وزیر کشور: سه میلیون زائر اربعین از ایران به عراق رفتند

گروه اجتماعی/ مرزهای خسروی، شلمچه، چذابه، مهران، باشماق و تمرچین امسال از گذرگاه‌های زمینی تردد زائران اربعین حسینی هستند که این روزها شاهد موج برگشت زائران است. وزیر کشور گفته است که تاکنون سه میلیون زائر اربعین برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی از کشور خارج شده اند و هم‌اکنون شاهد پیک جدید حضور زائران در پایانه‌های ششگانه مرزی هستیم. رئیس ستاد مرکزی اربعین، خط قرمز این ستاد را امنیت و سلامت زائران عنوان کرده است.
رئیس جمعیت هلال احمر هم گفت: درمانگاه‌های مستقر این جمعیت در کشور عراق، ۹۸۸ هزار و ۷۰۳ مورد خدمت درمانی در ۵ روز گذشته به زائران اربعین حسینی ارائه داده‌اند. ۱۲۰ پزشک ایرانی با حضور افتخاری در بیمارستان صحرایی، به زائران ایرانی و دیگر کشورهای شرکت‌کننده در آیین پیاده‌روی و زیارت اربعین خدمات پزشکی ارائه کرده‌اند. سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آغاز موج بازگشت زائران از کشور عراق از بازگشت یک میلیون و 96 هزار زائر تاکنون خبر داد. رئیس پلیس راه راهور فراجا هم از اعزام نیروهای کمکی داوطلب در قالب یک هزار و ۴۰۳ تیم از ۲۰ استان کشور به مرزهای درگیر با بحث اربعین حسینی خبر داد.
یک میلیون و 450 هزار زائر به کشور بازگشتند
احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران در شلمچه بیان کرد: با نزدیک شدن به اربعین حسینی تعداد زائرانی که قصد رفتن به عراق را دارند در گذرگاه‌های اربعین افزایشی است با وجود این مشکلی در خصوص خروج آنها نیست. در حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار زائر نیز از مرزهای ششگانه به کشور بازگشتند.  وحیدی گفت: در هر۶ مرز شاهد وضعیت خوبی هستیم و تردد زائران به شکل روان و بدون مشکل در حال انجام است. وی با اشاره به آمادگی کامل دستگاه‌های خدمت‌رسان و مواکب برای خدمت‌رسانی به بازگشت زائران ادامه داد: ۶ رام قطار از خرمشهر به تهران و خرمشهر به مشهد و زاهدان افزوده شده و ظرفیت ریلی در این مسیر سه برابر افزایش پیدا کرده است. بخشی از انتقال زائران اربعین به شهرهای خود، توسط خودروهای شخصی انجام شده است و از دستگاه‌های دیگر نیز برای انتقال زائران استفاده خواهد شد.


وی در خصوص مشکل تردد زائران اتباع خارجی نیز بیان کرد: مشکل تردد زائران افعانستانی برطرف شده و زائران پاکستانی نیز می‌توانند از مرز زمینی عبور کنند. وزیر کشور همچنین در ادامه بازدیدهای خود روز گذشته با حضور در مرکز بهداشتی درمانی شهید حاج قاسم سلیمانی ضمن گفت‌و‌گو با زائران و بیماران بستری در این درمانگاه، امکانات موجود در این درمانگاه را بررسی کرد. وحیدی، هدف از سفر خود به خوزستان را بررسی روند ورود و خروج زائران حسینی در مرز شلمچه بیان کرد و افزود: موکب‌ها برای خدمت‌رسانی به زائرانی که در حال بازگشت از سفر کربلا هستند تا یک هفته پس از اربعین حسینی فعال خواهند بود. 
۸ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها هزینه شد
سید مجید میراحمدی معاون وزیر کشور در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در تسهیل تردد زائران اربعین حسینی گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم هزینه کرد ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای آماده کردن زیرساخت‌ها بود که با این اقدامات، جاده ایلام به مهران چهاربانده شد و توسعه زیرساخت‌ها در سایر بخش‌ها هم به سرعت در دست اقدام قرار گرفت. رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره تأمین آب خنک برای هموطنان زائر نیز اضافه کرد: یکی از برنامه‌ریزی‌ها در ستاد مرکزی اربعین، افزایش طول سفر از ۱۰ صفر به اول صفر بود و این موضوع با استقبال خوب زائران مواجه شد. میراحمدی تصریح کرد: خط قرمز ستاد مرکزی اربعین حسینی امنیت و سلامت زائران حسینی است و از این رو اعلام بسته شدن مرزها در یک زمان مشخص تصمیمی شجاعانه بود. 
میراحمدی افزود: اتاق جنگ روانی معاندان تشکیل شد و فضای رعب آور در داخل ایران و عراق ایجاد کردند و تلاش داشتند این حماسه بزرگ حسینی را تحت‌الشعاع قرار دهند که در این هدف ناکام ماندند. مردم عراق هم به کمک زائران حسینی آمده‌اند که بسیار ارزشمند است. معاون وزیر کشور در عین حال یادآور شد: استانداران، فرماندهان اصلی عملیات اربعین هستند و شبانه‌روز برای خدمت‌رسانی به زائران تلاش می‌کنند. رئیس ستاد مرکزی اربعین، اظهار کرد: با وجود تأکیدهایی که برای ثبت نام زائران در سامانه سماح انجام شد، برآوردها از این حکایت دارد که یک‌سوم از زائران در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و این در حالی است که این موضوع برای برنامه‌ریزی و مدیریت این حرکت بزرگ، لازم بود. میراحمدی در خصوص بیمه زائران هم گفت: برای بیمه، ۱۸ هزار تومان اخذ شد اما خدمات تا ۱۰۰ درصد ارتقا یافت.
ویزیت زائران از سوی پزشکان متخصص
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، پیرحسین کولیوند گفت: از تاریخ هفدهم شهریورماه تا پایان روز 21 شهریور ۷۴۳ هزار و ۴۶ مورد ویزیت زائران بیمار از سوی پزشکان متخصص زنان، کودکان، قلب، ارتوپد، داخلی، اورژانس و پزشک عمومی مستقر در درمانگاه‌های هلال‌احمر ایران در عراق انجام شده است. در مدت زمان یادشده، ٣٤ هزار و ٦٥٦ مورد خدمات تزریقات، تعداد ١٨٠ هزار و ٧٧٥ مورد سرم تراپی، تعداد ۹۶۴۳ مورد پانسمان و بانداژ و ۳۶۹۸ مورد گچ و آتل هم به زائران مراجعه کننده ارائه شده است. علاوه بر این، ۴۱۳۶ نفر از خدمات نوارقلب، ۶۵۸۹ نفر از خدمات تست قندخون، ۳۲۳۷ نفر بخیه، ۲۱۵۱ نفر از خدمات اکسیژن تراپی استفاده کرده و ٧٦٣ نفر هم سونداژ شده‌اند.
ازسرگیری صدور و تمدید گذرنامه‌ها
سردار مهدی حاجیان سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: تا 22 شهریور نزدیک به 2 میلیون و 698 هزار نفر از پایانه‌های مرزی ششگانه عبور کرده و وارد کشور عراق شدند وی به موج بازگشت زائران اشاره کرد و افزود: تاکنون یک میلیون و 96 هزار نفر به کشور بازگشتند و به‌تدریج موج برگشت زائران در حال افزایش است.
معاون اجتماعی فراجا اظهار داشت: با آغاز موج بازگشت ترافیک در محورهای مواصلاتی نیز سنگین‌تر می‌شود که به منظور رصد ترافیک این محورها و روانسازی تردد خودروها سامانه مانیتورینگ پلیس فعال شده و پهپاد‌های فراجا در سطح مسیرها به پرواز درآمدند.فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تمام زیرساخت‌های فنی و حر فه‌ای خود را در همین راستا به مرزهای ششگانه آورده و بیش از 240 گیت را در مرزهای شش‌گانه کشور فعال کردیم. وی در خصوص آخرین اقدامات فراجا در خصوص صدور و تمدید گذرنامه اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و 600 هزار گذرنامه جدید و 550 هزار گذر ویژه اربعین صادر شده و 410 هزار گذرنامه منقضی شده نیز تمدید شده‌اند. سخنگوی فراجا از آمادگی ادارات مهاجرت و گذرنامه برای از سر‌گیری صدور و تمدید گذرنامه خبر داد و گفت: البته متقاضیان باید بدانند که ظرف 72 ساعت گذرنامه به دست آنها می‌رسد و بنابر همین موضوع باید برنامه‌ریزی کنند.
چتر امنیتی پلیس پیشگیری در مسیر تردد زائران
سردار مهدی معصوم بیگی با اشاره به اینکه از جمله مسئولیت‌های پلیس پیشگیری فراجا در مأموریت اربعین سال 1401 برقراری امنیت محورهای مواصلاتی و پایانه‌های مرزی چندگانه است، افزود: با راه‌اندازی ایستگاه‌های بازرسی ثابت و موقت در مسیرهای منتهی به مرز به منظور مدیریت لایه به لایه و پیشگیری از ازدحام جمعیت در پایانه‌ها و فعالیت شبانه روزی گشت‌های خودرویی، موتوری و پیاده امنیت طول مسیر در تمام نقاط و راه‌های اصلی و فرعی و پایانه‌های مرزی تأمین شده است. سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور نیز روز گذشته در حاشیه بازدید از مرز شلمچه در خصوص آن دسته از زائرانی که بلیت تهیه کرده اما گذرنامه موقت ندارند نیز گفت: این افراد در شهرهای خود به ادارات گذرنامه مراجعه کنند و بلیت را ارائه دهند تا گذرنامه موقت برای آنان صادر شود.  سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا نیز گفت: مشمولانی که برای زیارت عتبات عالیات قصد خروج از کشور دارند بدون ثبت نام اینترنتی به مرزهای شش گانه مراجعه نکنند. 
مسیر مهران یکطرفه می‌شود
سردار سید کمال هادیانفر اظهار کرد: به دلیل حجم تردد زیاد در مسیر مهران به ایلام به احتمال زیاد روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه این مسیر یکطرفه می‌شود.