اخبار کوتاه


بحران در اردوگاه راستگرایان اسرائیل
«ایلت شکد» به حزب خانه یهودی بازگشت
«ایلت شکد» با رها کردن حزب متبوعش یامیناه به عنوان رهبر حزب «خانه یهودی» در انتخابات آتی کنست اسرائیل شرکت خواهد کرد. در فاصله 24 ساعت تا زمان اعلان نهایی فهرست احزاب حاضر در انتخابات آتی پارلمانی رژیم صهیونیستی، آشفتگی در اردوگاه راستگرایان به بالاترین سطح خود رسیده است. در همین راستا منابع خبری در سرزمین اشغالی از بازگشت مجدد «ایلت شکد» رهبر حزب «یامیناه»، به حزب سابقش «خانه یهودی» خبر می دهند. گفته می‌شود براساس توافقات صورت گرفته میان شکد و رهبران حزب خانه یهودی، وی به عنوان رهبر جدید این حزب در صدر فهرست انتخاباتی خانه یهودی در انتخابات 10 آبان پارلمانی اسرائیل قرار خواهد داشت. شکد در سال 2018 میلادی با همراهی «نفتالی بنت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به منظور تاسیس حزبی جدید با نام یامیناه، از حزب خانه یهودی جدا شد. بازگشت شکد به خانه یهودی تنها 2 روز پس از انتشار بیانیه انحلال ائتلاف موسوم به «روح صهیونیستی» میان وی و «یوعز هندل» رهبر حزب «راه میهن» به وقوع پیوسته است. شکد که پس از انتشار نتایج آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در سرزمین های اشغالی از کسب حدنصاب لازم برای ورود به کنست اسرائیل بازمانده بود، امیدوار است تا با بازگشت مجدد به حزب خانه یهودی بتواند وضعیت جناح راستگرا را در انتخابات پیش رو بهبود ببخشد. پنجمین انتخابات متوالی فلسطین اشغالی در حالی برگزار خواهد شد که آخرین ارزیابی‌ها از تداوم ناکامی دو جناح رقیب به منظور کسب حدنصاب لازم برای تشکیل کابینه و خطر حرکت در مسیر ششمین انتخابات متوالی حکایت دارند.

استعفای معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری
برخی از اخبار منتشر شده در فضای مجازی خبر استعفای سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری را منتشر کرده‌اند. طبق اخبار منتشر شده در فضای مجازی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری که حکم خود را در آبانماه سال ۹۲ و مرداد ماه ۹۶ از حسن روحانی دریافت کرده بود، پس از یک سال ادامه فعالیت در همین جایگاه در دولت آیت‌الله ابراهیم رئیسی، استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری کرده است. با این حال، تا لحظه تدوین این گزارش، خبری رسمی از سوی دفتر دکتر ستاری مبنی بر استعفا منتشر نشده است. این در حالی است که بسیاری از کانال‌های خبری تلگرامی از استعفای ستاری خبر داده‌اند و خبری با عنوان "شنیده‌ها حاکی از آن است که سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از سمت خود استعفا کرده است" منتشر شده است.

طالبان هیچ‌گاه حکومت



فراگیری تشکیل نخواهد داد
عضو سابق شورایعالی قضایی افغانستان گفت: طالبان اقلیت‌های مذهبی را نیز حذف و حقوق مردم کشور را پایمال کرده‌ است. این گروه حقوق زنان و اقلیت‌ها را گروگان گرفته تا فشاری بر جامعه جهانی مبنی بر به رسمیت شناختن‌شان باشد. هما علیزوی، در پاسخ به این سوال که هیات حاکمه امروز افغانستان از آغاز به کار در تلاش بوده تا جامعه جهانی و به ویژه همسایگان افغانستان آن را به رسمیت بشناسند و درصدد است تا نشان دهد که تغییر کرده و این در حالی است که نه تنها نسبت به تشکیل دولت فراگیر اقدام نکرده بلکه نسبت به حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران نیز بی‌عمل است، آیا شروط جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان، موجب می‌شود این گروه تغییراتی را در حوزه‌های ذکر شده صورت دهد، گفت: کارکرد یکساله طالبان رویه سختگیرانه طالبان را به جهان نشان داد. آن‌ها خود را به هیچ تعهدی پایبند نمی‌دانند و خلاف توافقات دوحه عمل کردند و نیمی از نفوس جامعه افغانستان را که زنان و دختران هستند کاملا از اجتماع حذف و از حقوق اساسی‌شان محروم نموده و حکومت‌شان تک قومی و به شدت متعصب است.

پوتین به مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس دعوت نشده است
رئیس‌جمهوری روسیه به مراسم خاکسپاری ملکه بریتانیا دعوت نشده است. به گزارش ایندپندنت، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه به مراسم خاکسپاری ملکه بریتانیا دعوت نشده است. بنا به گفته منابع آگاه، پوتین از جمله معدود رهبران جهان است که به این مراسم دعوت نشده است. نمایندگان بلاروس نیز به این مراسم دعوت نشده‌اند. همچنین نمایندگان خونتای نظامی میانمار نیز که کنترل را در این کشور در دست دارند، به مراسم خاسپاری ملکه انگلیس دعوت نخواهند شد.

آغاز عملیات ضد تروریستی الحشد الشعبی در شمال و جنوب موصل
فرماندهی ستاد عملیات الحشد الشعبی در نینوا امروز عملیات امنیتی گسترده‌ای را برای تعقیب عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش در ناحیه بادوش و جزیره الحضر در شهر موصل آغاز کرد. به گزارش الفرات نیوز، فرماندهی ستاد عملیات الحشد الشعبی در نینوا امروز عملیات امنیتی گسترده‌ای را برای تعقیب عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش در ناحیه بادوش و جزیره الحضر در شهر موصل آغاز کرد. ‌این عملیات در دو محور ناحیه بادوش در شمال موصل و جزیره الحضر در جنوب موصل به تعقیب بقایای تروریستی داعش و تامین امنیت منطقه می‌پردازد. عملیات مذکور توسط تیپ‌های ۵۹ و ۴۴ الحشد الشعبی و ارتش عراق انجام می‌شود.