«ابتکار» دلایل موثر بر شرایط فعلی بازار سرمایه را بررسی کرد فریز شدن بورس

کیمیا نجفی
غلامرضا سلامی می‌گوید: اکنون شرایط تمام بخش‌ها در کشور به اخبار برجام بستگی دارد. به بیانی دیگر وقتی ناامیدی نسبت به توافق ایجاد می‌شود قطعا این ناامیدی بر تمام بازارها از جمله بازار سرمایه اثر می‌گذارد.
روز سه‌شنبه بازار سرمایه پس از چند روز بالاخره صعودی شد اما عمر این صعود بسیار کوتاه بود و شاخص روز چهارشنبه روند نزولی به خود گرفت. شاخص کل بورس روز گذشته با ۴۰۴۷ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۸۹ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۳۶۹ واحد کاهش رقم ۴۰۴ هزار و ۸۸۷ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۲۶۴ هزار معامله به ارزش ۷۰ هزار و ۱۴۱ میلیارد ریال انجام شد.
بی‌تحرکی بازار سرمایه در حالی است که برخی از کارشناسان بازار سرمایه از جمله مصطفی صفاری معتقد بودند از مردادماه سال جاری باید بازار دوره روکود 2 ساله خود را پشت سر بگذارد و وارد رونق 2 ساله خود شود. وی در گفت‌وگو با ابتکار بارها تاکید کرده بود که «بازار سرمایه دارای 2 سال رونق و 2 سال رکود است. از 20 مرداد سال 99 تا 20 مرداد امسال سیکل رکود بازار بوده و پس از آن باید بازار وارد دوره رونق شود.» اما این‌روزها نشانه‌ای از تحرک در بازار نمی‌بینیم و آنطور که گفته می‌شود فعلا بازار در فاز استراحت به سر می‌برد. پیمان مولوی، اقتصاددان در این‌باره به اقتصاد24 گفته است: « بازار سرمایه در فاز استراحت است و در این شرایط سرمایه گذار حقوقی وارد این بازار نمی‌شود، ولی از جایی به بعد آن‌ها هم به مرور وارد می‌شوند.»


تجمع سهامداران در مقابل سازمان بورس
به هرحال هرقدر هم که بگویند بازار ارزنده بوده و پتانسیل رشد دارد سهامداران این حوزه در روزهای اخیر شاهد افت قابل توجه شاخص بورس تهران بودند و این شرایط باعث دلسردی و نگرانی سهامداران نسبت به آینده بازار شده است. به گونه‌ای که جمعی از فعالان بازار سرمایه روز دوشنبه مقابل ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار تجمعی را برگزار کردند. بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز، روز دوشنبه ۲۱ شهریور ماه، سهامداران متضرر بورسی در مقابل سازمان بورس تجمع کردند. این معترضان خواستگار رسیدگی به وضعیت فعلی بورس بودند. شاخص کل بورس برای دومین بار در سال ۱۴۰۱ وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شد. به واسطه همین موضوع صف‌های فروش و زیان سهامداران بیش از گذشته شد. این سهامداران شعارهای مختلفی درخصوص بورس دادند؛ اما خواسته این افراد کاهش فساد بورسی و رسیدگی به وضعیت سهامداران بود.
چرا حال بورس خوب نمی‌شود؟
کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه دلایل متفاوتی را برای حال ناخوش بازار سرمایه مطرح می‌کنند. برخی‌ها معتقدند سیاست‌های داخلی بلای جان بورس شده است و عده‌ای دیگر بر این باورند که سیگنال‌های منفی از سوی برجام بازار را به این حال و روز انداخته است. امیر سیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی با اشاره به دلایل موثر بر وضعیت بازار سرمایه گفته است: «منفی‌های بازار سرمایه دلایل متعددی دارد و یکی از این دلایل، نگرانی بابت احتمال رکود و کاهش قیمت در بازارهای جهانی است، که معتقدم این نگرانی منطقی است. به هر حال افزایش نرخ بهره در اروپا و امریکا فشاری بر بازارهای کالایی تحمیل کرده و در هفته‌های اخیر شاهد اصلاح قیمت کامودیتی‌ها بوده‌ایم. طبیعی است که این نگرانی در مورد سهم‌های گروه پتروشیمی، معدنی و فلزی بازار سرمایه ما نیز وجود داشته باشد. البته به طور کلاسیک بورس کشور ما در شهریور ماه با افزایش عرضه مواجه می‌شود اما کلیت بازار سرمایه در سطح ارزنده‌ای قرار دارد و هر چه قیمت‌ها بیشتر افت می‌کند، ارزندگی سهم‌ها افزایش می‌یابد. اگر چه با چشم‌انداز احتمال رکود در بازارهای جهانی، انتظار رشد در برخی سهم‌ها نمی‌رود؛ اما انتظار افت قیمت سهم‌های وابسته به قیمت‌های جهانی هم وجود ندارد. بعد از اتفاقات سال ۱۳۹۹، هرگز بازار سرمایه به این سطح از ارزندگی (بالاخص در بعضی صنایع) نرسیده بود. اتفاقا اواخر شهریور ماه، زمان مناسبی هم برای خرید سهام با نگاه بلند مدت و هم با نگاه نوسان‌گیری کوتاه مدت است.»
اما غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است مسئله برجام مسبب شرایط فعلی بازار است. او در این‌باره به «ابتکار» گفت: اکنون شرایط تمام بخش‌ها در کشور به اخبار برجام بستگی دارد. به بیانی دیگر وقتی ناامیدی نسبت به توافق ایجاد می‌شود قطعا این ناامیدی بر تمام بازارها از جمله بازار سرمایه اثر می‌گذارد.
وی همچنین ادامه داد: علی‌رغم اینکه قول داده شده بود که بازار سرمایه ارتباط مستقیمی با مسئله برجام نخواهد داشت ولی شاهد اثر این ماجرا در بازار هستیم.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طی سال‌های اخیر مردم مشکلات بسیاری را تجربه کرده‌اند، افزود: مردم به خوبی شرایط را درک می‌کنند و می‌دانند که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. بنابراین هر قدر هم که گفته شود تحریم‌ها دور زده خواهد شد این صحبت‌ها جو روانی را آرام نمی‌کند.