانلو تعقیب و دنبال شد. در این تعقیب‌وگریز سارق دوم با چاقو ضربه‌ای به سینه استوار کیوانلو کرد. با این حال، این سارق نتوانست فرار کند. او که حالا تبدیل به یک قاتل شده بود، از سوی مامور پلیس دستگیر شد. از طرف دیگر بلافاصله استوار کیوانلو به بیمارستان انتقال داده شد که به دلیل شدت جراحت وارده، این مامور شجاع و وظیفه‌شناس به شهادت رسید.
در بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد که سارق پس از ورود به خانه طبقه اول، دست‌وپای دختر 23 ساله را بسته و در حال سرقت وسایل قیمتی منزل بود که ماموران وارد عمل شدند.

تا پای جان از امنیت شهروندان دفاع می‌کنیم
سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پیامی با تبریک و تسلیت شهادت استوار یکم کیوانلو 28 ساله گفت: «پلیس امروز در خط مقدم برخورد با ناهنجاری‌ها و جرایم مختلف است و اجازه نخواهد داد کسی خدشه‌ای به امنیت و آرامش و آسایش‌خاطر شهروندان وارد کند.»



با تاکید بر اینکه شهادت هنر مردان خداست که با هنرمندی خود امنیت و آرامش جامعه را تضمین می‌کنند، گفت: «شهادت مجاهدی دیگر از تبار حافظان امنیت و آرامش بار دیگر نشان داد که تا پای جان از امنیت و آرامش شهروندان دفاع خواهیم کرد. مجاهدت و ایثار و دلاوری‌های شهید استواریکم کیوانلو در قاموس ایثار و شهادت این مرزوبوم برای همیشه خواهد درخشید و از یاد و خاطر همگان ماندگار خواهد بود.»

اعترافات سارق خطرناک
این در حالی است که سارق دستگیرشده نیز تحت بازجویی قرار گرفت. این دزد 22 ساله وقتی در مقابل بازپرس دادسرای جنایی پایتخت قرار گرفت، درباره این دزدی گفت: «یک بار قبلا به جرم دزدی دستگیر و زندانی شدم. بعد از آن دوباره سرقت‌هایم را از سر گرفتم. معمولا خانه‌ها را از قبل شناسایی می‌کردم. خانه‌هایی که ورود به آنها راحت‌تر بود، انتخاب می‌کردم. از قبل زاغ‌زنی می‌کردم تا ببینم در آن خانه چند نفر زندگی می‌کنند. معمولا خانه‌هایی را انتخاب می‌کردم که تعداد کمی داخلش ساکن بودند. این خانه را هم از قبل شناسایی کردم. به‌راحتی از طریق بالکن می‌شد به آنجا ورود کرد. می‌دانستم که یک دختر تنها هم در آن خانه است. ساعت پنچ صبح برای دزدی رفتم. چون تصور می‌کردم در آن ساعت همه خواب هستند. ولی وقتی از طریق بالکن وارد خانه شدم، آن دختر بیدار شد. اما نفهمیدم که چه زمانی به برادرش زنگ زد. وقتی او بیدار شد، دست و پایش را بستم و وسایل را جمع کردم. یک پی‌اس‌فور و مقداری طلا برداشتم. می‌خواستم فرار کنم که ناگهان ماموران آمدند. به پشت‌بام رفتم که در بسته بود. اصلا قصدم کشتن کسی نبود. در آن لحظه فقط می‌خواستم فرار کنم. وقتی مامور پلیس را در مقابلم دیدم، ضربه‌ای به او زدم تا بتوانم فرار کنم، نمی‌دانستم که ضربه‌ام کشنده است.»
با این اظهارات در حال حاضر تحقیقات درباره این پرونده حساس همچنان
 ادامه دارد.

 لیست بلندبالای شهدای پلیس

شهید کیوانلو تنها شهید سبزپوش نیروی انتظامی نیست. در تهران حدودا دو ماه و نیم قبل نیز یک مامور کلانتری به شهادت رسید. ماجرا از این قرار بود که روز دوم تیر امسال، خانمی با همراه داشتن حکم جلب همسرش به کلانتری ۱۰۸ نواب مراجعه کرد و درخواست اجرای حکم را داشت. یکی از عوامل کلانتری سرگرد محمد یاسمی برای انجام این ماموریت با راهنمایی شاکی به آدرس مورد نظر اعزام شد. در مراجعه مامور به در خانه متهم برای تفهیم حکم و انجام دستور مقام قضائی، متهم با اسلحه کمری به محض بیرون آمدن، مامور را از ناحیه سینه هدف گلوله قرار داد. او بلافاصله به سمت شاکی که همسر خود بود هم تیراندازی و او را مجروح کرد. پس از آن با همان سلاح اقدام به خودکشی کرد .مامور وظیفه‌شناس به علت شلیک مستقیم گلوله به قلبش به شهادت رسید. سرگرد محمد یاسمی متولد 15 دی ماه سال 63، متاهل و دارای دو فرزند دختر بود.
 حادثه تلخ برای مامور پلیس دامغان

همین سه روز قبل نیز یک مامور پلیس دیگر در دامغان هنگام انجام وظیفه جان خود را از دست داد و شهید شد. مامور انتظامی دامغان هنگام انجام وظیفه و ایجاد امنیت و آرامش در بیمارستان ولایت دامغان به شهادت رسید. استوار دوم محمدجواد رحیمی عصر روز جمعه یازدهم شهریورماه در پی حادثه‌ای در مرکز درمانی این شهر مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت. آن روز با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر درگیری جوانی با پرسنل بیمارستان ولایت دامغان، عوامل گشت کلانتری ۱۲ پیروزی در محل حاضر شدند. ماموران اعزامی به‌منظور جلوگیری از رعب و وحشت بیماران و ایجاد آرامش در بیمارستان با ابراز همدردی با متهم ۳۹ ساله او را به آرامش دعوت‌کردند. با این حال، او با سوءاستفاده از اعتماد و حسن‌نیت مامور پلیس، اسلحه او را ربود و با شلیک دو گلوله مجروحش کرد. اقدامات پزشکی برای نجات مامور پلیس نتیجه‌ای نداد و افسر گشت انتظامی استوار دوم محمدجواد رحیمی به شهادت رسید.
اما این تنها آمار شهدای امسال نیست. طبق اخباری که در رسانه‌ها منتشر شد، 14 مامور پلیس نیروی انتظامی دیگر نیز از اول سال تا الان در ماموریت‌های مختلف به شهادت رسیدند. آنها همگی در درگیری با قاچاقچیان، گروگانگیری و مجرمان شهرهای مختلف و هنگام اجرای ماموریت‌شان جان خود را از دست دادند و شهید شدند.