دانشگاه الازهر بازداشت دانشجویان اویغوری این دانشگاه را تکذیب کرد

دانشجویان مسلمان اویغور در چین و نیز دیده‌بان حقوق بشر اعلام کردند که مسئولان مصری ده‌ها تن از همکلاسان آنها را که مقیم مصر بودند، ظرف روزهای اخیر بازداشت کرده‌اند که این مساله نگرانی‌هایی را نسبت به اخراج آنها به چین به وجود آورده است. این در حالی است که الازهر مصر جمعه شب در بیانیه‌ای بازداشت دانشجویان اویغور این دانشگاه را تکذیب کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، طبق گفته دانشجویانی از اقلیت مسلمان اویغور و همچنین دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، این بازداشت‌ها از دوم ژوئیه آغاز شد و مسئولان، دانشجویانی را که اکثراً پسر هستند، از مغازه‌های تجاری، رستوران‌ها و خوابگاه‌های دانشجویان در قاهره دستگیر کردند.
دانشجویان در مصاحبه با رویترز اعلام کردند که همچنین پس از آنکه بازداشت‌ها آغاز شد، تعدادی از دانشجویان اویغور از فرودگاه‌های قاهره‌ و اسکندریه در زمان تلاش برای فرار بازداشت شدند.
تاکنون مسئولان مصری در مورد این مساله اظهار نظری نکرده‌اند.


در همین حال، مایا وانگ، پژوهشگر امور آسیا در دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: ظرف ماه‌های اخیر مسئولان چینی به دانشجویان اویغور که در خارج کشور از جمله در مصر تحصیل می‌کنند، دستور دادند تا به کشور بازگردند. گزارش‌هایی نیز مبنی بر این امر وجود دارد که مسئولان چینی تعدادی از خانواده‌های آنها را برای مجبور شدن دانشجویان جهت بازگشت بازداشت کرده‌اند.
یک دانشجوی مصری که نخواست نام واقعی‌اش منتشر شود، گفت که شانس با وی همراه بوده و وی به ترکیه گریخته است اما پلیس مصر حدود 30 تن را در فرودگاه در روز پنجشنبه بازداشت کرد و آنها به چین بازخواهند گشت.
در همین حال، سازمان حقوق بشر الشهاب (یک سازمان غیردولتی که مقرش در قاهره است)، در بیانیه‌ای جمعه شب اعلام کرد که تعداد دانشجویان ترکستانی دانشگاه الازهر از 300 تن پا فراتر نمی‌گذارد و نیروهای امنیتی مصر اخیراً حدود 100 تن را بازداشت کردند و نگرانی‌هایی نسبت به تحویل داده شدن آنها به مسئولان چینی وجود دارد.
چین و مصر در ماه سپتامبر گذشته سندی را برای همکاری در چندین زمینه امنیتی و تخصصی امضا کردند اما جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه داده نشد.
مسئولان چینی فشارهایی را بر اقلیت مسلمان اویغور اعمال می‌کنند.
این در حالی است که الازهر مصر جمعه شب در بیانیه‌ای بازداشت تعدادی از دانشجویان اویغور این دانشگاه را تکذیب کرد.
در این بیانیه آمده است، هیچ یک از دانشجویان در داخل محوطه دانشگاه الازهر و همچنین در داخل موسسات الازهر یا مجتمع هیئت‌های اسلامی یا یه هر بخش وابسته به الازهر بازداشت نشده‌اند.
الازهر تاکید کرد: مسئولان ذی ربط حق دارند که در مورد این مساله اطمینان حاصل کنند که افراد مقیم با تابعیت‌های مختلف هیچ خطری را علیه امنیت ملی کشور ایجاد نمی‌کنند.
در بیانیه الازهر تاکید شده است که الازهر اخبار منتشر شده در برخی سایت‌ها و کانال‌ها در این خصوص و اخبار و آمار غیردقیق که در خصوص تعداد دانشجویان بازداشتی مطرح می‌شود، دنبال می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
درآمد گمرکی کشور در دولت یازدهم 150 درصد افزایش یافت نیویورک تایمز: آمریکا؛ قدرت منزوی امروز است تجلیل از 10 برگزیده بخش های مختلف صنعت و معدن کشور با حضور دکتر جهانگیری یادداشت انتخابات تمام شد، تمام کنید تخریب‌ها را کارت ملی قدیمی تا پایان امسال اعتبار دارد معاون وزیر نفت: قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، نماد عبور از دیوار تحریم‌هاست در اولین واکنش رسمی به بیانیه کشورهای عربی قطر مجددا اتهامات عربستان و متحدانش را رد کرد یک مقام شورای همکاری خلیج فارس:‌ ما و اسرائیل دیدی مشابه به منطقه داریم گزارشی از برگزاری اولین جلسه دادگاه تجدید نظر دو متهم پرونده فساد نفتی توافق روسیه و آمریکا بر سر آتش‌بس در جنوب غربی سوریه بهانه‌ای برای حل یک اختلاف خبرگزاری فرانسه: آمریکا، انگلیس و فرانسه پیمان منع سلاح‌های اتمی را امضا نکردند رسانه‌های پاکستان خبر از بازگشت "ژنرال شریف" از عربستان دادند دانشگاه الازهر بازداشت دانشجویان اویغوری این دانشگاه را تکذیب کرد